Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Gymnasiearbete unity hjälp

Hej

Jag har två frågor om unity
1. Hur gör man NavMesh i skript?
2. Hur gör man inviduella texturer till en cube?

Jag håller på med ett tower defense som gymnasiearbete.
Det jag gjort hittills är en maze/labyrint av en massa cubes. Dock så har jag gjort dom i skript så dom genereras när spelet startar.
Då när jag försöker skapa ett NavMesh så förvandlas hela marken till ett stort fält. Jag tror att om NavMesh skapas efter mitt skript så borde det bli ett fält i den gången jag skapat.
Sen så vill jag ha variation på de olika sidorna på mina cubes.

Jag kan visa några bilder på det jag har imorgon om det skulle behövas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Hej, om jag förstått det hela rätt så genererar du och placerar kuberna med ett script genom editorn, och när du sedan skapar en NavMesh så räknas inte kuberna med? Du behöver markera kubernas gameObject(s) som 'Navigation Static' Du måste även ändra deras 'NavMesh layer' till 'Not Walkable'. Mer information om det kan du hitta här: http://docs.unity3d.com/351/Documentation/Manual/NavmeshandPa....

Om du vill skapa din NavMesh efter att du tryckt play eller utanför editorn så blir det mer komplicerat, du behöver i så fall generera en triangel mesh på egen hand, då klassen NavMeshBuilder ligger i UnityEditor namespace (http://docs.unity3d.com/ScriptReference/NavMeshBuilder.html).

Angående kubernas texturer så gissar jag att du vill att varje sida ska kunna ha en egen textur eller del av textur? Du behöver i så fall ändra kubens textur koordinater. Textur koordinaterna bestämmer vilken del av texturen som ska projiceras på en triangel. Här är en unity answers tråd som ger mer förklaring samt exempel: http://answers.unity3d.com/questions/542787/change-texture-of....

Hoppas det här pekar dig mer i rätt riktning, kul med spelutveckling!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2012

Jag har inte sysslat särskilt mycket med navmeshar så kan inte svara på den men för att få individuella texturer på varje sida av en kub så måste man "klippa" sönder varje sida av kuben så att sidorna har sina egna vertices, dvs varje hörn kommer att ha 3 vertices. Dessa sätter man sedan en individuell texturkoordinat på så att varje sida visar sin del av textur-källan. Kolla efter voxel tutorials (minecraft kloner) på nätet och på youtube för att se hur man skapar kuben.