Installera Windows på en SM951 NVMe

Permalänk
Medlem

Installera Windows på en SM951 NVMe

Efter många om och men så klarar jag nu av att boota en windows-installation med CSM avaktiverat i bios samt ett bootbart usb-minne i UEFI-läge.

Men trots det så fastnar jag här(se bild): http://i.imgur.com/hEDfnFG.jpg

Är det ytterligare någon inställning som måste göras i bios?

Notera: Jag har ett ASRock Z97 Extreme6.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

En får tacka, skötes automagiskt när jag INTE skapade en ny partition som man gjort i alla år.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Ville inte skapa en ny tråd då jag i princip undrar samma sak:

Jag är i färd med att installera Windows 10 på en Samsung 950 Pro 256GB. Har googlat sönder google och får liknande guider, men de skiljer sig alltid lite beroende på setup.

Jag ska installera det på ett ASUS Z170 Pro Gaming. Behöver jag ändra NÅGONTING ALLS i BIOS innan installation av Windows 10? Vissa säger att det bara är att sätta i USB-minnet med Windows 10 på och boota via UEFI? Och att se till att M.2-SSD:n är den enda disk som är inkopplad. Stämmer det?

Vissa säger att man måste ändra alla "Legacy" till "EFI". Behöver man det?

Som jag förstår så är det bara att koppla in allt utom secondary SSD:s och sätta in Windows 10-USB och installera Windows 10. Sen när man väl är klar, installerar man Samsungs NVMe-driver och man är good to go?

Vill bara göra denna process så smärtfri som möjligt.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Efter många om och men så klarar jag nu av att boota en windows-installation med CSM avaktiverat i bios samt ett bootbart usb-minne i UEFI-läge.

Men trots det så fastnar jag här(se bild): http://i.imgur.com/hEDfnFG.jpg

Är det ytterligare någon inställning som måste göras i bios?

Notera: Jag har ett ASRock Z97 Extreme6.

markera alla partitioner sen välj delete, sen låt installationsprogrammet skapa partitionen då kommer det att fungera.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

@Oneone: Du verkar ha koll på det här med UEFI-boot. Stämmer din "UEFI boot Med Windows 7 och 8" för Windows 10 också? Eller har NVMe något med UEFI-boot att göra överhuvudtaget?

EDIT: Såg nu att du ändrat titeln på din guide i tråden, men inte i signaturen. Då vet jag att det inte är några problem med Windows 10.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

@Oneone: Du verkar ha koll på det här med UEFI-boot. Stämmer din "UEFI boot Med Windows 7 och 8" för Windows 10 också? Eller har NVMe något med UEFI-boot att göra överhuvudtaget?

EDIT: Såg nu att du ändrat titeln på din guide i tråden, men inte i signaturen. Då vet jag att det inte är några problem med Windows 10.

Yes sir, det är exakt likadant. Se upp med Secure boot bara, det kan ställa till problem när man installerar ifrån USB

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

markera alla partitioner sen välj delete, sen låt installationsprogrammet skapa partitionen då kommer det att fungera.

Detta problem hade jag också.. Jag trodde att man skulle göra som jag alltid gjort.. Skapa en partition själv.. Tog ett jävla bra tag innan jag förstod att installationsprogrammet kan göra det själv..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

@Oneone: Ska jag avaktivera SCM innan Windows 10-installation eller är Secure Boot något annat?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

@Oneone: Ska jag avaktivera SCM innan Windows 10-installation eller är Secure Boot något annat?

Det är en separat funktion, den brukar inte vara aktiverad om du inte aktiverar den själv i menyn under boot någonstans brukar den ligga.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det är en separat funktion, den brukar inte vara aktiverad om du inte aktiverar den själv i menyn under boot någonstans brukar den ligga.

Tack! Så bara för att bekräfta innan jag installerar allt ikväll.

Jag behöver bara se till att aktivera UEFI Boot i BIOS/UEFI. Sedan boota med Windows 10-stickan i USB-port och välja "boot to UEFI FILE". Sen kollar jag bara om det är installerat med UEFI genom att kolla kör > msinfo32.

Jag behöver alltså INTE ändra massa grejer i BIOS från Legacy till EFI när jag installerar på en NVMe M.2 SSD?

EDIT: The Compatibility Support Module (CSM) is a component of the UEFI firmware that provides legacy BIOS compatibility by emulating a BIOS environment, allowing legacy operating systems and some option ROMs that do not support UEFI to still be used.
Suffice it to say that if your PC is fairly new and came with Windows pre-installed, CSM would've been disabled by default. You don't need to enable it. It's only needed if you must install an older OS that doesn't support UEFI.

Antar att detta gäller mig, behöver alltså inte CSM aktiverat.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Tack! Så bara för att bekräfta innan jag installerar allt ikväll.

Jag behöver bara se till att aktivera UEFI Boot i BIOS/UEFI. Sedan boota med Windows 10-stickan i USB-port och välja "boot to UEFI FILE". Sen kollar jag bara om det är installerat med UEFI genom att kolla kör > msinfo32.

Jag behöver alltså INTE ändra massa grejer i BIOS från Legacy till EFI när jag installerar på en NVMe M.2 SSD?

EDIT: The Compatibility Support Module (CSM) is a component of the UEFI firmware that provides legacy BIOS compatibility by emulating a BIOS environment, allowing legacy operating systems and some option ROMs that do not support UEFI to still be used.
Suffice it to say that if your PC is fairly new and came with Windows pre-installed, CSM would've been disabled by default. You don't need to enable it. It's only needed if you must install an older OS that doesn't support UEFI.

Antar att detta gäller mig, behöver alltså inte CSM aktiverat.

Exakt, aktivera UEFI WITHOUT CSM support, då är det Native UEFI och inte bakåtkompabilitet som krävs för att installera Windows 7! kör på!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200