Apple svarar om skillnad i batteritid mellan olika Iphone 6S-exemplar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Det är fint att man kan pinga användare, men ska inte missbrukas. För inget vet vilket sammanhang du pratar om.

Kan säga att mycket beror på Apple att Samsung hamnar i rätten, vissa fel helt obefogat (som en mobil inte får ha runda hörn utan att betala patent till apple). Även mycket mjukvarupatent, som är helt galna som Apple har.

Var ju iofs inte riktigt det som den stämningen handlade om, utan utseendet i helhet. Att bara säga så är att göra det väldigt enkelt för sig, men det är väldigt mycket mer komplext än så och stämningen kom inte helt obefogat.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart men inte är Samsung ensamma om att sno idéer precis båda två sitter si samma sandlåda och slåss om samma spade typ

Det är sant, alla tar idéer från varandra. Det Samsung gjorde var dock inte att ta en idé, utan snarare försöka kopiera så mycket som möjligt, anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Det är sant, alla tar idéer från varandra. Det Samsung gjorde var dock inte att ta en idé, utan snarare försöka kopiera så mycket som möjligt, anser jag.

Ska man prata om copy, så..: http://jxhk3c.com/?Product/Apple/Iphone-5S/Best-Copy-iPhone6-...

Look a like är även det status...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ska man prata om copy, så..: http://jxhk3c.com/?Product/Apple/Iphone-5S/Best-Copy-iPhone6-...

Look a like är även det status...

Det finns självklart än värre företag också så

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Det finns självklart än värre företag också så

Ja, verkligen!
Sen hittade jag även denna som säger motsatsen, vad som är rätt vet jag inte mer än att vissa patent kanske inte är så säkra.

http://www.technobuffalo.com/2014/12/03/did-apples-iphone-6-c...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, verkligen!
Sen hittade jag även denna som säger motsatsen, vad som är rätt vet jag inte mer än att vissa patent kanske inte är så säkra.

http://www.technobuffalo.com/2014/12/03/did-apples-iphone-6-c...

Nä det är svårt att veta vad som är rätt eller fel. Vid första anblicken så känns det som att Apple har tagit rätt mycket av den designen till sin iPhone 6. Å andra sidan så kanske det är det kinesiska företaget som tagit designen från Apples iPod Touch 5:e generationen? Oavsett så är det domstolen som ska bedöma vem som har rätt/fel. Och när det gäller Samsung vs Apple så hade jag inte brytt mig så mycket om Samsung hade kopierat en eller annan bit från Apple eller vice versa. Problemet är när ett företag inte bara kopierar en och annan bit från ett annat företag utan kopierar väldigt mycket. När det gäller Samsung så är det designen på mobilen, designen på sladdar/laddare/hörlurar, designen på boxar, designen i deras affärer, designen på deras ikoner och en massa annat. Jag anser att det blir för mycket och då ska man åka dit så det känns. Sen är det såklart upp till domstolarna att avgöra vilka patent som är giltiga och hur mycket ett visst företag har inkräktat på ett annat företags patent. Nu har dock Samsung blivit lite bättre på senare tid, så får hoppas att det håller i sig.

Permalänk
Medlem

http://www.macrumors.com/2015/10/12/controlled-testing-samsun...

Ett mer verklighetsbaserat test visar ungefär 2-3% skillnad, precis som Apple säger.

Permalänk
Medlem

Vad gnäller folk för? Den klarar specs och får du ett chip som går ett par minuter längre är det väl bara ett plus.. Folk gnäller ta mig fan på allt..

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Det verkar råda delade meningar om vilket som är det "bättre" chipet.

Enligt Tomshardwares test som gjordes för några dagar sedan är det Samsungs A9 krets som drar minst ström och inte TSMCs version som tidigare rapporterats. Dock så är skillnaden liten.

"Based on the results of our testing, it's clear that both versions of Apple's A9 SoC deliver the same level of performance, but Samsung's 14nm FinFET process appears to offer slightly better power efficiency"

http://www.tomshardware.com/news/iphone-6s-a9-samsung-vs-tsmc...

Tomshardware poängterar att det finns många aspekter som påverkar prestanda och batteritid annat än själva chipet som är viktiga att ta hänsyn till.

"We've seen firsthand how changing just a few settings can affect benchmark scores by up to 15 percent, and that's before any apps such as Facebook, Instagram, or Twitter are installed that can wreak havoc with CPU benchmarks.

For this reason, Tom's Hardware has developed a rigorous testing methodology for obtaining accurate, repeatable performance results."

http://www.tomshardware.com/reviews/how-we-test-smartphones-t...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Tänk istället att du står och håller två mjölkpaket framför dig varpå båda uppfyller kraven om att innehålla minst 1 liter mjölk. Men nu är det så att det ena mjölkpaketet råkar innehålla 3 centiliter mer mjölk än det andra mjölkpaketet. Ska du då genast dra av någon procent på priset även fast båda håller minst 100% av volymen mjölk som anges på paketet, fast det ena paketet råkar packa mer mjölk än angett?

Vet att jag kommer in väldigt sent i tråden ang. just detta men kände endå att jag behövde peka ut ett misstag som ofta görs (och här har gjorts) i statistiska sammanhang.

TL:DR. Det är en stor skillnad mellan att jämföra varians (som du gör ovan) och de väntevärden som faktiskt angetts av apple. Dom har, rakt ut, erkänt att den ena telefonen är sämre än den andra och bör därför (i alla fall enligt mig kompensera för detta).

Vad du beskriver är en helt normal varians när det kommer till en produkt, innehållet i ett mjölkpaket har många anledningar att flukuera i faktisk volym. Låt oss säga, för argumenteringens skull, att volymskillnader på upp till 5% kan anses vara normalt och accepterat innan man kan säga att ett faktiskt problem finns någonstans i förpakningskedjan. Detta betyder att volymer mellan 95% och 105% har en hög sannolikhet att förekomma i paketet istället för det förväntade värdet 1 liter.

I detta fallet kan man dock anta att Apple har ett ganska kvalificerat team som vet vad de gör när de utför stickprov på sina telefoner. Detta innebär att det förväntade "värdet" på de sämre batterierna är 97-98% av de bättre. Antar man då igen (igen med siffror utan faktisk grund) att batterikapaciteten tillåts variera 5% åt båda håll så når man värden mellan 93-103% kapacitet i det bättre fallet vilket är ganska dåliga värden om man ska vara ärlig. Inte minst är det ett erkännande från apple att man till och med bör förvänta sig att telefoner med samsung processer är sämre, inte att de kan vara det om man har otur som ditt exempel ovan lutar mot.

Skickades från m.sweclockers.com