Datortillverkare ser ökad efterfrågan på datorer med Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BobMarley:

Möjligtvis för enklare bärbara som drar under 100 watt.
En del kraftfulla bärbara kan dra över 100 watt och då räcker inte den typen av kontakt till eftersom maxgränsen för USB Type-C är 100 watt.

Drar inte nästan alla bärbara under 100 watt?
Jag vet inte hur mycket en bärbar dator drar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Slutade fungera för mig med, först vid uppgraderingen och sen efter reset (tog två dagar sen var det kört). Kör avast, fungerar nu i alla fall bra. Boven skulle i så fall vara Malwarebytes för mig (men kan vara en slump).

powershell fungerade inte för mig, jag provade.

Jag har noterat att det verkar vara så att många som har problem med startmenyn också använder något annat än Microsofts inbyggda antivirusprogram. Jag skulle rekommendera att testa att köra med Microsofts antivirus och se om det fungerar bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har noterat att det verkar vara så att många som har problem med startmenyn också använder något annat än Microsofts inbyggda antivirusprogram. Jag skulle rekommendera att testa att köra med Microsofts antivirus och se om det fungerar bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar utmärkt nu med tredjepart antivirus så. Varför ska man köra på det inbyggda, där det finns bättre ute på marknaden?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Fungerar utmärkt nu med tredjepart antivirus så. Varför ska man köra på det inbyggda, där det finns bättre ute på marknaden?

Mindre risk att AV saboterar data inhämtningen för NSA. Du kan vara säker att MS AV inte kommer klaga på nya spionerings features som de lägger in i win10 (inte att det finns speciellt mycket som inte skickas till MS och NSA som det är).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Fungerar utmärkt nu med tredjepart antivirus så. Varför ska man köra på det inbyggda, där det finns bättre ute på marknaden?

Det går ju att göra som ett test, dvs bara stänga av eller temporärt avinstallera sitt antivirus.

Det enda problem jag haft med Windows 10 är att jag inte kunde använda notifikationerna då den funktionen var utgråad och förinställd. Det visade sig att det var mitt antivirusprogram som skapade problemet då jag fick för mig att uppgradera från Bitdefender Internet Security till Total Security (pga gratis halvår) och då fungerade allt igen. Hade kanske fungerat att avinstallera och återinstallera nyaste versionen av Internet Security också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Mindre risk att AV saboterar data inhämtningen för NSA. Du kan vara säker att MS AV inte kommer klaga på nya spionerings features som de lägger in i win10 (inte att det finns speciellt mycket som inte skickas till MS och NSA som det är).

ahhahah XD kan ju vara en orsak ja

Skrivet av Evil Peter:

Det går ju att göra som ett test, dvs bara stänga av eller temporärt avinstallera sitt antivirus.

Det enda problem jag haft med Windows 10 är att jag inte kunde använda notifikationerna då den funktionen var utgråad och förinställd. Det visade sig att det var mitt antivirusprogram som skapade problemet då jag fick för mig att uppgradera från Bitdefender Internet Security till Total Security (pga gratis halvår) och då fungerade allt igen. Hade kanske fungerat att avinstallera och återinstallera nyaste versionen av Internet Security också.

Jo, men en ren ominstallation hjälpte ju Men inte alla Svenssons som klarar av det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det är nog inte Windows 10 per se för att det på något sätt upplevs som fantastiskt, som folk vill åt, utan man har nått en punkt där man behöver uppgradera sin hårdvara, helt enkelt.

Nytt OS innebär att man vill ha den senaste hårdvaran för att komma åt de funktioner som nu stöds, t ex USB 3.1 type C. Det är inte funktionerna i OS:et som gör det, således. Utan att nu stöds ny typ av hårdvara.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Ändå buggen hag stött på är att startmenyn fungerar väldigt dåligt i felsäkertläge. Och ibland lägger menyn av helt.

Men alla dagar över 8.1

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Gartner säger att det inte verkar som Win 10 har stoppat nedgången:

http://www.engadget.com/2015/10/10/pc-sales-drop-in-q3-2015/#...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Slutade fungera för mig med, först vid uppgraderingen och sen efter reset (tog två dagar sen var det kört). Kör avast, fungerar nu i alla fall bra. Boven skulle i så fall vara Malwarebytes för mig (men kan vara en slump).

powershell fungerade inte för mig, jag provade.

Kör avast internet security, fungerade innan uppgraderingen (win 8.1) & fungerade efter med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det enda som hindrar mig från att uppgradera Windows 10 på min laptop är dem tvingade uppdateringarna. En del hårdvara fungerar inte bra med dem uppdateringarna. Så efter ett prov blev det nedgradering.
På den stationära har jag iaf Windows 8.1 pro, så då kan man iaf välja en stund att strunta i vissa uppdateringar...

Permalänk
Medlem

Bara två saker som jag ogillar med W8, ovannämnda "obligatoriska" uppdateringar (gillar inte att kunna styra detta själv) samt att Windows Media Center försvunnit. I övrigt är det bara positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Bara två saker som jag ogillar med W8, ovannämnda "obligatoriska" uppdateringar (gillar inte att kunna styra detta själv) samt att Windows Media Center försvunnit. I övrigt är det bara positivt.

Obligatoriska uppdateringarna har funnits sedan XP, det är bara från W10 du inte kan välja bort någon av dem (obligatoriska som valfria) - vilket kan, om man har otur, göra vissa program funktionsodugliga. Så du är nog en av få som inte vill ha kontrol - om det inte är så att du blandat ihop saker och ting

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Obligatoriska uppdateringarna har funnits sedan XP, det är bara från W10 du inte kan välja bort någon av dem (obligatoriska som valfria) - vilket kan, om man har otur, göra vissa program funktionsodugliga. Så du är nog en av få som inte vill ha kontrol - om det inte är så att du blandat ihop saker och ting

Sorry, missade ett "inte"
Klart man vill ha kontroll (stavas med två l, bara så du vet )

Men det har inte funnits några obligatoriska uppdateringar före W10. Dvs du har haft valet att antingen ignorera dem helt, tanka hem dem och installera när du vill - eller att det görs automatiskt. Det senare är vad MS rekommenderat, men för oss som kanske inte alltid kör på fullbetalda OS eller Office kan det vara vettigt att välja vilka uppgraderingar man vill göra...

Som det är nu med W10 så installeras uppdateringar vare sig man vill eller inte. Och utan att kunna styra NÄR man önskar göra detta. DET är trist tycker jag. Och jag saknar fortfarande Media Center.

/ B