Permalänk

Fiber via luftledning

Nån här inne som har fiber via luftledning? För och nackdelar med det?

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Medlem

Nackdelen är att det är krångligt att utföra service, fördelen är att det generellt är svårare att göra åverkan på (avgrävningar är mer sällsynt med luftledning).

Kabeln är något dyrare än markkabel men billigare än sjökabel.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk:

Ja fast service på en kabel i marken är inte heller så smidigt:P Men men vi får la se va de blir i framtiden.. telia ska räkna lite på de

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Nackdelen är att det är krångligt att utföra service, fördelen är att det generellt är svårare att göra åverkan på (avgrävningar är mer sällsynt med luftledning).

Kabeln är något dyrare än markkabel men billigare än sjökabel.

Fast de blir ju mer utsatt för väder. Brukar ju bli störningar i elnätet när det är mycket snö för de med luftledningar. Sen blir det ju fulare med en hängande kabel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@jOnÄTÄn:
Ja jag vet inte om telia kör nått med luftledning men men får la se...

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Kjellman:

@Gurk:

Ja fast service på en kabel i marken är inte heller så smidigt:P Men men vi får la se va de blir i framtiden.. telia ska räkna lite på de

Man hänger ofta kabel ihop med högspänningskablar, fibern går in i transformatorstationer och liknande. Då är det helt plötsligt en jäkla apparat för att utföra arbete. Service på kablar i marken (eller i luften) är mycket sällsynt. Det är ändarna som det mäts i/tvättas osv.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast de blir ju mer utsatt för väder. Brukar ju bli störningar i elnätet när det är mycket snö för de med luftledningar. Sen blir det ju fulare med en hängande kabel.

Vädret är inga problem, köldomslag och rörelse i ledningarna är värre. Därav att fibern ligger som en gammaldags telefonsladd (långa spiraler). Glas går ju generellt inte att töja speciellt långt. Att det blir luftledning brukar bero på att det mestadels är sten i marken och därmed lite svårgrävt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Antar att i mån möjlighet undviker bolag luftledningar, större chans för störningar t.ex. Stormar, kör av dem med plogutrustning m.m.

Att gräva av en markledning är lättare sagt än gjort... Hur ofta grävs det i området? Vid yrkesmässiga grävningar kontrolleras alltid från kartor vad som finns i området... Vattenledning, strömkablar, fiber m.m.

Alla fiberkablar grävs ned hos oss, med undantaget med asfaltbeläggning eller något annat som är svårare/dyrare att restaurera efteråt på tomten.. Även elkablar grävs ned och gamla elstolpar tas bort.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Nackdelen är att det är krångligt att utföra service, fördelen är att det generellt är svårare att göra åverkan på (avgrävningar är mer sällsynt med luftledning).

Kabeln är något dyrare än markkabel men billigare än sjökabel.

Skulle vilja se den som lyckas gräva av en luftledning (nej att stöta i kabeln räknas inte )

Men blir ju mer utsatt med luftkabel från vädrets makter (träd och blåst är ju två, sen sol och regn/snö). Sen om den hänger över en väg så är det lätt hänt att en för hög lastbil river ner/kapar kabeln.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem

Har det inte själv men för dig som kund ska det inte vara nån större skillnad, det påverkar inte kapaciteten utan bara installationen, fibern blir ju lättare att dra men samtidigt lättare att skada, men fråga dig om du ofta upplevt problem som beror på luftledningar för tele och el.
Fibern är ju dessutom inte lika känslig för åska som kablagen eftersom det i princip krävs direkta åsknedslag i den för att skada den medans elkablar och kretsarna i ändarna på dem kan skadas av inducerade spänningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan svara om ett halvår, verkar som Telias öppnafiber är via luftledningar i vårt område men det har inte kommit

Permalänk

Haft det i flera månader, inga problem alls. Stabilt som fan och ligger på 120/120.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Kjellman:

Nån här inne som har fiber via luftledning? För och nackdelar med det?

Mina föräldrar (och jag innan jag flyttade hemifrån) har öppenfiber med Telia, luftledning. Dock fram till tomtgränsen där vi sedan själva hade grävt kanalisation fram till huset som vi fick dra i.

Är väl som de flesta säger, vind,sol och sånt som ev kan riva ned det hela.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk

Ja om dom ska fixa fiber i vårt område verkar de ochså bli luftledning då telefonen redan är i luften men den som lever fårse sknova ska räkna lite först@TarHiero:

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk

blir de nått skillnad på pris för luftledning emot att dom gräver ner den?@TWD Fanatic:

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr_Kjellman:

blir de nått skillnad på pris för luftledning emot att dom gräver ner den?@TWD Fanatic:

Ja annars skulle man alltid gräva ner alla ledningar, man sätter luftledning för att det blir billigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Att gräva av en markledning är lättare sagt än gjort... Hur ofta grävs det i området? Vid yrkesmässiga grävningar kontrolleras alltid från kartor vad som finns i området... Vattenledning, strömkablar, fiber m.m.

Jag har tidigare arbetat ett antal år som kabel-tv tekniker och dessa "yrkesmässiga" grävningar varierar stort.
Värsta jag var med om var när samma firma grävde av vår matarkabel tre gånger på samma gångväg...
Och ja, kablarna finns utmärkta på ritningar.

Villaägare är rätt duktiga att gräva av sina ledningar.
Flera hus hade fått inbrott och då klipper dom de kablar som går vid fasaden, kan vara ett larm till exempel.

En villaägare hade tippat x antal ton jord på tomten, marktrycket blev för mycket för kabeln som var nedgrävd och gick sönder.

På vintern kommer ett annat problem när snövallarna är så höga att plogbilen inte längre ser skåpet = skåp bortplogat
Sen tillkommer sabotage och folk som har som fredagsnöje att sparka sönder skåpen.

Permalänk
Medlem

@Multicast:

Inte lägger man fibern rätt i backen utan slang väl?

Permalänk
Medlem

Jag har luftledning och aldrig märkt av snö, vind eller något annat på min 100/100. De klarar ganska mycket.

Nej man lägger alltid ledningar i rör i marken.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av obscure:

@Multicast:

Inte lägger man fibern rätt i backen utan slang väl?

Jag gjorde en chansning för flera år sedan och drog ett gult-hårdplastslang med dragtråd till teleskåpet utanför mitt hus.
Tre år senare kom fibern och tekniker blev mycket glad att det var förberett för rör redan, de behövde gräva 20cm för att peta in slangen i deras skåp. Sen drar de in ett eget rör som de sedan blåser in fibern i.

Eftersom jag har telekabeln via luften skulle de dra fibern på samma sätt tills de insåg att det var klart med slang redan.

Så...
Min Slang
Telia Slang
Fiber

Permalänk
Skrivet av Multicast:

Jag har tidigare arbetat ett antal år som kabel-tv tekniker och dessa "yrkesmässiga" grävningar varierar stort.
Värsta jag var med om var när samma firma grävde av vår matarkabel tre gånger på samma gångväg...
Och ja, kablarna finns utmärkta på ritningar.

Villaägare är rätt duktiga att gräva av sina ledningar.
Flera hus hade fått inbrott och då klipper dom de kablar som går vid fasaden, kan vara ett larm till exempel.

En villaägare hade tippat x antal ton jord på tomten, marktrycket blev för mycket för kabeln som var nedgrävd och gick sönder.

På vintern kommer ett annat problem när snövallarna är så höga att plogbilen inte längre ser skåpet = skåp bortplogat
Sen tillkommer sabotage och folk som har som fredagsnöje att sparka sönder skåpen.

Fiber behövs läggas i pansarrör alltså

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Multicast:

Visst händer det att kablar grävs av iaf...
Men påståendet kvartstår att den är säkrare när den är nedgrävd..
Här har kommun bestämt att fiberskåp och dylikt måste stå minst fem meter från vägbanan..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

Känns gött att typ 60% av kostnaden för fibern är till och återställa marken igen efter som har grävt bra jobbat:P

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr_Kjellman:

Känns gött att typ 60% av kostnaden för fibern är till och återställa marken igen efter som har grävt bra jobbat:P

Det kan vara enorm dyrt att gräva och återställa ibland, tex i en gata, vi brände större delen av hela installationsbudgeten på ca 100m, (korsa en järnväg och en å, flera veckors arbete för de 100 metrarna) däremot kostade det i princip inget mer än några liter diesel när vi plöjde kabel på åkrarna, då kom vi som mest 800m på en dag och maskinerna var knappt belastade mer än tomgång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Får väl se hur dom gör här idag har vi ju teleledningar i luften och enligt han på Öppen fiber så tar dom den befintliga vägen som redan finns men man skulle väl vilja ha de nergrävt egentligen men men jag tar vilket som:D @mrqaffe:

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk

fick fint svar av telia fint 25k skulle de kosta

Visa signatur

//mrkjellman