Permalänk
Medlem

Gamingdator, budget 12-14k

Hallå, allesammans!

Det är nu dags att köpa en ny dator och min budget ligger runt 12-14k. Jag behöver enbart själva burken, OS och kringutrustning har jag redan. Har inte tänkt spela något specifikt spel, utan vill väl kunna spela kommande spel på hög grafik utan större problem. Spelar i 1080p. Har inga tankar på att överklocka, då jag aldrig gjort det. Vill beställa från inet och jag vill att de bygger ihop datorn åt mig! (Kan bygga själv, men inte lika bra och snyggt!)

Har funderat på Fractal Design R4 som chassi, för att jag har hört att det ska vara tyst! Har ni några andra förslag, dela gärna med er. Tänkt mig 16gb ram, men vet inte om det är nödvändigt? Vill gärna ha en SSD för OS + något spel och sen en mekanisk lagringsenhet.

Tacksam för hjälp!

Edit: Ganska viktigt att datorn är tyst och fin!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilden:

Hallå, allesammans!

Det är nu dags att köpa en ny dator och min budget ligger runt 12-14k. Jag behöver enbart själva burken, OS och kringutrustning har jag redan. Har inte tänkt spela något specifikt spel, utan vill väl kunna spela kommande spel på hög grafik utan större problem. Spelar i 1080p. Har inga tankar på att överklocka, då jag aldrig gjort det. Vill beställa från inet och jag vill att de bygger ihop datorn åt mig! (Kan bygga själv, men inte lika bra och snyggt!)

Har funderat på Fractal Design R4 som chassi, för att jag har hört att det ska vara tyst! Har ni några andra förslag, dela gärna med er. Tänkt mig 16gb ram, men vet inte om det är nödvändigt? Vill gärna ha en SSD för OS + något spel och sen en mekanisk lagringsenhet.

Tacksam för hjälp!

Edit: Ganska viktigt att datorn är tyst och fin!

Ändrade lite i hans kundvagn.
Cpu, Nätagg, chassi, SSD, HDD

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8596573/2015-10-09

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem

@Vilden: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8596613/2015-10-09

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Wow, tack för input! Några frågor; Duger en i5a? En i7 är inte bättre? Och är R9 bättre än GTX970?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med den budgeten skulle jag köra Skylake.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8596740/2015-10-09

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilden:

Wow, tack för input! Några frågor; Duger en i5a? En i7 är inte bättre? Och är R9 bättre än GTX970?

Skickades från m.sweclockers.com

i5 duger gott och väl till spel.

390 slår ut 970 ja

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

i5 duger gott och väl till spel.

390 slår ut 970 ja

Står dock att Fallout 4 har en i7 som rekommenderad! Har jag missat något? Och ett Fury är bättre än 390?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilden:

Står dock att Fallout 4 har en i7 som rekommenderad! Har jag missat något? Och ett Fury är bättre än 390?

Skickades från m.sweclockers.com

Spel som kan nyttja hyperthreading kommer ju såklart att ha bättre prestanda med en i7 än en i5, berors helt på vilket spel du spelar, men en i5 4690K kmr inte ha några problem att köra fallout 4.

Ja fury är bättre än ett 390, den är även bättre än 390X

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Spel som kan nyttja hyperthreading kommer ju såklart att ha bättre prestanda med en i7 än en i5, berors helt på vilket spel du spelar, men en i5 4690K kmr inte ha några problem att köra fallout 4.

Ja fury är bättre än ett 390, den är även bättre än 390X

Okej, men det är inte värt det alltså? i5an är riktigt bra ändå eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta inte WD blå. Det är den långsammaste disken som WD har. Blå är för lagring och black är för prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Ta inte WD blå. Det är den långsammaste disken som WD har. Blå är för lagring och black är för prestanda

Black är onödigt.
För prestanda har man SSD.

Bättre investera 240kr extra till en K-CPU och dra nytta av Z-97 och tornkylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilden:

Okej, men det är inte värt det alltså? i5an är riktigt bra ändå eller?

Skickades från m.sweclockers.com

I5 duger väldigt bra, men I7 är bättre. Sen kan man se grafikkort som: 970<390<390x<=980<Fury<FuryX<980Ti, beror på hur mycket du vill lägga ut för ett grafikkort, men med din budget är en I5 med 390X bästa alternativet.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

I5 duger väldigt bra, men I7 är bättre. Sen kan man se grafikkort som: 970<390<390x<=980<Fury<FuryX<980Ti, beror på hur mycket du vill lägga ut för ett grafikkort, men med din budget är en I5 med 390X bästa alternativet.

Okej! Haswell eller Skylake? Och kommer det att klara av att spela nutida och framtida spel hyfsat högt och väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Ta inte WD blå. Det är den långsammaste disken som WD har. Blå är för lagring och black är för prestanda

Kanske för att man inte har HDDs för prestanda utan för lagring SSD finns faktiskt nu.

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindh:

Kanske för att man inte har HDDs för prestanda utan för lagring SSD finns faktiskt nu.

Det är alltid viktigt med prestanda så jag tycker man bör satsa på en disk med lite mer kräm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Det är alltid viktigt med prestanda så jag tycker man bör satsa på en disk med lite mer kräm!

Då köper man en till SSD. Vanliga HDDs använder man bara för just lagring nu för tiden.

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Skrivet av Vilden:

Wow, tack för input! Några frågor; Duger en i5a? En i7 är inte bättre? Och är R9 bättre än GTX970?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja en i7 är bättre för att den har hyperthreading! 2 trådar per kärna. I5 har fyra trådar medans i7 har 8. I spel märker du knappast någon skillnad men om du ska streama så skulle jag kört på en i7

Edit: i7 har högre stock frekvens

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindh:

Då köper man en till SSD. Vanliga HDDs använder man bara för just lagring nu för tiden.

Kan kaske inte har råd och vill satsa pengarna på något kollare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Kan kaske inte har råd och vill satsa pengarna på något kollare

Ge upp.

Permalänk
Medlem

Hallå där!

Köpet av dator börjar närma sig, har modifierat lite i kundvagnen och tänkte att ni kunde kolla till det en sista gång!
Ser gärna att det blir lite billigare, om ni har något att modifiera - inte att det blir dyrare, då jag redan gått över budget

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8624395/preliminar-dator

Trevlig helg!