Obsidian 650D - fläktarna stannade samtidigt

Permalänk
Medlem

Obsidian 650D - fläktarna stannade samtidigt

Hej

Jag köpte en dator med Corsair Obsidian 650D chassit oktober 2011.
För några veckor sedan drog inte de 3 stora chassi fläktarna igång när jag startade datorn. Några minuter senare gick de 3 igång samtidigt.
Några dagar senare hände det igen men det tog snarare 1 timme innan dem startade denna gången.
Förra veckan dog dem igen, permanent verkar det som.

Fläktarna är topp, bak och front placerade. CPU och GPU fläktarna fungerar som dem ska och duger till att kyla ner datorn för normal användning. Jag har kollat i chassit och alla 3 fläktarna är kopplade till en liten låda som sitter monterad ovanför min dvd-läsare. Jag kan inte följa kopplingen därefter men antar att den är kopplad till nätaggregatet. Windows 7 64-bit används och inga hårdvaruförändringar har skett de senaste åren.

Chassi: Corsair Obsidian 650D Svart
http://www.inet.se/produkt/5315080/corsair-obsidian-650d-svar...

Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär
http://www.inet.se/produkt/6909558/corsair-ax-850w-80-gold-mo...

Någon som varit med om något liknande och fått igång fläktarna igen?

Permalänk
Medlem

Det chassit har ju en fläktkontroll, kan ju vara något fel i den.
Men först får du kolla över allt kablage som har med fläktar och fläktkontrollen att göra så det inte är något glapp någonstans.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Koppla in dom direkt i nätagget. Startar dom då är de fläktkontrollern, om inte så har du mest otur i världen, för då är alla döda. Mest troligt fläktkontrollern som har dödat dom då (hur de nu skulle kunna gå till?)

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att det är fläktkontrollern, hade samma problem på mitt gamla chassi 650D. Jag löste det genom att styra fläktarna genom moderkortet istället.

Permalänk

Hade också samma problem med att fläktkontrollern bara dog när jag hade mitt gamla 650D. Kontaktade corsair och fick 2 stycken nya kontrollers skickade till mig gratis. Verkar vara ett ganska vanligt problem.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av robban_4:

Hej

Jag köpte en dator med Corsair Obsidian 650D chassit oktober 2011.
För några veckor sedan drog inte de 3 stora chassi fläktarna igång när jag startade datorn. Några minuter senare gick de 3 igång samtidigt.
Några dagar senare hände det igen men det tog snarare 1 timme innan dem startade denna gången.
Förra veckan dog dem igen, permanent verkar det som.

Fläktarna är topp, bak och front placerade. CPU och GPU fläktarna fungerar som dem ska och duger till att kyla ner datorn för normal användning. Jag har kollat i chassit och alla 3 fläktarna är kopplade till en liten låda som sitter monterad ovanför min dvd-läsare. Jag kan inte följa kopplingen därefter men antar att den är kopplad till nätaggregatet. Windows 7 64-bit används och inga hårdvaruförändringar har skett de senaste åren.

Chassi: Corsair Obsidian 650D Svart
http://www.inet.se/produkt/5315080/corsair-obsidian-650d-svar...

Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär
http://www.inet.se/produkt/6909558/corsair-ax-850w-80-gold-mo...

Någon som varit med om något liknande och fått igång fläktarna igen?

Hej,

Precis som de andra skrivit här så är det högst troligt fläktkontrollern som har gett med sig. Testa att koppla in fläktarna till moderkortet eller nätaggregatet.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej,

Precis som de andra skrivit här så är det högst troligt fläktkontrollern som har gett med sig. Testa att koppla in fläktarna till moderkortet eller nätaggregatet.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Tog ut fläktkontrollen och kopplade via moderkortet. Då fungerade fläktarna fint igen. Så då behöver jag byta ut den. Kan man köpa en ny någonstans trots att chassit har några år på nacken?

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av robban_4:

Tog ut fläktkontrollen och kopplade via moderkortet. Då fungerade fläktarna fint igen. Så då behöver jag byta ut den. Kan man köpa en ny någonstans trots att chassit har några år på nacken?

Tyvärr så har vi inga kvar, var ett tag sen vi lanserade det chassit som du säger. Men det går kanske att styra dom via ditt moderkort?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan