Nytt 2.1 högtalare, Logitech Z623 värt att köpa?

Permalänk

Nytt 2.1 högtalare, Logitech Z623 värt att köpa?

Så jag letar efter ett par nya 2.1 högtalare. Jag har letat lite och Logitech Z623 verkar vara det bästa köpet. Är det någon som har lite mer erfarenheter då de högtalarna jag har nu är 17 år gamla, och har ingen aning om vilka högtalare som är bra. Jag kollar på youtube, film, och lite spelande då och då.

Så är det någon som har lite erfarenheter och som kan ge lite råd om högtalare?

Permalänk
Inaktiv

Ja på prisjakt finns det ju 56 user reviews och 10 professional reviews att läsa.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=654570

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns självklart mycket bättre saker om du är villig att betala för dem, det hänger på behov och budget vad man väljer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med dessa högtalare. Aldrig känt att jag förväntade mig mer för priset.

Permalänk

Kolla in Harman Kardons Soundsticks. Väldigt bra högtalare om din budget kan sträcka sig till 2k.

Permalänk
Medlem

Om du kan höja budgeten lite skulle du med fördel även kunna kolla på aktiva högtalare.

T.ex. dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1067392,3219327,1851410

http://www.whathifi.com/audioengine/a5/review
http://www.ljudochbild.se/test/5-tradlosa-hogtalare/audio-pro...

Själv köpte jag Addon T12 när de reades ut för 2000 kr på Elgiganten i somras. Är jäkligt nöjd med dem!

Permalänk

Så det vart ett par Logitech Z623. Det låter lite annorlunda, ljudet är lite mer fylligare(?) Min gamla subwoofer som är 40W RMS har dock mycket mer bas än vad denna 130W har. Så är lite sisådär, inget direkt dundrande som jag är van vid när jag kör bas tunga låtar.

Men jag ska väl pröva och se hur det blir, tror dock inte att jag kommer att lämna tillbaka dem. Men mina gamla högtalare är det bästa köpet jag har gjort i mitt liv, så tror inte mycket kan toppa det.

Permalänk
Medlem

Jag har de högtalarna och måste säga att de låter ok om du har basen på 50% eller högre. Annars är det inget vidare bra ljud. Använder knappt mina längre sedan jag flyttade till lägenhet då basen vandrar rakt in till grannarna om man vrider upp den.

Edit: Missade att du redan köpt Hoppas du blir nöjd.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Såg att CDon hade dessa och tänkte höra om de skulle kunna vara ett lämpligt alternativ vid spelande, tv-serier och musik?

Permalänk
Skrivet av Zunil:

Jag har de högtalarna och måste säga att de låter ok om du har basen på 50% eller högre. Annars är det inget vidare bra ljud. Använder knappt mina längre sedan jag flyttade till lägenhet då basen vandrar rakt in till grannarna om man vrider upp den.

Edit: Missade att du redan köpt Hoppas du blir nöjd.

Jag drog upp EQ 31, 62, I realtek ljud kontrollern då det var ingen bas. La handen på när jag körde musik och kände knappt något. Så nu funkar det bättre, fast mina gamla 40W RMS subwoofer var bättre.

Fick du någon bas när du först prövade dem?

Skrivet av TGO:

Lånar tråden lite. Såg att CDon hade dessa och tänkte höra om de skulle kunna vara ett lämpligt alternativ vid spelande, tv-serier och musik?

Du får nog göra ett ny tråd om du vill ha svar på det, då denna tråd handlar mest om Z623. Så starta en ny tråd då det är gratis, så kommer du nog få svar snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag drog upp EQ 31, 62, I realtek ljud kontrollern då det var ingen bas. La handen på när jag körde musik och kände knappt något. Så nu funkar det bättre, fast mina gamla 40W RMS subwoofer var bättre.

Fick du någon bas när du först prövade dem?

Du får nog göra ett ny tråd om du vill ha svar på det, då denna tråd handlar mest om Z623. Så starta en ny tråd då det är gratis, så kommer du nog få svar snabbare.

Ja jag får riktigt mycket bas utan att ändra något i inställningarna. Jag brukar justera med ratten på den ena högtalaren och står den på 100% så skakar hela huset

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Vart har du placerat subben? Brukar vara rätt känsligt med placering. Testa ställ den i ett hörn om du kan, det betyder generellt mer bas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera swans m10, superb ljudkvalitet för under 1000lappen, finns ibland på Dustin för 500

Kan börja glappa i volymkontrollen dock men använd i programmet/windows så är det inga problem

Permalänk
Skrivet av Zunil:

Ja jag får riktigt mycket bas utan att ändra något i inställningarna. Jag brukar justera med ratten på den ena högtalaren och står den på 100% så skakar hela huset

Jag drar min till 100% och jag knappt känner något när jag lägger handen på subwoofern.

Skrivet av KKay:

Vart har du placerat subben? Brukar vara rätt känsligt med placering. Testa ställ den i ett hörn om du kan, det betyder generellt mer bas

Skickades från m.sweclockers.com

Har den vid fötterna, och tror inte positionen kommer att göra något då det inte kommer några vibrationen från den.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Jag drar min till 100% och jag knappt känner något när jag lägger handen på subwoofern.

Har den vid fötterna, och tror inte positionen kommer att göra något då det inte kommer några vibrationen från den.

Då är det något som är fel. Sitter alla kontakter i ordentligt?

Jag har samma system och du ska känna tydliga vibrationer redan från 30% om du lägger handen på den.

Skulle annars rekommendera att du pratar med ÅF om att de inte funkar som de ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Skrivet av Skillzore:

Då är det något som är fel. Sitter alla kontakter i ordentligt?

Jag har samma system och du ska känna tydliga vibrationer redan från 30% om du lägger handen på den.

Skulle annars rekommendera att du pratar med ÅF om att de inte funkar som de ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte högtalarna i Måndags, och jag bytte dem idag, det finns fortfarande inte någon bas. Och att få 2 DOA på rad är inte så trovärdigt. Ska pröva att köra med mobilen som spelare och se om det går bättre, gick inte sist dock.

De ända kablarna som inte är insatta är AUX (röd och vit). Men det är ingen bas på/av knapp? Jag ser set som finns på högra satelliten, ström på/av, ljud och bas ratt, bas ratten gör lite skillnad på 0 mot 100%, men inget direkt man lägger så stor märke till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag köpte högtalarna i Måndags, och jag bytte dem idag, det finns fortfarande inte någon bas. Och att få 2 DOA på rad är inte så trovärdigt. Ska pröva att köra med mobilen som spelare och se om det går bättre, gick inte sist dock.

De ända kablarna som inte är insatta är AUX (röd och vit). Men det är ingen bas på/av knapp? Jag ser set som finns på högra satelliten, ström på/av, ljud och bas ratt, bas ratten gör lite skillnad på 0 mot 100%, men inget direkt man lägger så stor märke till.

Jag köpte Z623 för 2 månader sedan och min bas funkar väldigt bra för mig, kör på 50% eller vad det är (där den clickar fast.)

Använder mest när jag sitter vid datorn och lyssnar på musik genom Spotify och basen funkar helt ok.

Har du provat öka volymen i Windows till 100% och sänka på högtalarna?

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Jag köpte Z623 för 2 månader sedan och min bas funkar väldigt bra för mig, kör på 50% eller vad det är (där den clickar fast.)

Använder mest när jag sitter vid datorn och lyssnar på musik genom Spotify och basen funkar helt ok.

Har du provat öka volymen i Windows till 100% och sänka på högtalarna?

Brukar köra Windows volymen så högt som möjligt. Då jag har fått för mig någonstans att det blir bättre volym då. Men jag ska pröva med mobilen och att sätta volymen på högtalarna så högt jag kan och se om det blir bättre. Kan inte testa högvolym/bas på kvällarna.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Jag köpte högtalarna i Måndags, och jag bytte dem idag, det finns fortfarande inte någon bas. Och att få 2 DOA på rad är inte så trovärdigt. Ska pröva att köra med mobilen som spelare och se om det går bättre, gick inte sist dock.

De ända kablarna som inte är insatta är AUX (röd och vit). Men det är ingen bas på/av knapp? Jag ser set som finns på högra satelliten, ström på/av, ljud och bas ratt, bas ratten gör lite skillnad på 0 mot 100%, men inget direkt man lägger så stor märke till.

Okej, det är stor skillnad på 0 och 100% för mig i alla fall. Sen kanske det beror på ens standard också. Hade jag haft en vettig mick hade jag kunnat lägga en video där jag skruvar på basratten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Jag köpte högtalarna i Måndags, och jag bytte dem idag, det finns fortfarande inte någon bas. Och att få 2 DOA på rad är inte så trovärdigt. Ska pröva att köra med mobilen som spelare och se om det går bättre, gick inte sist dock.

De ända kablarna som inte är insatta är AUX (röd och vit). Men det är ingen bas på/av knapp? Jag ser set som finns på högra satelliten, ström på/av, ljud och bas ratt, bas ratten gör lite skillnad på 0 mot 100%, men inget direkt man lägger så stor märke till.

Skrivet av Skillzore:

Okej, det är stor skillnad på 0 och 100% för mig i alla fall. Sen kanske det beror på ens standard också. Hade jag haft en vettig mick hade jag kunnat lägga en video där jag skruvar på basratten.

Skickades från m.sweclockers.com

Här, det blev ett litet klipp. Tänkt dock på att ni måste lyssna med något som har bra bas. Lurar eller sub högtalare för att höra skillnaden. Hörs tydligt med mina Z623 och ett halvdant headset. Jag börjar skruva först vid basedroppet som kommer vid typ 20 sek. Börjar på 50, ner till 0, sen upp till 50 och sen till 100 och tillbaka till 50. Tydligaste skillnaden är ju mellan 0 och 50, telefonens mick gör inte rättvisa mellan 50 och 100.

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem

Ingen bas? Vid 50% är dom perfekta för mig. På 100% låter det bara löjligt. Man måste VERKLIGEN älska bas om 100% inte är nog.

Låter nästan som ditt set var defekt.

Edit: Ovanstående video var ett väldigt bra exempel på hur dom olika nivåerna låter.

Permalänk

@Skillzore @tudz

Ok, så jag satte på mig hörselskydd och ökade volymen, och jag hittade basen. Problemet var att volymen var för låg för att märka basen. Mina gamla högtalare hade bas vid låga volymer, typ lite under vanligt prat volym. Då det är den volymen jag alltid har på

Så jag antar att dem fungerar som de ska, bara det att jag måste öka volymen för att få basen. Och eftersom basen bara går till 100% så måste jag nog använda eq för att få bas på låga volymer.

Verkar som att mina gamla högtalare så var basen proportionell med volymen, och här verkar de vara exponentiell. Inga vibrationen från subwoofern vid låg volym men mycket vid högvolym.

Aja, de verkar fungera som de ska, jag är väl bara van vid att ha bas även vid låg volym.

Permalänk
Medlem

Vad var det för högtalare du hade innan? Bara för att dom är 17 år gamla så betyder det inte att dom är sämre än några nya högtalare. Innan jag skaffade egna högtalare så körde jag på farsans gamla anläggning från 1979, funkade alldeles utmärkt och lät betydligt mycket bättre än något man kan köpa idag för under 5000kr.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frejoh466:

@Skillzore @zin105

Ok, så jag satte på mig hörselskydd och ökade volymen, och jag hittade basen. Problemet var att volymen var för låg för att märka basen. Mina gamla högtalare hade bas vid låga volymer, typ lite under vanligt prat volym. Då det är den volymen jag alltid har på

Så jag antar att dem fungerar som de ska, bara det att jag måste öka volymen för att få basen. Och eftersom basen bara går till 100% så måste jag nog använda eq för att få bas på låga volymer.

Verkar som att mina gamla högtalare så var basen proportionell med volymen, och här verkar de vara exponentiell. Inga vibrationen från subwoofern vid låg volym men mycket vid högvolym.

Aja, de verkar fungera som de ska, jag är väl bara van vid att ha bas även vid låg volym.

Örats känslighet för bas är lägre vid lägre ljudtryck https://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher%E2%80%93Munson_curves därför har man loudnesskontroll för att minska den effekten vid låga ljudtryck, loudnesen ska sedan minskas för att helt kopplas bort kring 85dB
Har du ett bra ljudsystem med korrekt frekvensgång så ska du alltså inte ha särskilt mycket bas om du spelar svagt för basen börjar bli i upplevelsemässigt samma nivå med de övriga frekvenserna när du kommer uppåt 80dB i ljudtryck.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.