Permalänk
Medlem

UPS till server?

UPS för att skydda mot åsknedslag, hjälper det? Antar att man kan köra ethernet via UPS också då (gigabit)?
UPS så datorerna stängs av snällt, hur funkar detta? (Kör ESXi även Linux, säg 175w MAX)

Pris: Billigast som gör ovanstående

Vad ska jag köpa?
Begagnat / nytt?

Permalänk
Medlem

Jag kör en APC BE550G som UPS till mina serverar hemma. Fungerar riktigt bra, och kör NUT server via USB för att få notifications från UPSn. NUT server säger till om något är fel och du kan ställa in så att alla datorer i ditt nätverk automatiskt stängs av på ett säkert sätt. Du kan sedan istallera NUT client på alla andra server (eller VM's).

Allt är skript så det är lätt att t.ex. skicka ett email till dig själv om elen försvinner.

Skulle gissa på att du behöver en något dyrare version än mig dock, då mina server lirar på runt 75W totalt.
http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=29

Tror inte att du ska köra begagnat då du aldrig vet hur slitet batteriet är.

Permalänk
Medlem

Ja UPS:en skyddar mot oren ström, samt även åska. Men hemmavarianterna är inte lika bra som proffsmodellerna. Slår åskan för nära är jag rätt säker på att den tar sig igenom UPS:en. Det finns även åskskydd på nätverks och telekablar i vissa modeller.

Det fungerar så att servern kommunicerar, antingen via nätverk eller USB mot UPS:en. Sedan när den gått till en viss batterinivå stänger den ner servern säkert. APC har programvara som man installerar via CLI i esxi, har ingen erfarenhet av andra tillverkare

Permalänk
Medlem

Har också en APC Back-UPS ES 550. Inkopplad med USB till min NAS4Free. Enda jag behövde göra var att starta UPS servicen och välja usb drivers så kunde den prata med UPSen.

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Jag kör en APC BE550G som UPS till mina serverar hemma. Fungerar riktigt bra, och kör NUT server via USB för att få notifications från UPSn. NUT server säger till om något är fel och du kan ställa in så att alla datorer i ditt nätverk automatiskt stängs av på ett säkert sätt. Du kan sedan istallera NUT client på alla andra server (eller VM's).

Allt är skript så det är lätt att t.ex. skicka ett email till dig själv om elen försvinner.

Skulle gissa på att du behöver en något dyrare version än mig dock, då mina server lirar på runt 75W totalt.
http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=29

Tror inte att du ska köra begagnat då du aldrig vet hur slitet batteriet är.

Skrivet av jocke92:

Ja UPS:en skyddar mot oren ström, samt även åska. Men hemmavarianterna är inte lika bra som proffsmodellerna. Slår åskan för nära är jag rätt säker på att den tar sig igenom UPS:en. Det finns även åskskydd på nätverks och telekablar i vissa modeller.

Det fungerar så att servern kommunicerar, antingen via nätverk eller USB mot UPS:en. Sedan när den gått till en viss batterinivå stänger den ner servern säkert. APC har programvara som man installerar via CLI i esxi, har ingen erfarenhet av andra tillverkare

Skrivet av Sparc0:

Har också en APC Back-UPS ES 550. Inkopplad med USB till min NAS4Free. Enda jag behövde göra var att starta UPS servicen och välja usb drivers så kunde den prata med UPSen.

Hm borde man ha någon surge protection på ethernet också, typ http://www.amazon.com/Ethernet-Surge-Protector-Gigabit-1000Mb... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Hm borde man ha någon surge protection på ethernet också, typ http://www.amazon.com/Ethernet-Surge-Protector-Gigabit-1000Mb... ?

Nej, har du överspänningsskydd i din uninterruptible power supply som tar rj45 behöver du inte något sådant. Men om du köpt en UPS utan kan en sådan extern vara bra, men tycker det är bättre att ha på inkommande ADSL då

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nej, har du överspänningsskydd i din uninterruptible power supply som tar rj45 behöver du inte något sådant. Men om du köpt en UPS utan kan en sådan extern vara bra, men tycker det är bättre att ha på inkommande ADSL då

Okaj, få verkar stödja 1gbit bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Jag kör en APC BE550G som UPS till mina serverar hemma. Fungerar riktigt bra, och kör NUT server via USB för att få notifications från UPSn. NUT server säger till om något är fel och du kan ställa in så att alla datorer i ditt nätverk automatiskt stängs av på ett säkert sätt. Du kan sedan istallera NUT client på alla andra server (eller VM's).

Allt är skript så det är lätt att t.ex. skicka ett email till dig själv om elen försvinner.

Skulle gissa på att du behöver en något dyrare version än mig dock, då mina server lirar på runt 75W totalt.
http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=29

Tror inte att du ska köra begagnat då du aldrig vet hur slitet batteriet är.

Har precis köpt en begagnat APC UPS(1000VA), har inte hunnit sätta upp NUT, och ett av mina bekymmer har varit att hur får jag ena datoren till att berätta för dom andra datorna att nu är det dags att göra en shutdown, så vad du säger är att det faktiskt inte är något bekymmer, den datorn som är ansluten till UPS'en via USB/serial skickar informationen vidare till andra NUT clients?

Jag kommer bara ha 3 datorer(router ESXI, filserver ESXI, RPI DNS ad-block server) + 2 st switch och några POE övervakningskameror på UPS.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spel565:

Okaj, få verkar stödja 1gbit bara.

Tror inte det är ett problem, så länge det är kopparkabel så borde det finnas stöd för "alla" standarder. Dock är det främst avsett för inkommande koppar, dvs telefonledningar. Har du Ethernet utanför huset som du tror kan utsätta sig för åska?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spel565:

UPS så datorerna stängs av snällt, hur funkar detta? (Kör ESXi även Linux, säg 175w MAX)

Officiellt har inte ESX så bra UPS stöd om du inte betalar en massa $$$, däremot så går det utmärkt att köra NUT, precis som andra sagt här, då måste du installera en NUT client på dina ESX hostar. Du får dock inget fint gränssnitt och du kan inte styra det så mycket, förutom vilken delay du vill ha innan esx stänger av sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Okaj, få verkar stödja 1gbit bara.

Kollade lite och så verkar vara fallet, verkar dock lustigt att de snålat in och bara kör med 2 par istället för 4:a. Köp ett löst överspänningsskydd, det är viktigt att det är anslutet till jord annars fungerar det inte.

Det räcker med att man skickar avstängningssignal till esxi-hosten, sedan stänger den alla virtuella maskiner. I vår miljö kör vi med APCs egna virtuella maskin som komunicerar med den nätverksanslutna UPS:en. Men det ska gå att köra in direkt på hosten

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kollade lite och så verkar vara fallet, verkar dock lustigt att de snålat in och bara kör med 2 par istället för 4:a. Köp ett löst överspänningsskydd, det är viktigt att det är anslutet till jord annars fungerar det inte.

Det räcker med att man skickar avstängningssignal till esxi-hosten, sedan stänger den alla virtuella maskiner. I vår miljö kör vi med APCs egna virtuella maskin som komunicerar med den nätverksanslutna UPS:en. Men det ska gå att köra in direkt på hosten

Med jorden räcker det att koppla direkt till jorden på vägg-/grenuttaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Med jorden räcker det att koppla direkt till jorden på vägg-/grenuttaget?

Ja det gör det.