KD överger decemberöverenskommelsen, vad blir resultatet?

Permalänk
Hedersmedlem

KD överger decemberöverenskommelsen, vad blir resultatet?

Kan någon som är lite insatt komma med lite spekulationer om vad som händer den närmsta tiden? Det känns onekligen lite skakigt inom politiken just nu och Anna Kinberg Batra säger att "Oppositionen ska alltid vara beredda att leda landet" medans Jimmie Åkesson tar chansen att orera om nyval.

Vad händer?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hej hej!

1. DÖ ersätts med NÖ (Totally not DÖ).
2. Alliansen splittras
3. Alliansen inkluderar Jimmie

Vill M vara det största oppositionspartiet eller vill de vara ett stödparti till Jimmie?
(Konstigare än så är det inte.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Regeringen havererar, nyval, och SD får 51%.
Problem solved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Regeringen havererar, nyval, och SD får 51%.
Problem solved.

Mer troligt att SD får under 50% och vi får samma skit som innan.

SD tjänar väljare för varje dag som går så för dem är det väl bättre om nyvalet skjuts upp så långt som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Mer troligt att SD får under 50% och vi får samma skit som innan.

SD tjänar väljare för varje dag som går så för dem är det väl bättre om nyvalet skjuts upp så långt som möjligt?

Visst får dem under 50%, men KD:s beslut riskerar att vi får en regeringskris och ostabilt läge, värre än före DÖ.
Litet skitparti som KD kan verkligen ställa till det för oss.

Permalänk
Medlem

Kd ut ur riksdagen. De hör inte hemma där.
Sen kommer väl alliansen försöka kasta bajs på regeringen och säga att det är deras "ansvar" osv. Som med nyvalet. Hoppas folket förstår bättre.

Permalänk
Medlem

SD får en vågmästarroll.
Som dom i praktiken redan har.
Det var en stor miss att inte ha nyval när sossarna inte klarade att bilda en hållbar regering.
F.Ö sjukt pinsamt att så många politiker bara gillar demokrati när folket röstar som dom själva tycker.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Svensktiger:

SD får en vågmästarroll.
Som dom i praktiken redan har.
Det var en stor miss att inte ha nyval när sossarna inte klarade att bilda en hållbar regering.
F.Ö sjukt pinsamt att så många politiker bara gillar demokrati när folket röstar som dom själva tycker.

Trodde det var så demokrati fungerade

*jösses vilket dagis regeringen har blivit*

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Trodde det var så demokrati fungerade

*jösses vilket dagis regeringen har blivit*

Det är skillnad på regering och riksdag

Permalänk
Inaktiv

Alliansen kommer fortsätta spotta deras väljare i ansiktet och låta vänstersidan styra. Detta för att alliansen vägrar samtala med folk som har fel hudfärg. -Förlåt jag skrev fel, syn på invandringspolitik menade jag. Så oavsett vad frågorna är så kommer de vägra låta sd ha någon inflytande i denna fråga.

Vad som kommer hända är att folk kommer inse att våra politiker är några rövhål och sd kommer bli mer sura och göra bort sig totalt. Detta leder till att vettigt folk flyr landet och skiten stannar kvar och skiten kommer såklart vilja ha ett skitparti i regering nästa val också.
Observera att det tar lång tid för vettigt folk att fly landet, så det märks mest bara på att ungdomarna försvinner. I mina hemtrakter så jobbar de duktiga i Norge och skiten stannar kvar redan idag. (Eftersom jag stannade kvar så tillhör jag som sagt skiten)

*edit*

Till er som tror att alliansen kommer göra något, så lyckost er som har något förtroende för dessa kvar.

Permalänk
Medlem

Ja man kan ju hoppas att KD hamnar utanför riksdagen nästa val. Religion har inte i politik att göra, religion har egentligen ingenstans att göra i mitt tycke. Religion är för folk som inte kan tänka själva, som är rädda för verkligheten och söker sig till sagor för att känna trygghet.

Risken är väl stor att SD får fler röster. Det övergår mitt förstånd hur folk kan misströst-rösta på ett värre parti än de andra så här. Inser de inte vad SD alltid har stått för, vad de skalderade på 90-talet? Tror de verkligen att de ändrat åsikt, hela partiet? Ja förmodligen, folk är dumma och tänker inte själva.

Nyval blir det förhoppningsvis inte ändå, men man vet aldrig.

Permalänk
Medlem

Regeringen splittras, allt blir kaos!
Jag tar över som diktator, styr landet landet med min grupp av rådgivare bestående av medlemmarna i sweclockers.
Tror på fullaste allvar det hade blivit bättre med en samling snoriga ungdomar och det äldre klientelet med verklighetsförankning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är ju inte något nytt att unga åker till Norge och jobbar i några år. Men flyttar gör inte de flesta, då det är svindyrt i Norge. Man jobbar och tar med sig stålar hem. För övrigt jobbar det en hel del norrmän i Strömstad/Svinesund, så strömmen går åt båda håll beroende på utbildning och kunskap.

@anon159643:

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thexps:

Regeringen splittras, allt blir kaos!
Jag tar över som diktator, styr landet landet med min grupp av rådgivare bestående av medlemmarna i sweclockers.
Tror på fullaste allvar det hade blivit bättre med en samling snoriga ungdomar och det äldre klientelet med verklighetsförankning!

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror jag också.

Annars Paulo Roberto är en bra kandidat. Jag stöder ej hans åsikter, han har lite bråkigt förslutet, men han är inte rädd för att ej vara PK. De andra politikerna är så himla rädda för att begå hädelse och vågar inte säga ett skvatt negativt om vissa saker. -Inom allt finns det för eller nackdelar och använder man pengar till något så är det en ekonomisk fråga som ska motiveras ekonomiskt.

Skrivet av Valonen:

Är ju inte något nytt att unga åker till Norge och jobbar i några år. Men flyttar gör inte de flesta, då det är svindyrt i Norge. Man jobbar och tar med sig stålar hem. För övrigt jobbar det en hel del norrmän i Strömstad/Svinesund, så strömmen går åt båda håll beroende på utbildning och kunskap.

@Johan86c:

Jag har kamrater som jobbar i Norge och betalar norsk skatt, men deras barn bor i sverige och lever på svenska skattepengar. (man får ej vara skriven i en kommun precis vid gränsen) Och såna invandrare borde vi också skaffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Kd ut ur riksdagen. De hör inte hemma där.
Sen kommer väl alliansen försöka kasta bajs på regeringen och säga att det är deras "ansvar" osv. Som med nyvalet. Hoppas folket förstår bättre.

Så länge dom har 4%+ så stannar dom. Folk är ju bevisligen inte för demokrati när dom säger såna saker

Permalänk
Medlem

Äntligen! Goda nyheter!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
  • Om alliansparterna röstar på sina egna budgetar så kommer regeringen sitta kvar, men inte behöva stöd från V.

  • Om alliansen går ihop och får SD att rösta på sin budget blir det regeringsskifte.

Jag tror på det förstnämnda. Ett annat alternativ är förstås att Löfven utlyser nyval, men det tror jag inte att han kommer göra eftersom att SD troligtvis kommer att bli större då.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Ja man kan ju hoppas att KD hamnar utanför riksdagen nästa val. Religion har inte i politik att göra, religion har egentligen ingenstans att göra i mitt tycke. Religion är för folk som inte kan tänka själva, som är rädda för verkligheten och söker sig till sagor för att känna trygghet.

Risken är väl stor att SD får fler röster. Det övergår mitt förstånd hur folk kan misströst-rösta på ett värre parti än de andra så här. Inser de inte vad SD alltid har stått för, vad de skalderade på 90-talet? Tror de verkligen att de ändrat åsikt, hela partiet? Ja förmodligen, folk är dumma och tänker inte själva.

Nyval blir det förhoppningsvis inte ändå, men man vet aldrig.

Bra jobbat du har dragit alla över en kam. Händer hela tiden men tydligen så är det bara fel om man gör det mot vissa grupper.

"Du röstar på ett annat parti så du är dum i huvudet" ungefär sådan logik som du använder. Och varför får alla för sig att bara för att någon röstar på ett parti så håller man med om precis allt dom gör? Finns saker som MP gör som jag gillar, och som jag inte gillar. FP gör saker som jag gillar, och saker som jag inte gillar. M gör saker som jag gillar, och saker som jag inte gillar. Allt handlar om vad man personligen prioriterar. Om många tycker nuvarande politiken är sämst, då har det inte varit mycket val pga DÖ, det var ju inget annat än ett spott i ansiktet på alla väljare, och demokratin.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av foxzox7:

Det är skillnad på regering och riksdag

Må va hänt, men det är fortfarande ett jävla dagis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:
  • Om alliansparterna röstar på sina egna budgetar så kommer regeringen sitta kvar, men inte behöva stöd från V.

  • Om alliansen går ihop och får SD att rösta på sin budget blir det regeringsskifte.

Jag tror på det förstnämnda. Ett annat alternativ är förstås att Löfven utlyser nyval, men det tror jag inte att han kommer göra eftersom att SD troligtvis kommer att bli större då.

Håller med. Alliansen har redan bestämt sig för att göra egna budgetmotioner, vilket innebär att inget kommer ändras. När vi kommer att se en ändring är väl hösten 2017 då Alliansen antagligen kommer lägga fram en gemensam budget igen, vilket kommer att leda till samma parlamentariska kaos som ledde fram till DÖ, eftersom SD troligen inte kommer att återgå till praxis och lägga ner sina röster alt. rösta på sin egen budget.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Alltså, dö är inte så kontroversiellt. Hade inte ens behövts om SD hade hållt sig till praxis. Det ända man gjort är att göra en oskriven regel skriven. Kd medlemmar kan gå tillbaka till m. Ju färre partier desto bättre.

Permalänk

Intressant att det skrivs om det politiska läget på ett forum för datorer

Det visar att vi är nog många som är oroliga över vad som komma skall, och att det även sprider sig nedåt i åldrarna.
Själv tycker jag att demokratin flugit sin kos för flera år sen.
Partier går till val med löften som dom sedan bryter, bara månader efter.
Man bortser helt från hur ca 800 000 röstberättigade har röstat, dvs de 13 procent som röstade SD.
Hela alltet har blivit en sandlåda för de rika.

Nä, jag säger som någon härovan sa. En ny regering med ungdomar, vuxna och pensionärer gör säkert ett lika bra jobb, om inte bättre.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

I princip borde det inte hända ett skit förens hösten 2017 eftersom det är först då som alliansen gemensamt planerat att lägga fram en egen budget. Så MP+S får fortsätta regera med lagd budget. Detta kan såklart ändra sig. Men vi får väl se.

Permalänk
Medlem

SD lär väl få en tragisk skjuts uppåt.. annars så ser jag gärna att löven och reinfeldt bildar karateduo och bildar en sorts svensk liberal siamesisk putin.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Intressant att det skrivs om det politiska läget på ett forum för datorer

Det visar att vi är nog många som är oroliga över vad som komma skall, och att det även sprider sig nedåt i åldrarna.
Själv tycker jag att demokratin flugit sin kos för flera år sen.
Partier går till val med löften som dom sedan bryter, bara månader efter.
Man bortser helt från hur ca 800 000 röstberättigade har röstat, dvs de 13 procent som röstade SD.
Hela alltet har blivit en sandlåda för de rika.

Nä, jag säger som någon härovan sa. En ny regering med ungdomar, vuxna och pensionärer gör säkert ett lika bra jobb, om inte bättre.

Socialdemokraterna har vissa mandatperioder haft över 40% men inte fått bestämma ett skit. Så att ett parti som påstår sig vara det enda oppositionspartiet klagar på att man inte får vara med att bestämma är endast populism och ett sätt att vinna politiska poäng på vanliga människors missnöje. Tro inte att SD är befriad från strategi, populism och toppstyrning, tvärtom, de är ännu mer drabbade av det med mail övervakningar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Intressant att det skrivs om det politiska läget på ett forum för datorer

Det visar att vi är nog många som är oroliga över vad som komma skall, och att det även sprider sig nedåt i åldrarna.
Själv tycker jag att demokratin flugit sin kos för flera år sen.
Partier går till val med löften som dom sedan bryter, bara månader efter.
Man bortser helt från hur ca 800 000 röstberättigade har röstat, dvs de 13 procent som röstade SD.
Hela alltet har blivit en sandlåda för de rika.

Nä, jag säger som någon härovan sa. En ny regering med ungdomar, vuxna och pensionärer gör säkert ett lika bra jobb, om inte bättre.

Nu är du kontrafaktisk och historielös.

  • DÖ var och är effekten av vallöftet att inte samarbeta med Åkesson, att bryta DÖ är att bryta mot vallöftena.

  • Sen så är det så att demokrati i regel är liktydigt med majoritetsstyre och med det är självklart att man bortser ifrån minoritetens åsikt oavsett hur många procent den består av.

  • Sen så ska man väl också påpeka att om något så har de direkta inflytandet för de rika minskat allt sedan den graderade röstningen avskaffades och allmän rösträtt infördes.

På den vägen är det och så kommer det att fortsätta vara. Sandlåderiet uppstod i att Åkesson valde att frångå Svensk parlamentarisk tradition och nu sitter vi med Polsk riksdag. Jag hoppas att ingen missar ironin i det hela.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Hej hej!

1. DÖ ersätts med NÖ (Totally not DÖ).
2. Alliansen splittras
3. Alliansen inkluderar Jimmie

Vill M vara det största oppositionspartiet eller vill de vara ett stödparti till Jimmie?
(Konstigare än så är det inte.)

Det hela är ju jävligt genomskinligt om man tänker efter.
Sverigedemokraterna kommer med något som inte har ihjäl hela landet.
Helt plötsligt så vaknar en del av folket och röstar på dom.
Aj fan, tänker dom andra partierna, dags att härmas för att kanske plocka åt sig en röst eller två.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det hela är ju jävligt genomskinligt om man tänker efter.
Sverigedemokraterna kommer med något som inte har ihjäl hela landet.
Helt plötsligt så vaknar en del av folket och röstar på dom.
Aj fan, tänker dom andra partierna, dags att härmas för att kanske plocka åt sig en röst eller två.
/Lifooz

Att det inte har ihjäl hela landet är ju din personliga åsikt lika mycket som min kanske är någon annan. Synd att folk verkar tro att SD är helgonet i svensk politik och att alla andra är satan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det hela är ju jävligt genomskinligt om man tänker efter.
Sverigedemokraterna kommer med något som inte har ihjäl hela landet.
Helt plötsligt så vaknar en del av folket och röstar på dom.
Aj fan, tänker dom andra partierna, dags att härmas för att kanske plocka åt sig en röst eller två.
/Lifooz

Med verkligheten i åtanke så är det befängt att hävda att Sverige står vid ruinens brant, Vår ekonomi är bättre än grannländernas.
Med verkligheten i åtanke så är det befängt att hävda att Sverige skulle tjänas av minskad invandring, våra grannländer har mindre invandring och sämre ekonomi. Det entydiga samband Jimmie och gänget vill peka på lyser med sin frånvaro.

Men visst är det så att vissa partier kan lockas av samma sorts oärliga populism.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det hela är ju jävligt genomskinligt om man tänker efter.
Sverigedemokraterna kommer med något som inte har ihjäl hela landet.
Helt plötsligt så vaknar en del av folket och röstar på dom.
Aj fan, tänker dom andra partierna, dags att härmas för att kanske plocka åt sig en röst eller två.
/Lifooz

Oj oj, då är ju snart alla partier i Sverige "rasistiska".