Vad är modernt inom externa ljudkort för musikinspelning nu för tiden?

Permalänk
Medlem

Vad är modernt inom externa ljudkort för musikinspelning nu för tiden?

Hej hej,

Jag har varit "out of the loop" när det kommer till det tekniska inom ljudinspelning de senaste fem åren, men då jag är nybliven ungkarl har jag blivit sugen på att spela in lite musik igen. Jag har lite grejor kvar sen förr, men kan inte riktigt använda dem då jag saknar FireWire på min dator.

Vad jag använt tidigare:
Jag har tidigare använt ett mAudio FireWire 1814 till min MacBook Pro 2010, och kört Logic. Jag har även använt det till PC och kört Cubase. 1814 är sen tidigare såld, och i våras köpte jag ett annat begat firewire-kort. Jag har det inte här just nu, och minns inte riktigt vad det var för något, men det är i alla fall från ca 2010. Det funkade okej till min MacBook, men den är ju redigt trött, och jag är sugen på att använda min stationära PC.

Min något lata research:
Jag kollade på 4sounds hemsida lite kvickt, och såg att de bara har 1st USB3-ljudkort, och 64st USB2. Jag trodde att USB3 var grejen nu, men så är alltså inte fallet? Varför?

Min nuvarande dator:
Mitt moderkort nu är ett ASUS Z170-P, vilket inte har FireWire. Är det vettigt att köpa ett PCI-kort för att få FireWire för 200 spänn, och använda mitt nuvarande ljudkort, eller ska jag skaffa ett usb2-kort? Svårt att svara på när jag inte kan specifiera vilket kort jag har kanske...

Vad jag tänkt använda ljudkortet till:
Jag har tänkt köpa Reason 8, då det har tidigare lyckats kicka igång kreativiteten hos mig bättre än att sitta i Logic/Cubase. Om jag ska köpa nytt ljudkort tänker jag mig något i klassen 1000kr, men kan sträcka mig till 2000kr om det behövs. Jag kommer använda det mest till att spela in gitarr/banjo/munspel och andra akustiska instrument, samt att sjunga. I mickväg har jag två sm58 och en Studio Project B1, men jag anar att membranet på B1an kanske inte mår så bra, och kommer kanske mest använda sm58an. Jag har även ett ganska fattigt klaviatur med MIDI-utgång och USB2. Funderar på att köpa något nytt litet klaviatur med 2-3 oktaver - vilket interface är det som gäller nuförti'n? Funkar USB-koppling eller bör man sikta på MIDI in i ljudkortet? Det kommer användas mest för att lägga lite basgångar, samplade stråkar och melodislingor typ. Musiken jag spelar in är åt indiefolk-hållet.

Frågan är nu alltså: Vad är det för ljudkort, och interface som gäller i dagsläget? FireWire känns ju lite utdaterat, men det känns också märkligt att använda USB2. Jag är väldigt känslig för input-lag i medhörning och mjukvaruinstrument när man spelar in.

Tack för att ni tagit er igenom detta inlägg som blev rätt långt.

Visa signatur

CPU: intel i7 6700K GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G MOBO: ASUS Z170-P ATX RAM: Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX KYL: Cooler Master Hyper 212 EVO PSU: EVGA Supernova G2 750W BURK: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte någon expert eller jätteerfaren producent ellt så, men latency är ju eg det som är problemet vid inspelning. Bandbredden på USB2 räcker ju, i teorin, till att överföra nästan 350 samtidiga stereoströmmar med CD-kvalitet. Även om man räknar med hälften (man kommer ju sällan upp i max överföreinghastighet) och sedan delar det med 2 igen om man vill ha medhörning till alla, (tror inte USB2 har full duplexså har man ganska mycket headroom. Man skulle väl mer eller mindre kunna spela in varje individ i en symfoniorkester med en egen mikrofon och föra över det via USB2, om man hade ett ljudkort som klarade av det.
Så varför inte USB3? För att det inte behövs. Det är dyrare och man behöver inte har massa gimmicks som försäljningstricks. Musiker är intresserade av saker som funkar och USB3 skulle inte ge någon direkt vinning.

Ang. MIDI vs USB så är det väl i regel USB som används om man köper nytt. Det är enkelt och går att koppla in till lite vad som helst utan att man behöver något särskilt interface.
En del klaviatuerer har både midi och USB. Midi kan ju vara bra om man vill koppla till nån ljudmodul som bara har midi in.

Ang. ljudkort så är ju Focusrites Scarlett-serie populära. Beroende på vad antal ingångar osv man behöver finns de från ca 1000kr. 2i4 har 2 ingångar och midi, om man nu skulle behöva koppla in något via midi nån gång.

Köp en kondensatormick åxå om din nuvarande är kass. Dynamiska mickar är väl sådär för inspelning, särskilt av akustiska instrument.