Permalänk
Medlem

Bränt hårddisken?

Möblerade om i mediaskåpet hemma och råkade sätta in laptopens laddare i nasen (klantigt men sant). Kände en svag bränd lukt samtidigt som nasen bara blinkar blått.

Trodde först att det bara var nasen som gått sönder men när jag försöker sätta in hårddisken i min stationära dator hittar den inte hårddisken.. Kan det vara hårddisken som är skrot eller båda? Finns det isåfall nått sätt att rädda datan?

Hårddisken är en WD 3TB Red nasdrive och nasen en Synology 213 om det har betydelse.

Stort tacksam för hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem

Ja du kan ha bränt kretsar på disken, troligen är magnetskivorna hela så om det är viktig data lär det inte vara svårt för ett recoveryföretag att läsa ut den, budgetlösningen är att köpa ett exakt likadant styrkort och prova att byta det själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja du kan ha bränt kretsar på disken, troligen är magnetskivorna hela så om det är viktig data lär det inte vara svårt för ett recoveryföretag att läsa ut den, budgetlösningen är att köpa ett exakt likadant styrkort och prova att byta det själv.

Tack för svaret. Jag hade redan backup på 99% av alla bilder och resten är saker som går att ersätta så recoveryföretag låter dyrt och onödigt. Hur får jag tag på ett sånt styrkort? Måste jag köpa en likadan hårddisk och ta det därifrån? Försökt googla mig fram men hittar inte mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av karotchi:

Hur får jag tag på ett sånt styrkort? Måste jag köpa en likadan hårddisk och ta det därifrån? Försökt googla mig fram men hittar inte mycket.

Här beskrivs hur man gör för att byta pcb på sin hårdddisk.
http://www.harddrive-repair.com/pcb-repair.html

Tyvär är det inte bara att byta pcb, man måste också skifta över minnet från gamla till nya, det är ytmonterad lödning, så kräver bra lödverktyg.

Citat:

In short, you can match the printed circuit board by model, family and country but firmware will need to be transferred and/or read and written to the new donor parts.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Här beskrivs hur man gör för att byta pcb på sin hårdddisk.
http://www.harddrive-repair.com/pcb-repair.html

Tyvär är det inte bara att byta pcb, man måste också skifta över minnet från gamla till nya, det är ytmonterad lödning, så kräver bra lödverktyg.

Hmm det var inga bra nyheter. Låter som att det nästan bara är att kassera den då. Löda kan jag inte och känner nog ingen heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering. Provade ett antal recoveryprogram till slut hittade jag ett som jag kunde föra över alla bilder etc ifrån. Efter det var klart tänkte jag göra ett sista test i nasen innan jag kastade hårddisken.. Då fungerade det! Förstår inte hur det är möjligt men den har tickat på 4-5 dagar nu. Dock har det blivit nått strul med fläkten. DSM varnar för att fläkten stängs av och startas ca var 30e sekund. Så är dock inte fallet och fläkten fungerar som den ska. Lite smått irriterande med hundratals felmeddelanden om dagen dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ta någon chansning efter det där. När/om ekonomi tillåter så skulle jag byta ut den hårddisken asap.