Återigen en luring från Windows Update

Permalänk
Medlem

Återigen en luring från Windows Update

I sin totala förtvivlan att få folk att nergradera till Windows 10 så smyger Microsoft in s k "viktiga uppgraderingar" i Windows Update så att man får en elak ruta som poppar upp då och då om att installera Windows 10.

Lösningen var att avinstallera KB3035583.

Jag gjorde detta för ett tag sedan och dolde den dessutom så den inte skulle dyka upp igen. Men vet ni vad? Den kom tillbaka av sig själv och blev därmed installerad och så fick jag plocka bort den igen.

Har detta hänt hos fler?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Jag har tagit bort allt som har med Windows 10 att göra och ändå har jag en uppgradering till Windows 10 i update. Och tro fan att den uppdateringen du pratar om TS ligger bland de som ska installeras hos mig fast jag dolt den.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweMerlin:

I sin totala förtvivlan att få folk att nergradera till Windows 10 så smyger Microsoft in s k "viktiga uppgraderingar" i Windows Update så att man får en elak ruta som poppar upp då och då om att installera Windows 10.

Lösningen var att avinstallera KB3035583.

Jag gjorde detta för ett tag sedan och dolde den dessutom så den inte skulle dyka upp igen. Men vet ni vad? Den kom tillbaka av sig själv och blev därmed installerad och så fick jag plocka bort den igen.

Har detta hänt hos fler?

.

Jag plockade bort den precis som du skrev och dolde den. Har ej kommit tillbaka sedan dess. Här har du några andra skräp patches du kan ta bort när du ändå är igång.
http://www.infoworld.com/article/2981947/microsoft-windows/th...

Permalänk
Medlem

Jag har Windows 7 Home Premium, och har än så länge aldrig blivit tillfrågad om jag vill uppgradera till 10. Har installerat alla viktiga uppdateringar också.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tittade igenom lite W7 och W8.1-datorer igår och kunde inte se att den kommit tillbaka.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag tänkte stänga av Customer Experience Improvement Program men vad heter det på en svensk windows installation?

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Jag har fått den uppdateringen jag också trots att jag avinstallerat och dolt den tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

I sin totala förtvivlan att få folk att nergradera till Windows 10 så smyger Microsoft in s k "viktiga uppgraderingar" i Windows Update så att man får en elak ruta som poppar upp då och då om att installera Windows 10.

Lösningen var att avinstallera KB3035583.

Jag gjorde detta för ett tag sedan och dolde den dessutom så den inte skulle dyka upp igen. Men vet ni vad? Den kom tillbaka av sig själv och blev därmed installerad och så fick jag plocka bort den igen.

Har detta hänt hos fler?

De har släppt en ny "version" av den och då dyker den upp igen eftersom det var den gala versionen som doldes. Hände i alla fall mig tidigare på en dator jag inte ville ha Silverlight på. Tror jag fick dölja 5-6 "Microsoft Silverlight"-uppdateringar innan det tog slut för tillfället.

http://www.infoworld.com/article/2989896/microsoft-windows/wi...

Permalänk
Medlem

Vadå "nedgradering"? Windows 10 är en rejäl uppgradering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cooling23:

Vadå "nedgradering"? Windows 10 är en rejäl uppgradering.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror ju helt på vad du värderar som viktigt i ett OS. Onödigt att starta diskussioner kring detta, tråden handlar inte om det och det finns tillräckligt med andra trådar som diskuterar ämnet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kan påpeka för alla att en uppgradering i mjukvarusammanhang är att installera mjukvara av högre versionsnummer, inte lägre.

Huruvida man ogillar eller gillar olika revisioner har alltså inget med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Kan påpeka för alla att en uppgradering i mjukvarusammanhang är att installera mjukvara av högre versionsnummer, inte lägre.

Huruvida man ogillar eller gillar olika revisioner har alltså inget med saken att göra.

Njae, det kallas snarare "att installera senaste versionen".

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

De har släppt en ny "version" av den och då dyker den upp igen eftersom det var den gala versionen som doldes. Hände i alla fall mig tidigare på en dator jag inte ville ha Silverlight på. Tror jag fick dölja 5-6 "Microsoft Silverlight"-uppdateringar innan det tog slut för tillfället.

http://www.infoworld.com/article/2989896/microsoft-windows/wi...

Herregud... så det är liksom ingen idé att dölja uppdateringar? MS bara "gör en ny version" och så vips är de där igen? För det stammer säkert och jag har nu dolt den igen. Passade på att dölja själva Win10uppdateringen också, men den lär väl inte bli dold så länge den inte..

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Jag har tagit bort allt som har med Windows 10 att göra och ändå har jag en uppgradering till Windows 10 i update. Och tro fan att den uppdateringen du pratar om TS ligger bland de som ska installeras hos mig fast jag dolt den.

För mig som är relativt handikappad, hur gör man detta? Jävligt trött på tjatet om W10 hos min dator.

Använder 7.an just nu.

Greets

Visa signatur

Med Vänlig Hälsning.

Permalänk
Medlem

Gå ner i strömsparläge, så poppar det inte upp så ofta. Bara vid en omstart/avstängning.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Gå ner i strömsparläge, så poppar det inte upp så ofta. Bara vid en omstart/avstängning.

Tack, men jag skulle faktiskt vilja ta bort allt som har med W10 att göra istället.

Visa signatur

Med Vänlig Hälsning.

Permalänk
Inaktiv

Ledsen att behöva säga det men vill du slippa allt som har med Windows 10 att göra får du helt enkelt stänga av Windows Update helt och hållet i Windows 7/8/8.1

Jag kör aldrig Windows Update på min Windows 8.1 with Update 3 Laptop och får inga irriterande pop-ups.

Känner inte att jag behöver Windows Update överhuvudtaget, har aldrig gjort heller.
Dessutom kör jag både antivirus, Malwarebytes Anti-Malware Premium och Malwarebytes Anti-Exploit Premium och känner mig helt säker ute på nätet.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag måste med stor sorg i hjärtat meddela att Microsoft även för mig, med början igår försökt trycka ut den tidigare KB3035583, trots alltså att jag medvetet dolt den uppgraderingen tidigare. Nu dök den upp precis som från första början och hade gått in om jag inte stoppat den.

Dåligt Microsoft!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

När ett företag är påstridigt, nästan tvingar på folk saker.. Då är det aldrig bra för kunden och alltid någon negativ baksida, hur bra det än ser ut från början.

Det är min observation från olika säljare och företag.. En observation som hitintills aldrig slagit fel.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

har hittat en lösning! Upgraderat till Win10

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

@Hassel fd Jompenleet:

Never.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

har hittat en lösning! Upgraderat till Win10

Eftersom de är pro-licenser i en organisation där applikationerna saknar W10-stöd på minst 9 månader till (estimerat, kan ta mycket längre tid), tycker du verkligen att det är en bra idé? Ställer du upp med jour när verksamheten avstannar och kunderna inte kan få sina bilar servade längre?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag var motståndare till w10 på grund av detn otroligt dåliga upplevelsen w8 och w8.1. Tyvärr blev jag tvungen att ominstallera w7 för ett par veckor sen och fick ingen ordning på det hur jag än gjorde. jag har ju installerat om hundra gånger minst så jag vet ju att jag inte klantade mig.
Blev riktigt arg och åkte och köpte w10 på USB. Satte i den och utan ett enda problem var jag igång efter en halvtimme.
Jag kan inte förstå vaför jag var så anti från början. kanske var det erfarenheten med w8 som spökade, men jag har absolut inga problem alls med w10. Allt funkar smidigt och är faktiskt mer logiskt än på w7.
Jag är väldigt nöjd! Sen är det ju så att de med foliehatt alltid hittar spionfunktioner i allting, men ärligt talat, vill dom se vad jag gört på nätet så vassego

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Eftersom de är pro-licenser i en organisation där applikationerna saknar W10-stöd på minst 9 månader till (estimerat, kan ta mycket längre tid), tycker du verkligen att det är en bra idé? Ställer du upp med jour när verksamheten avstannar och kunderna inte kan få sina bilar servade längre?

Jag ställer lätt upp! Har redan jour för en IT-verksamhet och tar tacksamt emot en ytterligare. Speciellt eftersom att jag är så övertygad om att det kommer fungera smärtfritt. OBS ej sarkasm.

Skrivet av MultiMan:

Jag måste med stor sorg i hjärtat meddela att Microsoft även för mig, med början igår försökt trycka ut den tidigare KB3035583, trots alltså att jag medvetet dolt den uppgraderingen tidigare. Nu dök den upp precis som från första början och hade gått in om jag inte stoppat den.

Dåligt Microsoft!

Vadå dåligt? Det är så där automatiska uppdateringar alltid har fungerat, om det släpps en ny version av en patch kommer den givetvis att publiceras igen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vadå dåligt? Det är så där automatiska uppdateringar alltid har fungerat, om det släpps en ny version av en patch kommer den givetvis att publiceras igen.

Om man kan kalla det där för bra, då lever man med skygglappar på sig............

*** raderat ***

§ 1.2
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

När ett företag är påstridigt, nästan tvingar på folk saker.. Då är det aldrig bra för kunden och alltid någon negativ baksida, hur bra det än ser ut från början.

Det är min observation från olika säljare och företag.. En observation som hitintills aldrig slagit fel.

Fast är ju lite skillnad om företag försöker "tvinga" på saker som dom säljer. Detta är en gratis uppdatering. Dom försöker ju tvinga på dig updates inom win7/8 också men det klagar du inte på?

Sen om du personligen inte vill uppdatera till Win10 är det ju din egna åsikt, men dom tvingar dig till win10 lika mycket som updates inom w7/8, ända skillnaden är att du får själv acceptera w10.
Dom hade ju lika gärna kunnat göra så att du MÅSTE uppdatera till w10 Då hade jag accepterat att du klagar.

Alternativet är väl som folk skrivit, att stänga av windows update helt och hållet

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Fast är ju lite skillnad om företag försöker "tvinga" på saker som dom säljer. Detta är en gratis uppdatering. Dom försöker ju tvinga på dig updates inom win7/8 också men det klagar du inte på?

Sen om du personligen inte vill uppdatera till Win10 är det ju din egna åsikt, men dom tvingar dig till win10 lika mycket som updates inom w7/8, ända skillnaden är att du får själv acceptera w10.
Dom hade ju lika gärna kunnat göra så att du MÅSTE uppdatera till w10 Då hade jag accepterat att du klagar.

Alternativet är väl som folk skrivit, att stänga av windows update helt och hållet

Det är en ganska stor skillnad på updates och updates... Vanligtvis går det att välja att man inte vill ha en viss update, sen är det bra.
Men här uppdaterar Microsoft en speciell update, så man får den igen och igen och igen.
En update där man tvingas se reklam och bröte om Win10, fastän man aktivt valt att inte vilja installera skiten.

Att hela tiden få denna reklam kan driva den mest tålmodige till vansinne och är vad jag kallar för påtvingad...

Jag kan ju fortfarande avstå från att installera, precis som jag kan avstå från vilken säljare som helst.. det är sättet jag vänder mig mot.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Om man kan kalla det där för bra, då lever man med skygglappar på sig............

Det är lustigt att ni aldrig har klagat förut när det alltid har fungerat på det här sättet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Jag spelade lite CS:GO häromdagen och plötsligt fryser min dator och jag blir tvungen att force starta om. När datorn ska bootas upp, så står det att windows update uppdateringar installeras.. Jag har i windows update valt att den ska söka efter uppdateringar och FRÅGA mig först om jag vill installera dom men den hade nämligen för sig att inte fråga mig..

Sen när datorn äntligen bootas upp och jag ska tillbaka till CS för att inte få ban, så kommer det upp en stor windows 10 ''uppdatera nu'' ruta...

Jag hade bara en sådan där windows 10 logga nere vid hörnet förut och nu får jag upp detta skit... Vad fan dom tvingar ju ner windows 10 ner i folks halsar. Tappar förtroendet för detta företag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Jag spelade lite CS:GO häromdagen och plötsligt fryser min dator och jag blir tvungen att force starta om. När datorn ska bootas upp, så står det att windows update uppdateringar installeras.. Jag har i windows update valt att den ska söka efter uppdateringar och FRÅGA mig först om jag vill installera dom men den hade nämligen för sig att inte fråga mig..

Sen när datorn äntligen bootas upp och jag ska tillbaka till CS för att inte få ban, så kommer det upp en stor windows 10 ''uppdatera nu'' ruta...

Jag hade bara en sådan där windows 10 logga nere vid hörnet förut och nu får jag upp detta skit... Vad fan dom tvingar ju ner windows 10 ner i folks halsar. Tappar förtroendet för detta företag.

Det kan vara så att du råkat ut för en bugg/misstag.

http://www.windowscentral.com/microsoft-says-it-will-no-longe...

"As part of our effort to bring Windows 10 to existing genuine Windows 7 and Windows 8.1 customers, the Windows 10 upgrade may appear as an optional update in the Windows Update (WU) control panel. This is an intuitive and trusted place people go to find Recommended and Optional updates to Windows. In the recent Windows update, this option was checked as default; this was a mistake and we are removing the check."

Men det är fortfarande så att det krävs en hel del manuellt godkännande från din sida för att du ska få Windows 10, även med det här misstaget.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...