Grafikkortets fläktar snurrar enbart vid högre belatsning

Permalänk
Medlem

Grafikkortets fläktar snurrar enbart vid högre belatsning

Tjenare ja som rubriken lyder så snurrar inte Gpu fläktarna när jag startar datorn eller läser lite på webbläsare eller liknande men när jag spelar så sätts dom igång samt när jag använder Stress test. Jag undrar om det ska vara så? för jag har för mig att fläktar ska snurra hela tiden men i idle så är det lågt.
Ligger runt 40-45 gpu i idle samt runt 70-80 i load

Grafikkortet är sapphire r9 380 4gb OC

Ps läste något om Intelligent fan controll på deras hemsida så tänkte isåfall om någon kunde bekräfta att det är därför dom enbart snurrar vid load..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolwet:

Tjenare ja som rubriken lyder så snurrar inte Gpu fläktarna när jag startar datorn eller läser lite på webbläsare eller liknande men när jag spelar så sätts dom igång samt när jag använder Stress test. Jag undrar om det ska vara så? för jag har för mig att fläktar ska snurra hela tiden men i idle så är det lågt.
Ligger runt 40-45 gpu i idle samt runt 70-80 i load

Grafikkortet är sapphire r9 380 4gb OC

Ps läste något om Intelligent fan controll på deras hemsida så tänkte isåfall om någon kunde bekräfta att det är därför dom enbart snurrar vid load..

Detta låter konstigt! Jag har själv aldrig använt ett sånt kort som du verkar ha, men jag tycker ändå att det låter konstigt! Kolla så att kablen till fläkten (på grafikkortet sitter i uttaget på grafikkortet ordentligt) Så att du inte eldar upp kortet ifall det är glappis nånstans!

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

Skulle tro som likt mitt 960 samt 980ti att när du inte belastar kortet så går inte fläktarna. Dvs passiv drift vid lätta laster.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.sapphiretech.com/productdetial.asp?pid=421F760D-52...

"The SAPPHIRE NITRO R9 380 features the latest version of our award winning Dual-X cooler now with dual ball bearings in both of the fans for higher reliability and enhanced Intelligent Fan Control (IFC-II) which turns off the fans for silent operation under light load."

Varför tvivla på detta när du märker att det är just precis så det fungerar?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@elixyr:
'Okej tackar!

Permalänk
Medlem

@MultiMan:

Är man ny inom detta o ja bara haft en gammal sketen dator där flaktarna alltid snurrar så vet man inte.. Men tack för bekräftelsen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wolwet:

@MultiMan:

Är man ny inom detta o ja bara haft en gammal sketen dator där flaktarna alltid snurrar så vet man inte.. Men tack för bekräftelsen!

Ja det är ju ganska nytt detta iss de flesta kort som producerats sedan ca: ett år tillbaka brukar denna "finess".
Det är inte lätt att hålla sig "a jour" på allt som timar i denna värld.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag uppfattades som dryg så var det absolut inte meningen. Jag köper mest färdiga företags-HP numera så är inte lika ajour som tidigare heller. Jag sökte lite snabbt och hittade en tydlig beskrivning av fläktfunktionen och därför skrev jag om det, inte konstigare än så.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro