Permalänk

Dator för 15k, Värt?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/8598983/2015-10-06 (Kundvagn 1)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8598992/2015-10-06 (Kundvagn 2)

Nu ska jag snart köpa mig en ny dator!

Det jag undrar är över dessa två datorer är om det är mer värt att köra på skylakes grejer eller om det är mer värt att köra på i7 4790k.

Kan ni jämföra båda kundvagnarna och kolla vilket ni hade valt?

Jag förstår att det skiljer lite i pris men det är inte så farligt då det blir delbetalning

Permalänk
Medlem

@Makaveli1:

Har inte tid att kolla korgarna tyvärr, men kan ju säga på en gång att jag inte skulle välja gamla grejer framför nya.. skiljer några hundringar för att få nya skylake.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

@Makaveli1:

Har inte tid att kolla korgarna tyvärr, men kan ju säga på en gång att jag inte skulle välja gamla grejer framför nya.. skiljer några hundringar för att få nya skylake.

Ahh, Skiljer en tusenlapp. Då får jag i7 6700k samt DDR4 minnen, och ett 1151 moderkort. Istället för DDR3, i74790k 1150 moderkort.

Så jag tror jag kör på skylaken då!

Ska bara se om jag kan få några mer svar.. Men lutar åt skylake

Permalänk
Medlem

@Makaveli1

Ska du köpa ny dator för 15000 kronor eller mer ska du lätt sikta på senaste plattformen då du kan behålla RAM-minnen för framtida uppgraderingar.

Skylake + DDR4 är helt rätt i tiden. Skulle också sikta på att köra en större SSD och kanske köpa en HDD senare om du behöver lagringsutrymme. Men iom. att du valt en 1TB-disk så skulle jag anta att du inte har enorm behov av lagring.

500GB SSD av märket OCZ eller något sådant är ett bättre val tycker jag.,

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8599041/mmmyes

Kanske?

Lycka till.

*La till uppdaterad kundvagn.
Permalänk

Du kan ju köra på en 5820K med x99

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Skrivet av Santrik:

@Makaveli1

Ska du köpa ny dator för 15000 kronor eller mer ska du lätt sikta på senaste plattformen då du kan behålla RAM-minnen för framtida uppgraderingar.

Skylake + DDR4 är helt rätt i tiden. Skulle också sikta på att köra en större SSD och kanske köpa en HDD senare om du behöver lagringsutrymme. Men iom. att du valt en 1TB-disk så skulle jag anta att du inte har enorm behov av lagring.

500GB SSD av märket OCZ eller något sådant är ett bättre val tycker jag.,

Lycka till.

Okej! Tack för svar! Nej jag lagrar ingenting i stort sett. Har bara spel på datorn och sen har jag 2 andra datorer där jag har alla bilder etc.

Är OCZ bättre SSD tillverkare eller? Har hört bra ifrån dom.

Permalänk
Skrivet av thecokeman:

Du kan ju köra på en 5820K med x99

Jag väljer typ mellan skylake och 5820k.
Är jag rätt ute om jag tänker skylake för gaming och 5820k för flertrådade program? Eller vad får dig att välja den ena över den andra?

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

@Makaveli1:

OCZ ska du inte välja till ssd, helt värdelösa, ostabila och opålitliga. Samsung spöar skiten ur alla andra tillverkare på just ssd, tror dom flesta håller med där. Lite dyrare men det är värt varje öre.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Okej! Tack för svar! Nej jag lagrar ingenting i stort sett. Har bara spel på datorn och sen har jag 2 andra datorer där jag har alla bilder etc.

Är OCZ bättre SSD tillverkare eller? Har hört bra ifrån dom.

Då tycker jag att du siktar på en större SSD, typ en sådan jag länkade, eller av annat märke som du kanske föredrar.

OCZ är bra i de fallet att dem är lite billigare iom. att dem inte har samma superprestanda som Intel och Samsung. Men det är ingenting du märker av ändå. De flesta SSD-makarna är bra idag förutom Kingston (usch), som myglade med deras diskar, så dem skulle jag aldrig rekommendera.

Ha det fint.

Permalänk
Skrivet av djlasseman:

Jag väljer typ mellan skylake och 5820k.
Är jag rätt ute om jag tänker skylake för gaming och 5820k för flertrådade program? Eller vad får dig att välja den ena över den andra?

Ja skylake har högre stockfrekvens så ja du har rätt!

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem

Här får du ett förslag till, det skadar ju inte med fler valmöjligheter.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8599103/2015-10-10

Jag ser nu att varken du eller någon annan haft med operativsystem i sina byggen. Det kanske är något du redan har tillgång till?

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE