Permalänk
Inaktiv

Livsländ på X99 plattform

Goddag,

Jag sitter i valet och kvalet att inhandla komponenter till en X99 plattform, vilket i princip blir en helt ny rigg. Priset blir dock inte nådigt och jag är medveten om att X99 har funnits ute ett tag nu. Hur ser det ut med livslängden på denna plattform? Kommer den ersättas snart med något annat?

Det som behövs inhandlas är mobo, cpu och RAM i huvudsak. Sedan ska man kanske uppgradera sig lite med nytt PSU, chassi och kablage.

Permalänk
Medlem

Om ryktena stämmer så kommer Broadwell-E till X99 om ca ett halvår eller så. Nästa generation ska sen vara Skylake-E, som lär komma tidigast 2017 nån gång. Och då handlar det troligtvis om en ny styrkrets. Så X99 kommer säkert vara det som gäller i minst 2 år till, om inte Intel hittar på något oväntat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Om ryktena stämmer så kommer Broadwell-E till X99 om ca ett halvår eller så. Nästa generation ska sen vara Skylake-E, som lär komma tidigast 2017 nån gång. Och då handlar det troligtvis om en ny styrkrets. Så X99 kommer säkert vara det som gäller i minst 2 år till, om inte Intel hittar på något oväntat.

Om ett halvår säger du, förutsatt ryktet stämmer. Det blir kanske att vänta in Broadwell -E då. Den summan är inget man lägger ut i en handvändning direkt för att uppgradera sig. Tack för tipset. Är lite dålig att hålla mig uppdaterad på x99 då det är lite av ett nytt intresse