Kommunikation i rymden

Permalänk
Medlem
Skrivet av JörgenS:

Det där var inte snällt sagt mot dig själv. Så svårt är det inte att bli radioamatör. Läs detta.

http://www.idg.se/2.1085/1.497062/bli-radioamator-for-under-9...

Tack för tipset, min syn på det grundar sig kanske på gamla fakta då jag lästa någon bok i ämnet på biblioteket för 20 år sen eller så, säkert gammal redan då

Har inte greppat det är än med alla typer av olika antennkonfigurationer och frekvenser etc, men det är väl grundat i avsaknad av kunskap i ämnet.

Kanske tar ett cert någon gång om man får tid med det

Givetvis vill man ju ha massa prylar när man är radioamatör och det är väl där skon klämmer, många intressen - ekonomisk begränsning.

Skrivet av Traumklang:

Synd, att du ser det sa. Jag själva är radioamatör och tycker att det är jättekul att halla pa med det. Har själva snackat ett flertal ganger med rymdstationen ISS pa 70 cm bandet (430Mhz) pa FM. Behövs bara en vanlig amatörradio enhet med dessa frekvenser, en Yagi beam antenna med tre till fem element och en output pa 30 till 70 watts EIRP, vilket klaras av nästan alla mobila radios som finns ute pa marknaden, plus passande stabiliserat nätdel pa 13,8 volt dc och rekommenderat 10 till 12 ampere. Eller helt enkelt en Bil batteri pa 12 volt

Mina första fyra eller fem samtal med ISS gjorde jag med denna radio
http://www.eham.net/data/classifieds/images/386338.jpg
Den har bade 2 meter bandet (144-146Mhz) och 70 centimeter bandet (430-440Mhz)
plus att du kan lyssna pa vanlig radio med den (dock bara mono) och airband frekvenserna kring 120 MHZ pa modulation AM
Radion är tom mindre än en bilstereo och kostar inte heller kungariket.

Den här köpte jag för tva ar sedan:
https://va3qv.wordpress.com/tag/yaesu-ftm-350/
Den är bara lite större än min gamle Kenwood och har separat disply, som kan placeras bekvämt bredvid datorskärmen medans radion själa är fastskurvat under skivbordet med passande bygel. Även den har jag använt för att snacka med ISS hela tva ganger redan.

Kul är ochsa EME samtal (earth-moon-earth), där du reflekterar dina radiovagor du sänder ut med hjälp av manen, som sen studsar tillbaka till jordklotet och kan därmed prata med folk pa andra kontinenter pa just 70 centimeter bandet, vilket i normalfall bara funkar lokalt inom ett omrade pa ca 30 till 150 kilometer (om du sitter väldigt högt och antennen star fritt.
Det finns otroligt mycket roligt att halla pa med inom radioamatör hobbyn.

Att ta radio licens är ingen vidare svar.
Finns barn som klarat det med lätthet.

Ytterst spännande artikel FÖ. Bra läsning, tack för denna.

Intressant !

Skrivet av Lifooz:

Ditt arsle, bara för att du skrev det där så måste jag själv testa här hemma.
/Lifooz

Att göra folieha.. eh krukor ?

Skrivet av Paddanx:

Är ju samma problem där, störningar.
Om man har dåliga mottagare/sändare så blir signalen ofta dold i störningar, och ett enkelt trådlösttangentbord lär både sända på samma frekvens som mycket annat i våra hem (Wifi, microvågsugnen mm), samtidigt som de har billiga sändare och mottagare eftersom det är konsument produkt.

Det betyder dock inte att man inte kan komma runt problemet, men det svåra (som artikeln nämner flertalet gånger) är att det blir svårt när man har andra störande källor eller faktorer som påverkar.

Tips med ditt tangentbords sändare är att montera den lilla mottagaren högre upp, där den har fri sikt. Då brukar de fungera betydligt bättre. Du kan använda en USB förlängningskabel på 2-3m om du behöver (USB signal ska klara upp till 5m iaf utan förstärkning)

Jo jag förstår principen bakom störningsmattan i ett hem och skillnaden i kvalité på prylarna i konsumentleksaker i lågprisutförande och de fina saker man använder för dessa jätteanläggningar. Men det är rätt otroligt att det som verkar omöjligt på 100 meter med hemprylar fungerar på sjuka avstånd i rymden med rätt grejor. Samt att man faktiskt kan fånga upp denna otroligt svaga signal, att det finns något kvar av den..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Väldigt intressant och trevlig läsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jo jag förstår principen bakom störningsmattan i ett hem och skillnaden i kvalité på prylarna i konsumentleksaker i lågprisutförande och de fina saker man använder för dessa jätteanläggningar. Men det är rätt otroligt att det som verkar omöjligt på 100 meter med hemprylar fungerar på sjuka avstånd i rymden med rätt grejor. Samt att man faktiskt kan fånga upp denna otroligt svaga signal, att det finns något kvar av den..

Jo, det kan jag hålla med om.

Men du har troligen en enhet eller 2 hemma som kan göra detta, med rätt svaga signaler. Mobiltelefonen.

Mobiltelefoner kan ha usel täckning i en stad när de är nära masten tom, pga enorma mängder störningar och många olika andra master, andra telefoner mm (andra operatörer och samma) som blir bakgrundsbrus.

Samma telefon och samma mast kan monteras ute på landet och ge täckning flera mil utan problem, så länge inte för mycket träd mm är i vägen. Där är betydligt mindre brus och det blir då "bättre" signal förhållande, trots samma utrustning.

Permalänk
Medlem

@JörgenS
Tänkte inte på det tidigare, men skulle det inte kunna bli en artikelserie om hur rymdkapplöpning och rymdforskning i allmänhet har lett fram till det vi har idag i form av elektronik.
Tänker då på Farchilds första IC krets och drivande krafter för integrering i rymdfarkoster, för om det inte vore för rymdkapplöpning och forskning så kanske vi inte ens skulle ha integrerade kretsar idag. Och än mindre PC, iallafall inte i den form vi har idag.
Eller hur lagringskapaciteten i mekaniska hårddiskar ibland har tagit ett språng gällande både hastighet och lagringskapacitet, som exempel algoritmerna som användes för att kompensera för felaktigheter i Hubble's optik fann sin väg in i hårddiskars kontroller logik.

Det finns säkert mycket mer, och då även gällande kommunikation då mycket även där har sin grund i rymdforskningen. Misstänker att en del av DVB standarden även är hämtat därifrån. Som ex.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@JörgenS
Tänkte inte på det tidigare, men skulle det inte kunna bli en artikelserie om hur rymdkapplöpning och rymdforskning i allmänhet har lett fram till det vi har idag i form av elektronik.
Tänker då på Farchilds första IC krets och drivande krafter för integrering i rymdfarkoster, för om det inte vore för rymdkapplöpning och forskning så kanske vi inte ens skulle ha integrerade kretsar idag. Och än mindre PC, iallafall inte i den form vi har idag.
Eller hur lagringskapaciteten i mekaniska hårddiskar ibland har tagit ett språng gällande både hastighet och lagringskapacitet, som exempel algoritmerna som användes för att kompensera för felaktigheter i Hubble's optik fann sin väg in i hårddiskars kontroller logik.

Det finns säkert mycket mer, och då även gällande kommunikation då mycket även där har sin grund i rymdforskningen. Misstänker att en del av DVB standarden även är hämtat därifrån. Som ex.

Det är alltid intressant att spekulera i hur militär, rymdfart, kärnvapen och krigföring påverkar den teknologiska utvecklingen.
Vilket den med säkerhet har gjort.

Det sägs t ex att PTFE (även sålt som teflon) utvecklades för att kunna bygga pumpar som användes vid framställning av beståndsdelar till kärnvapen.

Någon sade att sänkgnisten är en produkt av rymdprogrammet.

Men idag så omsätter teknikindustri (telefoner, datorer, bilar etc) för privat bruk såna sjuka mängder pengar att frågan är om inte den driver utvecklingen för egen maskin på ett annat sätt. Samtidigt som mycket teknologi i kritiska tillämpningar snarare är i det närmaste gammaldags i mångas ögon, då stabilitet är av största betydelse.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är alltid intressant att spekulera i hur militär, rymdfart, kärnvapen och krigföring påverkar den teknologiska utvecklingen.
Vilket den med säkerhet har gjort.

Det sägs t ex att PTFE (även sålt som teflon) utvecklades för att kunna bygga pumpar som användes vid framställning av beståndsdelar till kärnvapen.

Någon sade att sänkgnisten är en produkt av rymdprogrammet.

Men idag så omsätter teknikindustri (telefoner, datorer, bilar etc) för privat bruk såna sjuka mängder pengar att frågan är om inte den driver utvecklingen för egen maskin på ett annat sätt. Samtidigt som mycket teknologi i kritiska tillämpningar snarare är i det närmaste gammaldags i mångas ögon, då stabilitet är av största betydelse.

Helt rätt att det idag är den privata marknaden som styr, men så var det inte förr i begynnelsen
Dom första IC-kretsarna var exlusivt utvecklade för just rymdindustrin, radarn är som exempel ett resultat av WWW-II, så är även jetmotorn och raketmotorn.
Kan ju knappast bli en spekulation, konstaterande möjligen.
Men visst teknikutvecklingen skulle säkert skett ändå men kanske tagit 50 år istället för 5 år, som ex...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!