J-micron kontroller och Samsung Magician - EVO 840

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Mar 2002

J-micron kontroller och Samsung Magician - EVO 840

Hej

Någon som vet om J-micron kontrollers funkar dåligt med Samsung Magician?. Då alla funktioner i programvaran är gråa.
Kan inte se smart-status heller på SSD:n. Jag har en gammal dator med bara Sata 2 portar, moderkortet är ett Asus Maximus 3 Formula.

När jag körde disken på min Intel-kontroller funkade allt förutom att den klagade på att jag inte körde disken i AHCI-läge. Men jag har en RAID5-konfiguration i datorn på mina mekaniska diskar så kan därför inte köra Intel-kontrollern i AHCI.

Så därför flyttade jag över SSD:n till J-micron kontrollern och kör den i AHCI. Men prestandamässigt blev det ingen skillnad vad jag märker av iaf. Har provat olika drivrutiner och även Windows Standard drivrutin blir ingen skillnad.

Så det lutar nog att jag kör disken på Intel-kontrollern igen utan AHCI.

/Jens.

Intel I5 750|Corsair H80|Asus Formula III Maximus|8GB Standard DDR3|ASUS GeForce GTX 660 DirectCU II OC|OCZ Agility 3 120GB|5x1TB@RAID5|Fractal Design R3|XFX 750W PSU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

RAID-läget på Intels Raid-krets aktiverar AHCI-egenskaperna.
Är alla portarna på Intelbryggan ockuperade av din RAID-array?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Mar 2002

Jag har en port ledig på intelbryggan där jag körde ssd:n ifrån början men jag trodde inte AHCI funkade i RAID-läget så det va därför jag provade att byta. Så jag flyttar tillbaka den dit.

J-micronbrygga
https://www.dropbox.com/s/b7ad03j5r3c8swl/1.png?dl=0

Intelbrygga
https://www.dropbox.com/s/zpgf5162p44k309/2.png?dl=0

Intel I5 750|Corsair H80|Asus Formula III Maximus|8GB Standard DDR3|ASUS GeForce GTX 660 DirectCU II OC|OCZ Agility 3 120GB|5x1TB@RAID5|Fractal Design R3|XFX 750W PSU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Såvitt jag begriper skall du kunna blanda single-disk och RAID-diskar på Intels Raid chip. Man måste inte RAIDa alla diskar bara för att den är satt i RAID-läge. I RAID-BIOS (ctrl+i) anger man ju vilka diskar som skall RAIDas, resten betraktas som single-diskar med AHCI-egenskaper.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Ja, jag har blandat single och RAID på samma Intel-kontroller men om det gäller alla chipset eller är begränsat vet jag inte.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av MultiMan:

Ja, jag har blandat single och RAID på samma Intel-kontroller men om det gäller alla chipset eller är begränsat vet jag inte.

Det gäller Intels ichxr, därför namnet Matrix, Googla!