Hur fördelar ni diskarna?

Permalänk
Avstängd

Hur fördelar ni diskarna?

Jag har flera ssd diskar som jag inte vet hur jag ska göra med.

Jag har
2 st samsung pro 256 gig
1 st samsung pro 512 gig
1 st samsung pro 128 gig

Jag tänkte använda 128 gig som OS-disk och slå ihop de andra till 1 tb lagring. Hur hade ni gjort eller hur gör ni med era diskar?

Permalänk
Medlem

Om du menar "slå ihop" som raid så går det ej med olika storlekar om du vill kunna använda allt utrymme. Själv hade jag valt 512GB som OS, då den är snabbast. Sedan gjort en raid 0 med 256:arna och haft 128:an som en liten extradisk/speldisk.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade lagt minst 256 Gbyte till os eftersom 128 innebär så mycket strul när man ska installera program och uppdateringar, 128or är alltid fulla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygman:

Om du menar "slå ihop" som raid så går det ej med olika storlekar om du vill kunna använda allt utrymme. Själv hade jag valt 512GB som OS, då den är snabbast. Sedan gjort en raid 0 med 256:arna och haft 128:an som en liten extradisk/speldisk.

Det var något nytt, jag trodde att alla diskar var lika snabba (samsung pro version på alla diskar). Sedan visste jag inte att jag inte kan slå ihop (raid) diskar med olika storlekar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nerko8:

Jag har flera ssd diskar som jag inte vet hur jag ska göra med.

Jag har
2 st samsung pro 256 gig
1 st samsung pro 512 gig
1 st samsung pro 128 gig

Jag tänkte använda 128 gig som OS-disk och slå ihop de andra till 1 tb lagring. Hur hade ni gjort eller hur gör ni med era diskar?

Om det enda du vill använda dem till är att lagra data i en enda stationär dator hade jag tagit 512-disken och använt den som systemdisk/programdisk. Sen hade jag kört RAID1 på de två 256orna och använt det som ett utrymme för viktigare data och den sista 128an hade jag installerat Ubuntu Mate på så att du blir sugen på att gå över till GNU/Linux!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Rekordmedlem

Man måste inte heller raida för att slå ihop diskutrymme, man kan använda dynamiska diskar och montera dem i en mapp, win fungerar numera snarlikt linux om man vill.....

Man bör aldrig raida ssder, riskerna ökar rejält och prestandan snarare försämras än förbättras eftersom det som är viktigt på riktigt blir sämre i raid (söktiden)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man måste inte heller raida för att slå ihop diskutrymme, man kan använda dynamiska diskar och montera dem i en mapp, win fungerar numera snarlikt linux om man vill.....

Man bör aldrig raida ssder, riskerna ökar rejält och prestandan snarare försämras än förbättras eftersom det som är viktigt på riktigt blir sämre i raid (söktiden)

Windows alternativ är soft-raid, och innebär då samma risker. Även samma långvariga problem med prestandan, eftersom man inte kan trimma stripade diskar, som man borde göra regelbundet.

Hur snabbt diskarna tappar prestanda vet jag inte. Jag körde raid 0 på 2 ssd'er i ca 2 månader utan någon märkbar prestandaförlust.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Flygman:

Windows alternativ är soft-raid, och innebär då samma risker. Även samma långvariga problem med prestandan, eftersom man inte kan trimma stripade diskar, som man borde göra regelbundet.

Hur snabbt diskarna tappar prestanda vet jag inte. Jag körde raid 0 på 2 ssd'er i ca 2 månader utan någon märkbar prestandaförlust.

Man måste inte köra raid utan kan använda sig av dynamiska diskar och montera disken i en mapp i filsystemet, man bör naturligtvis läsa på om hur det fungerar eftersom det har för och nackdelar som allt annat.
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/What-are-bas...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Det här blir bara krångligt

Jag kör 256 som OS disk och 512 som lagring av musik, bilder etc.

Resten säljer jag ut, har även andra ssd diskar till salu som inte är pro versioner. Så om någon är sugen så hojta till.

Permalänk
Medlem

@nerko8: Misstänker att du som de flesta andra här spelar på din dator?

Raid hade jag inte valt och inte heller direkt lagring eftersom det är ju inte där man behöver snabbheten från en SSD.

Mitt val hade blivit:
512:an som OS disk där även vanliga program installeras.
På 256:orna hade jag installerat spelklienter som t.ex. steam, origin, Epic mm, en eller två klienter på varje SSD beroende på hur många man använder.
128:an hade jag sen installerat andra spel och/eller program som man vill slippa ominstallera om man måste blåsa C driven.

128:an och 256:orna kan man ju disponera om så det passar var man behöver utrymmet, men du förstår min tanke.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade lagt minst 256 Gbyte till os eftersom 128 innebär så mycket strul när man ska installera program och uppdateringar, 128or är alltid fulla.

Instämmer helt. Jag ryser när jag tänker på vilka problem jag har haft i onödan på grund av snål tilltagen systemdisk.
-Never again 128GB på windows 7 säger jag bara. Den tid jag har tjänat i uppstart har med marginal försvunnit med att hela tiden rensa C: på data.

Hur man ska hantera hårddiskarna beror på vad man gör på datorn och hur viktigt det är för en.

I TS fall för en normalanvändare så skulle jag rekommendera att först se om någon annan maskin i hemmet behöver ha en sdd, det kan även vara en bekant som man kan sälja till och så finns det även portabla usb 3 kabinett för ssd. Jag själv har flertalet usb 3 ssd hårddiskar och det fungerar faktiskt riktigt bra. Sist så är min rekommendation att köra dem oraidade.

Min tanke på min framtida burk är:
1st supersnabb SSD nvme som systemdisk, på minst 500GB
2st vanliga SSD som RAID 1, på minst 500GB
Sedan resterande lagring på en server där mekaniska hårddiskar är raidade i 1, 3 eller något..
Hade jag ej haft server så skulle jag ha 2st mekaniska hårddiskar i raid 1.

Bakgrunden till min tanke är systemdisken ska såklart vara riktig snabb, på de 2st raid 1 ssdarna skulle jag lägga arbetsfiler och då vill ha lite högre felsäkerhet och på servern så är det långtidsförvaring.

Detta blir som sagt lite kostsamt och lösningen rekommenderas ej för alla. Överallt jag läser så avråder dock folk raida ssd, men oftast för att det ej ger någon prestanda ökning och de nämner nästan aldrig datasäkerhet. -Så jag får se hur jag gör den dagen då jag skaffar min nya dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man måste inte köra raid utan kan använda sig av dynamiska diskar och montera disken i en mapp i filsystemet, man bör naturligtvis läsa på om hur det fungerar eftersom det har för och nackdelar som allt annat.
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/What-are-bas...

Dynamiska diskar är endast användarvänliga namn för mjukvara raid 0 samt 5.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

1. 128GB till OS, folk kan visst aldrig lära sig att hålla rent. BARA systemet, inget annat.
2. 256GB till home och likn.
3. 256GB till Apps.
4. 512GB till Spel. Håll rent på skit du inte kör.
5. Mindre snurrdisk till torrents. Köp ny när den inte orkar längre.
6. Större snurrdisk som check och uppackningdisk.
7. Större snurrdisk/ar till lagring.
8. Lagring... och mer lagring...

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Ja har Windows och program på C (120Gb SSD) inkl steam, origin, battle.net etc.. Alla spela däremot är installerade i egen "games" mapp, onedrive, Bibliotek m.m på D:

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Flygman:

Dynamiska diskar är endast användarvänliga namn för mjukvara raid 0 samt 5.

De går att använda utan raid tex kan man montera en disk i en mapp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har 128GB SSD som OS.
Har aldrig varit i närheten av full, vet inte vad för skräp vissa lägger på sin OS disk lol.

Har en hel del program installerade också.

Lägger folk allt skit rakt på skrivbordet eller vad, jag använder inte min OS disk som en lagringsenhet iaf.
Har 80gb ledigt just nu i W10 på C, med saker som Office, photoshop etc installerat.

Permalänk
Medlem

Har klarat mig mig med 120gb ssd på C: då jag inte använder den som lagring och installerar bara nödvändig mjukvara.
Steam osv. ligger på mekanisk disk tills vidare

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
99:e percentilen

@anon159643 verkar vara den enda som föreslår det jag tänker på: Köp ett USB-kabinett med USB 3.0 och du har en extern SSD! Skitsmidigt att ha som "dataflyttningsdisk" och även bra på så sätt att de är helt okänsliga för stötar och aldrig får problem med strömförsörjning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

@Johan86c verkar vara den enda som föreslår det jag tänker på: Köp ett USB-kabinett med USB 3.0 och du har en extern SSD! Skitsmidigt att ha som "dataflyttningsdisk" och även bra på så sätt att de är helt okänsliga för stötar och aldrig får problem med strömförsörjning.

Precis. Jag arbetar även direkt på mina USB 3.0 ssd när jag använder klientdatorer som har för lite hårddisk och det flyter faktisk på riktigt bra, det känns nästan som att arbeta direkt på den interna ssdn, för mycket arbete kan jag ej säga vilken hårddisk filerna ligger på utan att tjuvkika eller ha något mätprogram. Nu finns det såklart en variation av prestanda av de både den interna ssdn och ens externa usb 3.0 ssd

Och ja, usb 3.1 är såklart bättre men då man ska först ha en sådan port på datorn och dessa hårddiskar har väl nyss börjas släppas.
När usb 3.1 blir vanligare så är just portabla ssd något som jag skulle rekommendera för många, just nu är det mer för oss som har ett stort behov redan nu och kan ej vänta eller som i TS fall att man redan har en SSD liggandes. Jag själv ångrar inte det minsta av mina USB 3.0or och skulle ej klara vardagen utan dessa. För som sagt, vissa klientmaskiner har för liten hårddisk, alternativet mekanisk hårddisk över usb 3.0 är supersegt.
Förutom prestanda så är SSD som Alling säger mer stöttåligt och mer lämpat att bära med sig i väskan för jämnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Har 128GB SSD som OS.
Har aldrig varit i närheten av full, vet inte vad för skräp vissa lägger på sin OS disk lol.

Har en hel del program installerade också.

Lägger folk allt skit rakt på skrivbordet eller vad, jag använder inte min OS disk som en lagringsenhet iaf.
Har 80gb ledigt just nu i W10 på C, med saker som Office, photoshop etc installerat.

Sitter här med en på 512GB och får rensa hela tiden...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av nerko8:

Hur hade ni gjort

Behållit den största/nyaste och ersatt de andra med en ny och stor SSD.

Ja, jag lever som jag lär. Slängde ut två ~6 månader gamla 240 GB Intel 530 till förmån för en 512 GB Samsung 850 PRO. Mycket snabbare och mycket trevligare att ha en stor disk. Har du inga släktingar/kompisar/bekanta som kan vilja få/köpa dina gamla SSDs? Jag avyttrade mina inom bekantskapskretsen till en billig penning, och så fick t.ex. gamla bärbar maskiner nytt liv med hjälp av SSD.

Permalänk
Avstängd

Jag kör
128gb ssd - windows program och duger gott till det med hälften kvar men kör man in spel tar platsen slut snabbt
1tb mekanisk - lagring spel foton d.i.v
512gb mekanisk - lite backup och lagring
256Gb mekanisk - linux på hela disken med program spel det jag vill ha

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Det blev en 256 som OS, en 512 som lagring av lite smått och gott
samt 15 tb externt som lagring

Resten säljer jag ut om någon är sugen (Sdd diskar samt mekaniska diskar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sitter här med en på 512GB och får rensa hela tiden...

Men då har man också OS disken till mer än bara program.
Typ spel, lagrar filer osv.

Tror ingen har 450gb rena program(icke spel) installerade.

Jag har min OS disk till just OS + program.
Sen en SSD till spel.
Lagring gör jag på mina HDD.

Kör själv 128GB OS + Program (Ca 80gb ledigt med flera program installerade)
256GB SSD till enbart spel
16TB HDD för allt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Men då har man också OS disken till mer än bara program.
Typ spel, lagrar filer osv.

Tror ingen har 450gb rena program(icke spel) installerade.

Jag har min OS disk till just OS + program.
Sen en SSD till spel.
Lagring gör jag på mina HDD.

Kör själv 128GB OS + Program (Ca 80gb ledigt med flera program installerade)
256GB SSD till enbart spel
16TB HDD för allt annat

Min ambition var att bara ha Windows och program på C:, sen film och bilder jag jobbar med på D:.
Men D: blev full med filer som jag snabbt och lätt vill komma åt, sen märkte jag hur snabb min M.2 SSD var och har lagt alla projekt jag jobbar med på den.
4K-film och RAW-bilder tar plats..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av nerko8:

Det blev en 256 som OS, en 512 som lagring av lite smått och gott
samt 15 tb externt som lagring

Resten säljer jag ut om någon är sugen (Sdd diskar samt mekaniska diskar).

Hade jag varit dig så hade jag skaffat ett USB3 -SATA2/3 chassi och satt 128GB där.
Du får ett snabbt, behändigt extra "USB minne".

Tyvärr är jag dock inte sugen... har själv alldeles för många diskar själv och borde själv sälja

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Sitter här med en på 512GB och får rensa hela tiden...

Vad har du på denna då mer än system och typ tillägg och Office?
Har själv en 70GB över på en 128GB och W10 med detta på.

1. 128 SSD System
2. 1TB HDD lagring
3. 3TB HDD lagring/spel
4. 3TB HDD lagring
5. 1TB HDD lagring
6. 3TB HDD lagring/spel

Så ser det ut på min burk.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad har du på denna då mer än system och typ tillägg och Office?
Har själv en 70GB över på en 128GB och W10 med detta på.

Om du läst hela tråden och speciellt 3 inlägg ovanför här, så hade du vetat det..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Om du läst hela tråden och speciellt 3 inlägg ovanför här, så hade du vetat det..

Mmm det borde jag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)