Permalänk
Medlem

Kylning

Tjena, har problem med att allt i min dator är ganska varmt. Får artefakter mellan åt när jag spelar. Är det någon som har tips på vad jag ska köpa för fläktar? Tänker till processor, grafikkort och chassi. Har en i5-4670k 3.4 - och ett gigabyte 280x. ( gärna billiga alternativ kass budget atm)

Permalänk

@azni:
atx chassi ?
vad är max mått på fläktar som kan sättas i det chassi som du har nu?
har du nån bättre kylare på processorn ?

skriv ner alla delar i din dator

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Hur varm är "ganska"? Bara grafikkortet som går varmt, eller alla delar? Ett grafikkort bör klara 80-90C utan att börja visa artifakter, även om det inte är optimalt.

Även viktigt att se till att kylare sitter monterade ordentligt och att det inte sitter en massa damm i kylflänsarna (både på CPU och grafikkort) eller där fläktarna i chassit sitter.
Sen kan datorn bli varmare än normalt om du t ex placerar den i ett trångt utrymme så att fläktarna inte kan ta in sval luft.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Vore ju bra med temps på cpu och gpu, gpun kanske börjar ge med sig??

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

För att summera upp, så behöver vi mera info för att kunna ge dig ett bra svar.
Det vi behöver veta är.

-vad har du för chassi är det en ATX chassi eller kanske MATX?
-vad har du för fläktar.
-vad har du för CPU Kylare.
-vilken GPU och CPU temps upplever du just nu när din dator du är både idle och under påfrestning.
-har du tagit några åtgärder för att sänka temp (blåsa av flänsar från damm etc)?
-vad har du före budget.

Skicka svar så kan vi leda dig på rätt spår

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6901595/fractal-design-core-1000-s... detta chassi har jag.
Har inte bytt några fläktar alltså allt är standard. Cpun ligger på runt 40 idle tror jag och 75 när jag spelar. Gpu vet jag ej i idle men 90+ när jag spelar. Det som är konstigt med artefakterna är dock när jag tabbar ut och in försvinner det(?) fattar ej vad det är.
Vill lägga ganska lite då jag inte får min lön förrens om 1 månad.

Permalänk

Ok...om det är så att du har 1 st fläkt så har du typ 0 luft flöde i chassin som gör att ingenting får kylning speciell när du har ett kort som kommer upp i temp snabbt ännu snabbare om den är referens. om CPU gör 70 med 0 luft flöde så tycker jag att duy inte behöver byta CPU kylare just nu.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8607700/2015-10-12

Detta är det biligaste jag kan komma på.

Tills du har köpt och installerat detta så föreslår att du kör med öppet sida tills det är åtgärdat se om du får bättre temps då.
Va försiktig om du har barn eller husdjur

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB