Permalänk
Medlem

H60 (v2) eller H75

Hej!

Undrar vilken av dessa som man bör välja? H60 (v2) eller H75 som CPU kylare. Har inte behov av någon större överklockning idag men behöver annat än intels kassa kylare. Vill inte ha en luftkylare.

Tänkte ersätta fläktarna vilken än av versionerna jag väljer så de spelar egentligen ingen roll. Tänk köra P&P.

Visa signatur

Corsair Obsidian 450D ~ Corsair RM750 ~ Gtx 970 Windforce ~ i5 4670K @ 3,4ghz ~ Asus Z97 Pro gaming ~ 840 Evo 250gb ~ 16gb Corsair lp ~

Permalänk
Medlem

Känns spontant lite overkill med nån av AIO kylarna och P&P om du inte ska överklocka speciellt, en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748 med tysta fläktar lär bli både tystare och billigare än en vattenlösning.

Ska du dock ha vatten så varför inte en större typ h110 då har du mer headroom, antingen tystare eller så betydligt bättre kylförmåga.

Jag har själv en liten radiator och ganska varm prolle och kör jag nåt cpu tungt kan jag inte direkt säga att det är tyst. Vid vanligt spelande är det ok men hade jag köpt idag hade jag haft en 212:a eller gått linan ut och köpt h110 eller dylikt.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e91a:

Hej!

Undrar vilken av dessa som man bör välja? H60 (v2) eller H75 som CPU kylare. Har inte behov av någon större överklockning idag men behöver annat än intels kassa kylare. Vill inte ha en luftkylare.

Tänkte ersätta fläktarna vilken än av versionerna jag väljer så de spelar egentligen ingen roll. Tänk köra P&P.

Båda är i princip identiska, så välj vem av dom du vill. Dock har dom sitt pris så en 240 radiator kanske vore något?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Dom är så gott som identiska på vad dom klarar att kyla, jag har ingen erfarenhet av H75 men min H60 v2 har fungerat riktigt bra för mig trots att jag haft den i 4 år nu.
Dock så är slangarna på H60 ganska tjocka och väldigt styva så dom kan vara lite tjuriga om man har en tight låda, H75 har dom nya tunnare mjukare slangarna som är enklare att hantera.
H60 har en ordentlig backplate i metall medans H75 har en ring i plast som backplate.
Bägge kommer säkerligen att fungera bra så det är bara att välja.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Känns spontant lite overkill med nån av AIO kylarna och P&P om du inte ska överklocka speciellt, en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748 med tysta fläktar lär bli både tystare och billigare än en vattenlösning.

Ska du dock ha vatten så varför inte en större typ h110 då har du mer headroom, antingen tystare eller så betydligt bättre kylförmåga.

Jag har själv en liten radiator och ganska varm prolle och kör jag nåt cpu tungt kan jag inte direkt säga att det är tyst. Vid vanligt spelande är det ok men hade jag köpt idag hade jag haft en 212:a eller gått linan ut och köpt h110 eller dylikt.

Kommer troligtvis överklocka senare vid behov, men för tillfället räcker de till. Så vill vara "framtidssäker" när jag ändå ska uppgradera.

Skrivet av Lifooz:

Båda är i princip identiska, så välj vem av dom du vill. Dock har dom sitt pris så en 240 radiator kanske vore något?

/Lifooz

Jo, 240 skulle vara intressant men priset på de mer kända märkerna är ganska mycket dyrare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 450D ~ Corsair RM750 ~ Gtx 970 Windforce ~ i5 4670K @ 3,4ghz ~ Asus Z97 Pro gaming ~ 840 Evo 250gb ~ 16gb Corsair lp ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av e91a:

Kommer troligtvis överklocka senare vid behov, men för tillfället räcker de till. Så vill vara "framtidssäker" när jag ändå ska uppgradera.

Jo, 240 skulle vara intressant men priset på de mer kända märkerna är ganska mycket dyrare.

Ska du klocka ordentligt så är det stor skillnad mellan 120 och 240 radiator, på stock fungerar 120 utmärkt men när man börjar klocka så orkar den inte hålla nere temperaturen för det är för liten yta som kyler.
Jag har testat själv, H60, H60 v2, H80, H100i, på samma klock så gjorde min i spel ungefär 15-20 grader skillnad och då med PnP på 120 rad på 1500rpm på fläktarna och push på 240 rad på 800rpm och det är samma fläktar och ändå så pass mycket svalare med mycket lägre ljud så det är absolut värt att lägga lite extra på en lite större kylare om man vet att man ska klocka i framtiden.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av e91a:

Hej!

Undrar vilken av dessa som man bör välja? H60 (v2) eller H75 som CPU kylare. Har inte behov av någon större överklockning idag men behöver annat än intels kassa kylare. Vill inte ha en luftkylare.

Tänkte ersätta fläktarna vilken än av versionerna jag väljer så de spelar egentligen ingen roll. Tänk köra P&P.

Hej e91a,

Jag skulle rekommendera H75 då den är lite smidigare att installera enligt mig.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Avstängd

Varför vill du inte ha en stadig tyst Noctua tornkylare? AIO's 120/140mm rad låter mycket och kyler mer eller mindre likvärdigt en luftkylare i 250-300:- klassen..

Och du slipper oroa dig för motorhaveri

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem

Gissa vad jag rekomenderar (snegla i sign ;P ) Jag har 2 st H75 och är väääldigt nöjd. Lätt att installera och kyler jättebra plus att den faktiskt är ganska tyst.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard