Behöver råd till köp av ny skärm

Permalänk
Medlem

Behöver råd till köp av ny skärm

Jag har alltid suttit med enbart en skärm hemma och alltid haft två stycken på jobbet. Nu börjar jag inse hur mycket jag älskar att ha två skärmar och vill nu köpa en till skärm.

Min primärskärm just nu är Asus VG248QE som jag plockade upp för 1999kr på black friday.
Tankarna just nu är antingen komplettera med en likadan till ELLER att slå på stort och kanske köpa en något större (27") samt 144hz. Något jag även funderat på är om man ska slå till på en skärm som har G-Sync.

Så vad jag undrar är:

  • Är G-Sync värt priset?

  • Skulle ni rekommendera TN eller IPS panel

Har hittat några dyra förlsag (IPS paneler) Acer XB270HU eller Asus ROG Swift PG279Q.

Vad tror ni om dessa, eller har ni några andra bra förslag?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K, Moderkort: Gigabyte Z97X Gaming 3, RAM: Corsair Vengeance Pro 1866 MHz, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850w, GPU: Asus GeForce GTX 980 Strix DirectCU, SSD: Crucial MX100 256GB, Chassi: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macida:

Jag har alltid suttit med enbart en skärm hemma och alltid haft två stycken på jobbet. Nu börjar jag inse hur mycket jag älskar att ha två skärmar och vill nu köpa en till skärm.

Min primärskärm just nu är Asus VG248QE som jag plockade upp för 1999kr på black friday.
Tankarna just nu är antingen komplettera med en likadan till ELLER att slå på stort och kanske köpa en något större (27") samt 144hz. Något jag även funderat på är om man ska slå till på en skärm som har G-Sync.

Så vad jag undrar är:

  • Är G-Sync värt priset?

  • Skulle ni rekommendera TN eller IPS panel

Har hittat några dyra förlsag (IPS paneler) Acer XB270HU eller Asus ROG Swift PG279Q.

Vad tror ni om dessa, eller har ni några andra bra förslag?

1. Personligen tycker jag G-sync är värt priset. Man slipper tearing och input lagget är minimalt.
2. Jag föredrar IPS över TN helt enkelt för att jag uppskattar de härliga färgerna som IPS bjuder på samt bättre betraktningsvinklar de tillfällen man sjunker ner i datorstolen.

Har ägt Asus ROG PG278Q och äger nu en Acer XB270HU. Snart kommer som sagt PG279Q som dock kostar mer än Acern och för de priset får man överklockningsbar skärm till 165Hz (man lär inte märka skillnad på 144 och 165FPS) samt HDMI kontakt om man av någon anledning behöver koppla in något som inte kräver Gsync. Byggkvalitén på Asus är märkbart bättre än Acern men kanske inte spelar någon roll för dig. Ingen av dem lär göra dig besviken och det är nog upp till dig om du vill lägga de ca 800kr extra som ASUS kostar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hittade sweclockers recension av PG279Q och det verkar inte som att skärmen är lika prisvärd som XB270HU, speciellt när jag inte bryr mig särskillt mycket om just 165hz. Det var mest byggkvalitén som lockade då jag hört lite klagomål om XB270HU.
Blir nog en XB270HU för mig ändå. Ska nog avvakta ett tag till och se om det blir några bra priser på Black Friday.

Tack för hjälpen.

EDIT:
Såg nu att CDON har XB270HU för 7749kr samt en 10% rabatt med kod! Kliar i fingarna...

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K, Moderkort: Gigabyte Z97X Gaming 3, RAM: Corsair Vengeance Pro 1866 MHz, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850w, GPU: Asus GeForce GTX 980 Strix DirectCU, SSD: Crucial MX100 256GB, Chassi: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Om G-sync inte är så viktigt så säljs mg279q för 4990kr!

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Jag sitter också och funderar på att köpa XB270HU från CDON, rabatten gäller tom den 16e om jag minns rätt. Alternativet är ju mg279q som Mexxll skriver.

Är gsync värt de 2 K extra samt en rangligare konstruktion?

Permalänk
Medlem

Jag är mest orolig över konstruktionen. G-Sync verkar vara uppskattat av många.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K, Moderkort: Gigabyte Z97X Gaming 3, RAM: Corsair Vengeance Pro 1866 MHz, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850w, GPU: Asus GeForce GTX 980 Strix DirectCU, SSD: Crucial MX100 256GB, Chassi: Fractal Design Define R5