SweClockers vinterdator 2015

Permalänk
Melding Plague

SweClockers vinterdator 2015

Äntligen har det blivit dags att lyfta på skynket för SweClockers vinterdator, där Emil och Jonas väljer ut komponenter för ett riktigt välbalanserat kraftpaket i sitt segment.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg reklamen för webhallen före jag såg artiklen och blev fundersam.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

Yaaaaay! Äntligen!

Permalänk
Medlem

Så... nu är det vinter.

Bilen har svårare att bli varm på vägen till jobbet.
Händerna skadar om man är ute mer än 2 minuter.
Det blåser och regnar stup i kvarten (blir väl snö snart... )
Och Sweclockers har vinter datorn...

Fördelen är väl att en vinterdator kan OC mer än en sommar dator

Permalänk
Medlem

som jag har längtat!

Visa signatur

i5 4690k @4ghz
asus strix 970

Permalänk
Permalänk
Medlem

Trevligt att se er välja Pure Rock istället för Hyper 212 Evo, känns som att fler borde få upp ögonen för Be Quiets motsvarighet som enligt mig är bättre på samtliga fronter

Permalänk
Avstängd

Tävling, tävling!

Jättefint bygge. Skicka in vinterdatorn till Intel extreme byggartävling som väl går av stapeln i år igen. Kan swec-redaktionen slå ungdomarna?

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Discokungen

I prestandatesterna kör ni The Witcher 3 och Dragon Age: Inquisition som båda är rätt Nvidia favored. Det känns lite skevt. Speciellt när ni bara testar tre spel!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Kraftpaket? Ser mer ut som ett bas-system baserat på specarna...

Från ett kraftpaket skulle jag vänta mig ganska mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Kraftpaket? Ser mer ut som ett bas-system baserat på specarna...

Från ett kraftpaket skulle jag vänta mig ganska mycket mer.

Poängen med sommar/vinterdatorn är att leverera bra prestanda i ett bra format till ett rimligt pris, inte att leverera fetaste maffiga prestandamonstret utan hänsyn till ljudnivå eller pris. De nämner till och med att de väljer ett maffigare nätagg än vad som egentligen krävs, just med anledningen att lämna utrymme för att stoppa in ett till grafikkort. I och med det så får du det kraftpaketet som du letar efter.

Permalänk
99:e percentilen

Jag tycker ni har gjort ett bra jobb, utom på en punkt: Varför ATX? Och varför det största ATX-chassit som går att hitta? Är det verkligen bara jag som ser hur otroligt överdrivet stort Define R5 är i förhållande till vilka komponenter som sitter i 99 % av dem? Åtminstone 30 % av chassits volym kommer ju aldrig användas till någonting, utan tar bara en massa plats i onödan:

Ja, vattenkylning. Ja, fem hårddiskar. Ja, tre grafikkort. Men det är väl meningen att Vinterdatorn ska ses som ett färdigt koncept, ett säkert kort, för dem som är nöjda med en normal dator? De kommer aldrig behöva de expansionsmöjligheterna, men många av dem skulle tjäna på att ha ett chassi som inte är så löjligt stort i förhållande till deras behov.

Som man kanske kan ana tycker jag istället att det borde vara mATX i Vinterdatorn. Man kan fortfarande köra två grafikkort; man får fortfarande plats med den lagring man behöver; man kan fortfarande ha de flesta kylarna; man har fortfarande sina fyra minnesplatser och alla portar som krävs. Men man får en betydligt mindre och smidigare dator, inte bara hemma utan också när man ska flytta den.

Och tycker ni ändå att det absolut måste vara ATX finns det mindre chassin man kan köpa. Ett exempel på hur litet ett ATX-chassi borde vara är NZXT S340, som väl dock har sina egna nackdelar. Men just Define, trots sin höga kvalitet och fina ljuddämpning, kan jag inte se som något annat än en koloss som är efter sin tid.

EDIT: Jag måste tillägga att jag inte har det minsta klagomål på utseendet, trots att jag själv inte skulle vilja ha det. Det är stilrent och enkelt och passar in överallt, så det passar utmärkt i en Vinterdator. Däremot förvånar det mig att ni inte nämner ett enda ord om storleken. Det framstår nästan som att en vanlig dator ska vara så stor år 2015, vilket jag inte alls håller med om.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

I prestandatesterna kör ni The Witcher 3 och Dragon Age: Inquisition som båda är rätt Nvidia favored. Det känns lite skevt. Speciellt när ni bara testar tre spel!

3d mark osv då?

snart kommer väl folk med att de kör nvidia watt mätare

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Kraftpaket? Ser mer ut som ett bas-system baserat på specarna...

Från ett kraftpaket skulle jag vänta mig ganska mycket mer.

10k i 3D mark är banne mig fullt acceptabelt.
Sen har de i artikeln också tagit med alternativ om man vill gå upp (både CPU och GPU mässigt), men det ska vara något vettigt också, inte bara det dyraste på marknaden.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Viochee:

3d mark osv då?

snart kommer väl folk med att de kör nvidia watt mätare

3DMark är inget bra sätt att jämföra verklig prestanda mellan kort från olika tillverkare. Ännu mindre än spel med Gameworks.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Kul att Windows 10 64bit nu är test-bas. Uppgraderat övriga test-system nu också?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Poängen med sommar/vinterdatorn är att leverera bra prestanda i ett bra format till ett rimligt pris, inte att leverera fetaste maffiga prestandamonstret utan hänsyn till ljudnivå eller pris. De nämner till och med att de väljer ett maffigare nätagg än vad som egentligen krävs, just med anledningen att lämna utrymme för att stoppa in ett till grafikkort. I och med det så får du det kraftpaketet som du letar efter.

Min anmärkning är att de kallar det för kraftpaket i artikeln. Utelämna den biten och jag har inget att anmärka på.

Permalänk

Vettig dator!

Men personligen hade jag kanske valt en lite mindre formfaktor, 500w agg och ett saftigare grafikkort typ r9 fury.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

@Alling Håller med till 100%, förväntade mig faktiskt att de skulle använda s340 i år, s340 har imo den bästa interna layouten för ett vanligt atx chassi i den här prisklassen. En layout som imo borde vara standard idag.

Matx är som sagt också antagligen ett bättre val, men tyvärr finns det inte så många vettiga stilrena modeller som är hyfsat små. Dock är 350d och phantek evolv väldigt trevliga.

Personligen hade jag kört mitx direkt, svårare att bygga men ett node 304 hade klarat detta system galant (om man valt grundare nätagg). Hade webhallen erbjudit det färdigbyggt så hade det varit en given rekommendation till de flesta jag känner som är ute efter nått att spela på idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra val av komponenter kontra pris.
Välbalanserad för 13k.

Många vill inte betala 20k för en dator.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att ni kör på en Design s5? Varför inte bara köra på Design S istället? Det sitter ju ändå inte en cd-rom.

Permalänk
Medlem

@Hangnail:
Som de säger i videon också, det är för den som kanske vill stoppa in en cd/dvd. den är tänkt att falla de flesta i smaken. de nämner också att om du inte vill använda cd/dvd då kan du skruva bort enheten!

(men ja, jag håller med define s är underbar)

Permalänk
Medlem

Vinterbilden är från Norrköping <3

Sweclockers <3 Jonas och Emil <3

Julkänslor <3

Längtar till med tomtemössan på!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av sKRUVARN:

@Alling Håller med till 100%, förväntade mig faktiskt att de skulle använda s340 i år, s340 har imo den bästa interna layouten för ett vanligt atx chassi i den här prisklassen. En layout som imo borde vara standard idag.

Matx är som sagt också antagligen ett bättre val, men tyvärr finns det inte så många vettiga stilrena modeller som är hyfsat små. Dock är [Corsair Obsidian 350D] och [Phanteks Enthoo Evolv] väldigt trevliga.

Personligen hade jag kört mitx direkt, svårare att bygga men ett node 304 hade klarat detta system galant (om man valt grundare nätagg). Hade webhallen erbjudit det färdigbyggt så hade det varit en given rekommendation till de flesta jag känner som är ute efter nått att spela på idag.

Det är precis sådana chassin jag tänker på. 350D har fördelen att det har fem PCIe-platser, vilket innebär att man kan köra SLI/CF med bekvämt mellanrum mellan grafikkorten. Det är lika högt som Define R5 men betydligt grundare och lite smalare, två mått som gör väldigt stor skillnad i många sammanhang. Ett annat alternativ är Define Mini, som dock fortfarande är överdrivet djupt pga alla sina 70 hårddisk- och ODD-platser.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

men vad tusan, jag beställde ju ny dator åt farsan igår

edit, okej då.

körde samma cpu, samma moderkort, samma minnen (fast 16gb), samma grafikkort, samma ssd, 3tbhdd.

det som skiljde var R4 istället för R5, evga supernova istället för corsair nätagget, bättre cpu kylare.

var i princip samma rigg jag beställde då nöjd

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

gissar på att Emil är mannen bakom fotot som visar delar av vackra Campus Norrköping i vinterskrud

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

@bonaqua:

För den normala användaren är detta datorpaket mer än tillräckligt.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

I prestandatesterna kör ni The Witcher 3 och Dragon Age: Inquisition som båda är rätt Nvidia favored. Det känns lite skevt. Speciellt när ni bara testar tre spel!

Låter mest som gnäll från din sida för att du fovoriserar AMD men de visade sig att de fick lite sämre resultat. Valen av spel är inte svårare än att de tar de spel som är bland de populäraste och rätt krävande och jämför med.

Skrivet av Alling:

Jag tycker ni har gjort ett bra jobb, utom på en punkt: Varför ATX? Och varför det största ATX-chassit som går att hitta? Är det verkligen bara jag som ser hur otroligt överdrivet stort Define R5 är i förhållande till vilka komponenter som sitter i 99 % av dem? Åtminstone 30 % av chassits volym kommer ju aldrig användas till någonting, utan tar bara en massa plats i onödan:

Du har inte sett många chassin ifall du anser ad Fractal Design Define R5 är det största chassi som går att hitta.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Rajat:

Låter mest som gnäll från din sida för att du fovoriserar AMD men de visade sig att de fick lite sämre resultat. Valen av spel är inte svårare än att de tar de spel som är bland de populäraste och rätt krävande och jämför med.

Det får du gärna tycka om du vill! Faktum kvarstår att The Witcher 3 är mer tungdrivet med AMD och att spelet har Nvidia Gameworks. Jag har Nvidia själv och ska snart byta till ett nytt kort från dem för det passar min nuvarande situation bättre. Balans är trevligt och det lönar sig aldrig för konsumenter att favorisera märken.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld