Permalänk
Medlem

Spela på tv - undvika tearing?

Hej!
Jag har äntligen fått tummen ur och testat att spela mina spel som jag har på pcn på min tv istället för på dataskärmen. Det enda spelet jag har testat hittills är Assassins creed black flag. Grafiken är riktigt snygg och det fungerar bra att lira med xbox handkontroll och trådlös usbdongel. Däremot så har jag upptäckt att det blir en hel del tearing vilket är lite smått störande. Finns det något sätt att bli av med detta eller kommer det vara ett problem med alla spel jag slänger upp på tvn? Prövade att googla lite men hittade inget vettigt svar. Testade att slänga på v-sync ingame men det hjälpte inte. Man kanske måste stänga ner spelet och göra inställningar i nvidias kontrollpanel istället? Finns det några särskilda inställningar att göra i denna kontrollpanel för optimera spel på tv i övrigt och vad kan jag ställa in på tvn (en Samsung 40" UE40D8005) för att få så bra spelupplevelse som möjligt? Grafikkortet är ett GTX970.

Tack på förhand.

Mvh
Daniel

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla om din tv har något läge för PC eller gaming, de lägena brukar slå av eventuella bildförbättrande funktioner som kan ge märkliga effekter i bilden.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Om det är "äkta" tearing, dvs när bilden får horizontella linjer där bilden alltså är av på mitten typ, tror jag att du:

Antingen måste hitta en upplösning och uppdateringsfrekvens som grafikkortet klarsr att hålla.

Eller aktivera v-sync vilket är en funktion som tar bort tearing. Nackdelen med v-synk är att det blir en väntetid istället när skärmen väntar på nästa bild vilket är ofördelaktigt.

Du bör även testa att låsa uppdsteringen till ett maxvärde.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är i tvn det är nån form av bildförbättringsfunktion som är igång eftersom vsync annars borde fixat tearing problemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Kan vara någon bildförbättrare, men jag har svårt att tro att tv'n skulle behandla halva bilder. Alltså, i så fall håller den nog en bildruta i minnet innan den börjar behandla nästa. Ryckighet köper jag, men halva bildrutor undrar jag om en tv introducerar.

Kan det ha något att göra med globala inställningar för t.ex. v-sync som kör över in-game-inställningarna?

Bästa är ju oavsett att få det att funka utan v-sync.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte att köra multiplayer online i första hand utan mer singelplayerspel likt black flag och annat. Så inputlagget man får med v-sync borde inte störa mig nämnvärt om jag förstått det hela rätt. Jag får pilla lite mer i nvidia kontrollpanelen när jag kommer hem. Skulle ju kunna vara så enkelt att jag får fps drops ibland under 60 fps. Vet att jag har varit nere på 58, 59 fps ibland men bara för någon knapp sekund och sedan är det snabbt tillbaka på 60 igen. Jag har någon form av fpsmätare uppe i vänstra hörnet som mäter detta, men jag tycker mitt grafikkort borde klara detta spelet på nästan maxade inställningar. Har inte heller sammankopplat de små dropsen med tearingen ännu.

Kör tvn i gamemode men kan ju vara så att det ändå ligger någon inställning och stör eventuellt.

Förlorar man mkt flyt på att ställa ner fpsen till konsolnivå, dvs motsvarande 30 hz på tvn?

Mvh
Daniel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Songless:

Hej!
Jag har äntligen fått tummen ur och testat att spela mina spel som jag har på pcn på min tv istället för på dataskärmen. Det enda spelet jag har testat hittills är Assassins creed black flag. Grafiken är riktigt snygg och det fungerar bra att lira med xbox handkontroll och trådlös usbdongel. Däremot så har jag upptäckt att det blir en hel del tearing vilket är lite smått störande. Finns det något sätt att bli av med detta eller kommer det vara ett problem med alla spel jag slänger upp på tvn? Prövade att googla lite men hittade inget vettigt svar. Testade att slänga på v-sync ingame men det hjälpte inte. Man kanske måste stänga ner spelet och göra inställningar i nvidias kontrollpanel istället? Finns det några särskilda inställningar att göra i denna kontrollpanel för optimera spel på tv i övrigt och vad kan jag ställa in på tvn (en Samsung 40" UE40D8005) för att få så bra spelupplevelse som möjligt? Grafikkortet är ett GTX970.

Tack på förhand.

Mvh
Daniel

sätt på adaptive vsync i nvidia kontrollpanel, så kommer du få betydligt mindre tearing

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

sätt på adaptive vsync i nvidia kontrollpanel, så kommer du få betydligt mindre tearing

Okey, ska testa det vid tillfälle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Songless:

Okey, ska testa det vid tillfälle.

Det tycker jag, då slipper du fps-stutter när den går under 60fps som du får med vanlig vsync, dock får du inte bort screen tearing till 100% även med adaptive vsync, men det blir helt klart bättre.
själv kör jag adaptive vsync aktiverat hela tiden.
Jag tål verkligen inte screen tearing (spelar på en 42" IPS LED TV)
In i nvidia kontroll panelen > manage 3d settings > vertical sync > sätt den på adaptive (inte half refresh rate), klicka på apply och starta om datorn.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Det tycker jag, då slipper du fps-stutter när den går under 60fps som du får med vanlig vsync, dock får du inte bort screen tearing till 100% även med adaptive vsync, men det blir helt klart bättre.
själv kör jag adaptive vsync aktiverat hela tiden.
Jag tål verkligen inte screen tearing (spelar på en 42" IPS LED TV)
In i nvidia kontroll panelen > manage 3d settings > vertical sync > sätt den på adaptive (inte half refresh rate), klicka på apply och starta om datorn.

Tackar det vänligaste för hjälpen. Skall testa det på torsdag eller fredag så återkommer jag med resultatet.

Permalänk
Medlem

Hur blev resultatet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc