Permalänk
Medlem

Höj- och sänkbart bord

Jag vet i praktiken ingenting om detta ämne och frågar därför detta forum om någon kan hjälpa mig med biffen. Det jag letar är kort och gott ett bord som är hög och sänkbart. Behöver bara de mest rudimentära materialen.

Det som jag däremot absolut inte vill kompromissa på ett dugg är kvalitén. Är det bäst med elektroniskt eller manuellt? Om jag ska använda bordet i många år så vill jag inte att det ska börja gnissla om 2-3 år.

Jag kommer höja/sänka det många gånger per dag. Säkert 15-20 gånger minst. Så jag behöver något som är robust. Jag har kikat på IKEA:s Bekantbord. De har en garanti på 10 år som låter bra men när man läser deras pdf så står det:

Citat:

Garantin täcker inte normalt slitage

Så om bordet börjar gnissla om några år så kanske de säger, nä, det är normalt slitage? Någon som har bättre erfarenhet av dessa garantiärenden än jag(gäller inte bara IKEA)? Skulle de kunna säga något sådant?

Så, ja, finns det några förslag på bord som har hög kvalité och vettig garanti?
Jag föredrar naturligtvis eldrift framför manuellt men oroar mig för hållbarheten på sikt. Är eldriften något som brukar strula efter några år?

Permalänk
Medlem

http://www.kompanjonen.se/produktkategori/bord
Föredrar du nytt så har jag ingen aning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

http://www.kompanjonen.se/produktkategori/bord
Föredrar du nytt så har jag ingen aning

Hmm, priset är utan moms. Med moms så hittar jag ett eldrivet bord för ca 3700 kr. Det är bara 500 kr lägre än IKEA och då får jag 10 års garanti...

Vill dock gärna få svar av någon som har haft erfarenhet av höj/sänkbara bord hur de brukar funka efter några år. Blir det gnissel eller liknande och täcks det av garanti?

Permalänk
Medlem

Kolla noga innan du köper IKEAs bord.
De är väldigt rangliga och flyttar du armbågen så skakar skärmen.

Jag skulle kolla på typ blocket efter ett begagnat Kinnarps.
De är robusta och gjorda för att användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Kolla noga innan du köper IKEAs bord.
De är väldigt rangliga och flyttar du armbågen så skakar skärmen.

Jag skulle kolla på typ blocket efter ett begagnat Kinnarps.
De är robusta och gjorda för att användas.

Intressant, har du själv använt Kinnarps? Vilka märken burkar vara kvalité när det gäller höj/sänkbara bord?

Permalänk
Medlem

Ska kolla vad jag har på jobbet i eftermiddag. Det är iaf som nytt efter 4 år och då jobbar vi skift där så sitter oftast nån där iaf 12 timmar/dag. Dock kör vi nog inte upp och ner det mer än 3-4 ggr/dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyf:

Intressant, har du själv använt Kinnarps? Vilka märken burkar vara kvalité när det gäller höj/sänkbara bord?

Kinnarps är väldigt vanligt på arbetsplatser. Det är bra kvalitet. Har tyvärr ingen omfattande erfarenhet mer än att jag aldrig hört någon som haft problem. Men det är nog få som höjer och sänker sitt bord dagligen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem

Edsbyn gör också elbord, du bör naturligtvis INTE välja ett manuellt bord om du ofta ska växla position, och "gnissel" betyder att det är dags för service, allt mekaniskt behöver service och att smörja/rengöra mekaniken vid behov eller årligen får väl inte ses som orimligt om det ska fungera bra. Ev kan ett bord med motvikter/gasfjäder funka men handvevat blir olidligt om du ska växla ett par gånger i timmen.
http://www.edsbyn.com/products/list/pid/11/id/26
Men varför inte besöka ett kontorsmöbelvaruhus och kolla på olika bord och känna på dem, tänk också på att kolla vilka vikter det är du tänkt belasta bordet med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har ett underrede från ROL Ergonomiska AB. Det har säkert 10-15 år på nacken men själva mekaniken fungerar klockrent fortfarande, fast elen har behövt en ombyggnation.

Kinnarps har också bra underreden, dock plastig elektronik som går sönder väldigt enkelt i mitt tycke.

Men du bör vara medveten om att priset ökar ordentligt om inte IKEA duger, jag har iaf aldrig sett något "kvalitets" underrede för under 15 000kr nypris, exkl skiva.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyf:

Intressant, har du själv använt Kinnarps? Vilka märken burkar vara kvalité när det gäller höj/sänkbara bord?

Vi har haft Kinnarps många år på jobbet.
Men för att spara pengar kom någon stjärna på att köpa IKEA istället.
Ingen är nöjd med dem. Nya Bekant har tunnare bordsskiva än gamla Galant och är ranglig.

Förutom Kinnarps har Edsbyn och Lanab bra produkter.

Finns återförsäljare som Runelandhs, Witre, AJ produkter mfl, men de har nog inget för 4k.

Bästa köpet är begagnat. Har du tur kan du hitta nåt för runt 1k.
Kolla bara så motorn inte låter ansträngd och att den går jämnt och fint.

Har köpt möbler privat från http://orderinvest.se/
De har vettiga priser och ofta erbjudande med typ 20% rabatt.
Vet dock inte hur deras höj/sänkbara bord är.

Nu har du långt till Kinnarps, annars har dem fabriksförsäljning där till bra priser.
Köpte en stol där för 3500kr som annars ligger på 8000:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Vi har haft Kinnarps många år på jobbet.
Men för att spara pengar kom någon stjärna på att köpa IKEA istället.
Ingen är nöjd med dem. Nya Bekant har tunnare bordsskiva än gamla Galant och är ranglig.

Förutom Kinnarps har Edsbyn och Lanab bra produkter.

Finns återförsäljare som Runelandhs, Witre, AJ produkter mfl, men de har nog inget för 4k.

Bästa köpet är begagnat. Har du tur kan du hitta nåt för runt 1k.
Kolla bara så motorn inte låter ansträngd och att den går jämnt och fint.

Har köpt möbler privat från http://orderinvest.se/
De har vettiga priser och ofta erbjudande med typ 20% rabatt.
Vet dock inte hur deras höj/sänkbara bord är.

Nu har du långt till Kinnarps, annars har dem fabriksförsäljning där till bra priser.
Köpte en stol där för 3500kr som annars ligger på 8000:-.

Nice feedback. Vad tror du om denna?

Bör även tillägga att jag kommer höja/sänka många gånger per dag, kanske uppemot 10 gånger i början innan jag blir van att stå längre perioder. Men även då kommer jag nog byta varannan timme eller liknande. Så frågan är om elmotorn håller så länge, säg fyra-fem år, med detta tempo.

Vet du vad det kan kosta att byta ut den(om den nu skulle gå sönder trots insmörjning etc)?

Permalänk
Medlem

Tar och bevakar denna tråd! Har letat en del efter samma sak som du. Är stelopererad 4 gånger i ryggen och det är fortfarande inte bra, så jag behöver växla position ganska så ofta för att jag inte ska behöva sitta i jättekonstiga positioner eller behöva ligga på golvet och sträcka ut ryggen varje kväll då jag sitter vid datorn medparten av dagarna.

Vad är din anledning till att du letar efter en sånt här bord om man får fråga? Oftast så kan man bli av med lite av sina ryggproblem om man investerar i en bra datorstol med kvalité och som är någorlunda ergonomisk. Dock funkar det ju i princip inte om du också är stelopererad, finns ju ingen ländryggskudde som kommer att ändra position på en sådan ryggrad inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Vi har haft Kinnarps många år på jobbet.
Men för att spara pengar kom någon stjärna på att köpa IKEA istället.
Ingen är nöjd med dem. Nya Bekant har tunnare bordsskiva än gamla Galant och är ranglig.

Förutom Kinnarps har Edsbyn och Lanab bra produkter.

Finns återförsäljare som Runelandhs, Witre, AJ produkter mfl, men de har nog inget för 4k.

Bästa köpet är begagnat. Har du tur kan du hitta nåt för runt 1k.
Kolla bara så motorn inte låter ansträngd och att den går jämnt och fint.

Har köpt möbler privat från http://orderinvest.se/
De har vettiga priser och ofta erbjudande med typ 20% rabatt.
Vet dock inte hur deras höj/sänkbara bord är.

Nu har du långt till Kinnarps, annars har dem fabriksförsäljning där till bra priser.
Köpte en stol där för 3500kr som annars ligger på 8000:-.

Tyvärr har jag långt till Kinnarps. Jag vill förresten tacka för det utförliga svaret. Jag var och kikade på Bekant på IKEA och precis som du säger så var det väldigt rangligt och skakigt. Dock hittade jag ett vettigt bord på Office Depot(stavning?) som var mycket stabilt och kostade runt 5500 kr, och då ingick transport. Talade med Kinnarps via tele och nypris är som du säger runt 8 papp och uppåt.

Har du hört vettiga saker om Office Depot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Tar och bevakar denna tråd! Har letat en del efter samma sak som du. Är stelopererad 4 gånger i ryggen och det är fortfarande inte bra, så jag behöver växla position ganska så ofta för att jag inte ska behöva sitta i jättekonstiga positioner eller behöva ligga på golvet och sträcka ut ryggen varje kväll då jag sitter vid datorn medparten av dagarna.

Vad är din anledning till att du letar efter en sånt här bord om man får fråga? Oftast så kan man bli av med lite av sina ryggproblem om man investerar i en bra datorstol med kvalité och som är någorlunda ergonomisk. Dock funkar det ju i princip inte om du också är stelopererad, finns ju ingen ländryggskudde som kommer att ändra position på en sådan ryggrad inte!

Mest försiktighetsåtgärd. Jag är ganska ung ännu men jag är också medveten om att man tror att man är odödlig i min ålder. En fråga till dig, blir du av med ryggont när du står upp eller får du också ont om du står i samma position länge(alltså att det är växlandet i sig som är viktigt snarare än att du står, eller är det båda).

Permalänk
Medlem

@Umbrellas: Jag får det lättare om jag skiftar ett par gånger om dagen, får ont om jag står för länge också, dock om det skulle finnas ett bort som kan gå högt upp nog för mig att kunna ta stöd på och se till att min rygg alltid är så rak som möjligt (har en tendens att börja "säcka ihop" när jag får ont) så antar jag att stående position är generellt sett bättre för mig.