Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Goa fina Göteborg
Registrerad
Jul 2007

Röd fast pixel, garanti?

Hej!

Jag har precis köpt en ny skärm och har alltså upptäckt en pixel som alltid är röd. Skärmen är en Dell UltraSharp U2515H köpt från danska ProShop. Jag har bestämt mig för att höra av mig till dem och efterfråga en ny skärm eftersom den här inte var vad jag hade förväntat mig, men jag vill fråga er vilka era erfarenheter och rekommendationer är innan jag kontaktar dem. Har ni fått byta skärm? Hur gick det till? Vad brukar gälla egentligen?

Sverige har ju som bekant också starka konsumenträttigheter, bland annat har man returrätt när en vara inte levereras i ett skick som man rimligen kan förvänta sig. Köper man en cykel ska den inte ha en repa, och nya kläder ska inte ha lösa trådar. Men det finns ett visst tolkningsutrymme, och dessutom kan speciella regler gälla vid distansköp. Är det någon som kan mer om det här än mig och kan reda ut vad som gäller?

Förutom onlinebutikens policy och konsumentköplagen har Dell en egen garanti som lyder som följer.

Citat:

What pixel defects are covered?
A Dell’s Premium Panel Guarantee applies to UltraSharp, Professional and Alienware monitors with bright pixel defects only. The Premium Panel Guarantee does not cover monitors with dark/ black type of dead pixels.

http://www.dell.com/learn/us/en/04/campaigns/dell-premium-pan...

Det låter som att pixlar/subpixlar som är fast i ett färgläge inte täcks av garantin, utan bara döda helt vita pixlar?

UPPDATERING;

Jag tog kontakt med DELLs kundtjänst här på Sweclockers forum, och efter att ha skickat serienummer samt en bild på den fasta pixeln så skickade de mig en ersättningsskärm med prioriterat bud, proceduren tog bara två dagar. Tyvärr hade även ersättningsskärmen även den en fast pixel, samt dessutom en mörk fläck (antagligen damm bakom skärmytan). Ersättningsskärmen var dessutom ganska dammig, vilket förstås bara var att torka av. Jag kontaktade kundtjänsten här igen med bilder och serienummer, och de levererade lika snabbt en andra ersättningsskärm. Även denna skärm hade pixelfel, denna gången två-tre fasta pixlar och en helt död. Kontaktade återigen kundtjänsten och fick en tredje ersättningsskärm. Denna totalt fjärde skärm verkar vara fri från pixelfel, men har en lite mörkare fläck som jag tror är damm någonstans mellan lagren under skärmytan. Det är dock något jag kan leva med.

Under hela förfarandet har kundtjänsten varit snabb både vad gäller svar, och vad gäller nya leveranser. Jag har alltid fått ett vänligt bemötande och samma person har tagit hand om mitt ärende hela vägen. Inga svar har känts som intetsägande standardsvar eller liknande, utan de har direkt adresserat mitt problem. Jag är mycket nöjd med min kundtjänstupplevelse.

Som masterstudent i ekonomi kan jag inte låta bli att tolka min upplevelse av företaget genom dessa glasögon. De verkar ha en strategi, åtminstone i det här segmentet, där interaktionen med kunder är prioriterad. Detta samtidigt som man håller nere kostnaderna för produktionen genom att tillåta en högre sannolikhet för fel (eventuellt genom färre stickprov och större standardavvikelse). Det är inte sannolikt att få tre bristfälliga produkter på rad om ens tio procent av skärmarna har brister av den här typen (vilket i sig är högt, köper man en produkt ska den ju normalt vara felfri). Detta kompenseras i sin tur, förutom med en bra kundtjänst, med en relativt frikostig garanti (även om den bör inkludera döda pixlar, man köper inte en skärm och förväntar sig att den ska ha svarta prickar). Priset på själva produkten är dessutom konkurrenskraftigt. Om det här stämmer så tror jag att det är en strategi som i grunden är positiv. Den som inte märker eller besväras av pixelfelen är nöjd med att ha köpt en bra produkt, och för den som besväras av det finns åtgärder att vidta för att också bli nöjd. Båda åtnjuter förstås kombinationen av ett bra pris för en bra produkt (se prisjakt.se för prisjämförelser och recensioner).

Dell XPS 13 (9350)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Nov 2002

Lyser den så är det Bright pixel, om den är släckt är den dead/dark så lyser den konstant rött så borde garantin gälla.
Bright menas här lysande (tänd pixel/subpixel)och inte att det måste lysa helt vitt som det gör om alla subpixlar samtidigt är tända,så om en subpixel konstant lyser röd bör den gå som Bright och alltså gå under garantin.

Hade den däremot istället varit släckt, vilket om det är en subpixel som är släckt/dead så blir resultatet fel färg(om den röda subpixeln är död/släckt och grön och blå lyser så blir färgen cyan istället för vitt som det skulle ha blivit om alla tre subpixlarna lyst)

I ett vanligt RGB system byggs färgerna upp av tre subpixlar i färgerna Röd , Grön, Blå därav RGB och om alla subpixlar lyser blir det tillsammans vitt. Olika kombinationer av subpixlar och intensitet ger andra färger.

Sedan finns det ibland olika specialvarianter med extra pixlar och olika pixelmatriser i vissa skärmtyper som då får speciella egenskaper.
Ibland handlar det om att en viss pixelfärg är svårare att göra ljusstark som hos en del AMOLED skärmar eller så har man lagt till en extra pixelfärg som hos Sharp som i vissa paneler haft en extra gul pixel där Y står för Yellow(RGBY).

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

En lysande röd subpixel brukar inte omfattas av garantin, utan de flesta följer standard om klass 1:

https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_9241#ISO-9241-302.2C_303.2C...

Det vill säga upp till 5 lysande subpixlar.

Men detta varierar enormt mellan olika tillverkare och produkter.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarPixelklockanDVI & VGAHDMITV

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
slottsbron
Registrerad
Maj 2010

ta kontakt med proshop och säg att du ångrar köpet! 14 dagars ångerätt är väl vad som gäller på internetköp? eller har jag fel där?
ps. säg inget om den röda pixeln!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Goa fina Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Airborne:

Lyser den så är det Bright pixel, om den är släckt är den dead/dark så lyser den konstant rött så borde garantin gälla.
Bright menas här lysande (tänd pixel/subpixel)och inte att det måste lysa helt vitt som det gör om alla subpixlar samtidigt är tända,så om en subpixel konstant lyser röd bör den gå som Bright och alltså gå under garantin.

Ah, så även röda fasta pixlar är alltså brighta. Det stod något i garantin om vit pixel, men den kan alltså även vara röd. När jag läser garantin igen så verkar det som att du har rätt och att de bara formulerat det lite otydligt.

Skrivet av Laxpudding:

En lysande röd subpixel brukar inte omfattas av garantin, utan de flesta följer standard om klass 1:

https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_9241#ISO-9241-302.2C_303.2C...

Det vill säga upp till 5 lysande subpixlar.

Men detta varierar enormt mellan olika tillverkare och produkter.

Dell har ett bra garantiavtal på sina skärmar, så jag har goda förhoppningar om att kunna återlämna skärmen på ett eller annat sätt.

Skrivet av Lellbula:

ta kontakt med proshop och säg att du ångrar köpet! 14 dagars ångerätt är väl vad som gäller på internetköp? eller har jag fel där?
ps. säg inget om den röda pixeln!

Nej, du har rätt. Jag kollade upp det och det är som du säger 14 dagars ångerrätt. Men att nämna den röda pixeln borde inte förhindra ångerrätten så länge den kom med skärmen?

En begäran om reklamation som nekats borde väl inte kunna förhindra ångerrätten? För vid reklamation slipper jag stå för frakt och jag slipper krångla med att beställa en ny skärm (vilket förstås inte är så stort krångel i sig).

Dell XPS 13 (9350)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015

Du skulle kunna testa http://www.jscreenfix.com/ om du har någon tur.

I'm a dude playing a dude disguised as another dude

Trädvy Permalänk
Dell
Registrerad
Jul 2011

Hej @3x1t

Det er korrekt at vi dækker allerede ved 1 lys pixel, og såfremt den røde pixel er tændt og synlig ved alle typer baggrunde, så er der tale om en lys pixel.

Prøv at send mig dit servicetag/serialnumber og et billede i en privat besked, så vil jeg med glæde se nærmere på sagen.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell Nordic Social Media Support Specialist
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook