få kollega att förstå att mysql är dött

Permalänk
Medlem

få kollega att förstå att mysql är dött

god kväll

jag har en arbetskollega som jag jobbat med sen 2013. vi är båda programmerare. jag har ingen IT kunnig chef över mig så kan inte vända mig till denne (förra gången jag gjorde det vart jag utskrattad).
personen i fråga har programmerat i mysql sedan länge, men nu är mysql språket i php osupportat för att det är så osäkert. han vägrar uppdatera sig till pdo eller mysqli.
har tagit upp det med denne person och allt han säger är "visa mig att det är så osäkert då, hacka min hemsida". och obviously kan jag inte det för jag är inte en hacker.

varför vill jag få han att uppdatera sitt språk?
1. vi sitter och jobbar på ett flera websidor, jag skriver i pdo och han mysql. jag förstår båda språken, men han fattar inte pdo. detta leder till att han tvingar mig att översätta de formler och sidor han skriver till pdo.
2. när han läser mina sidor rullar han alltid över och säger att jag måste förklara för han vad scriptet gör för han fattar det inte.
3. han klagar alltid på mig att jag borde sluta skriva i "skitspråket pdo, det gör bara allt så krångligt".
4. allt detta har lett till att han inte skriver några sidor eller script längre, och när han väl gör det så jobbar han på en ouppdaterad backup av vår sida för "där kan han skriva i normalt programmeringsspråk". vilket gör att min sida ligger 10 år före hans, men när jag är sjuk så jobbas det på den andra sidan och då måste jag skriva om allt för pdo för att den ska visas utåt.

hur ska jag få han att faktiskt uppdatera sig?
kan inte gå till cheferna, kan inte få han sparkad för han vägrar jobba (cheferna gillar honom mer än mig så är snarare jag som får gå) och allt prat med honom hitills har bara lett till att han förnedrar mig

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Det enda rätta är att prata med din chef även om han/hon ej är IT-kunnig. Beskriv situationen ur din synvinkel på ett trevligt och objektivt sätt, utan att trashtalka din kollega. Förklara på ett pedagogiskt sätt varför ditt sätt att jobba är att föredra framför din kollegas, och poängtera att det är viktigt för produktiviteten att ni drar åt samma håll.

Om chefen inte kan ta till sig detta, eller om kollegan efter detta fortfarande vägrar sammarbeta, kolla om ni kan jobba på olika projekt. Då kan du göra som du vill och han kan få ha sitt WTF för sig själv.

Går inte det, byt jobb! Såvitt jag vet växer inte erfarna PHP-utvecklare på träd (iallafall inte här i GBG)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spannen:

Det enda rätta är att prata med din chef även om han/hon ej är IT-kunnig. Beskriv situationen ur din synvinkel på ett trevligt och objektivt sätt, utan att trashtalka din kollega. Förklara på ett pedagogiskt sätt varför ditt sätt att jobba är att föredra framför din kollegas, och poängtera att det är viktigt för produktiviteten att ni drar åt samma håll.

Om chefen inte kan ta till sig detta, eller om kollegan efter detta fortfarande vägrar sammarbeta, kolla om ni kan jobba på olika projekt. Då kan du göra som du vill och han kan få ha sitt WTF för sig själv.

Går inte det, byt jobb! Såvitt jag vet växer inte erfarna PHP-utvecklare på träd (iallafall inte här i GBG)

tog upp det i mars senast till chefen och denne reagerade med att säga "okej, det var ju inte bra, ska säga till honom" och sen så ringer min kollega upp mig och börjar trashtalka mig och säger hur jag borde skriva på ett normalt vis. och sen måndagen som följer så retar dom mig för att jag behövde säga till om det.
tog upp att om vi jobbar åt två håll så kommer vi jobba på 50% av den fart vi kan göra, men deras svar var då att jag borde välja det språket kollegan har. kollegan är 34, chefen 52 och andra chefen 55. så dom går mycket hellre med kollegans åsikt då jag tycker och tänker lite annorlunda i livet (dom ser tex ned på mig för att jag inte dricker alkohol medan dom festar varje helg) och för jag är "en oerfaren 25åring".

vore underbart om vi kunde jobba på olika projekt, men vi är inte stora nog för det.
och byta jobb för mig är svårt, här i stockholm praktiskt talat krävs det att man har universitetsutbildning för att få jobba med programmering. vilket jag inte har (fixar inte läxor och plugg).

tack för svaret

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Visa honom och din chef följande

http://stackoverflow.com/questions/12859942/why-shouldnt-i-us...

är inte det tillräckligt för att få honom att sluta använda mysql_* så är det bara att byta jobb. Ingenting kommer övertyga honom.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Legendarisk

@Christley: Vill bara inflika att termen inte är "språk", utan API. Du och din kollega använder olika API:er för att kommunicera med databasen, men ni arbetar i samma språk. Om inget annat biter på honom (eller chefen) så kan du ju prova förklara att ext/mysql har blivit borttaget i PHP 7, så det är verkligen på tiden att börja anpassa sig.

Choosing an API

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Det låter inte som att någon av er har koll på vad ni gör. Om du inte kan förklara — eller än mindre vet — varför ni borde gå över till PDO så har du inget argument.

Det låter mer som ett problem på individnivå: åtminstone din kollega har svårt att lyssna. Vad det kan bero på är ju svårt att säga men jag tror inte det beror på att han dricker sprit på helgerna.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Det låter inte som att någon av er har koll på vad ni gör. Om du inte kan förklara — eller än mindre vet — varför ni borde gå över till PDO så har du inget argument.

Det låter mer som ett problem på individnivå: åtminstone din kollega har svårt att lyssna. Vad det kan bero på är ju svårt att säga men jag tror inte det beror på att han dricker sprit på helgerna.

tack för den peaken. är fullt medveten om varför vi bör gå över. saken är den att jag kanske inte vet allt, kan lägga upp det på ett bättre vis.
för att säga att mysql försvinner med php 7 räcker inte. för en normal person hade det räckt. vilket det inte gör här, varför jag vänder mig hit och frågar om mer hjälp.
har inte heller sagt att det har för han dricker sprit.
men uppfatta meddelandet fel kan du ju fritt göra, vill du inte inflika med att jag gör fel också. wait. det har du redan gjort.
tack för klaget utan hjälp.

någon som faktiskt vill hjälpa till förrutom celoz eller bara här för att påpeka att det inte är ett språk utan ett api eller att jag inte kan argumentera?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Jag håller i grunden med dig. En liten observation dock är att gammal teknik kan vara säker så länge du använder den säkert. I fallet med gamla mysql-implementationer så tror jag inte den är så osäker förutsatt att du själv noggrant kontrollerar den fråga som ska köras.
Många mjukvaror som kommer med säkerhetsuppdateringar handlar ofta i själva verket mest om att ändra default-beteendet/-inställningar.
Men i vilket fall så borde ju din kollega svara nåt i den här stilen och inte bara stoppa huvudet i sanden som en struts. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Det låter som en konflikt på arbetsplatsen och det är inte alltid en fördel av att gå till chefen då man kan bli den som gnäller. Prova att kommunicera med din kollega och att arbeta fram en jobbrelation som är sund.

Kanske är det så att din kollega är rädd för att byta då han inte verkar förstå det nyare språket så bra(om jag förstod det hela rätt). Se om du kan föreslå en lösning som skulle göra det attraktivt för kollegan att försöka sig på ett byte, alltså att han ser det positiva i bytet. Istället för att lägga energi på att kollegan är tjurig(okunnig), vänd på det och lägg energin på att coacha denne till ett byte.

Nu var det spekulationer från min sida både om relationen och svårigheten med att byta, men tänker att alla råd är bra i det här fallet.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Visa honom och din chef följande

http://stackoverflow.com/questions/12859942/why-shouldnt-i-us...

är inte det tillräckligt för att få honom att sluta använda mysql_* så är det bara att byta jobb. Ingenting kommer övertyga honom.

väldigt informativ post, vill tacka dig för den

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Vad innebär
"If ext/mysql is removed as a bundled extension, it can still be made available as a PECL extension."
Jag tolkar det som att mysql kommer att gå att använda även i php7 men som en annan extension.
Skulle tro att det finns tonvis med php-program som använder mysql så det tar nog ett tag att få bort den. Ä andra sidan så är inte skillnaderna så väldigt stora. Kan vara en marknad för någon som maskinellt konverterar programmen någon gång i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Vad innebär
"If ext/mysql is removed as a bundled extension, it can still be made available as a PECL extension."
Jag tolkar det som att mysql kommer att gå att använda även i php7 men som en annan extension.
Skulle tro att det finns tonvis med php-program som använder mysql så det tar nog ett tag att få bort den. Ä andra sidan så är inte skillnaderna så väldigt stora. Kan vara en marknad för någon som maskinellt konverterar programmen någon gång i framtiden.

låter som det är möjligt att lägga till den manuellt.
i den takt som php släpps hade jag gissat på att vi inte ser php 7 på stora webservers som loopia eller binero förrän om många år

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

celoz stackoverflowlänk borde ge all information som behövs.
I övrigt låter som en dryg arbetsplats. Vuxna människor måste ju objektivt kunna diskutera olika lösningar professionellt och folk måste ha ett intresse av att vilja lära sig och utvecklas samt arbeta bort tekniska skulder.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte skrivit jättemycket PHP, men en del har det blivit genom årens lopp. Jag jublade när jag blev uppmärksam på PDO på grund av prepared statements och parametrized queries vilka i mitt tycke underlättar väldigt mycket när det gäller att skriva bra kod och smäller det så är det lättare att förstå varför.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om du känner dig mobbad av din(a) kollegor eller chefer är det ju definitivt helt åt skogen! Har du ingen annan att prata med om just mobbingproblemet? Det är inte OK på en arbetsplats!

Tänk ur din kollegas synvikel och fundera på hur han kommer reagera när du vill byta, han känner ju redan nu att han inte förstår det nya API:t och undviker att jobba, just för att han är osäker. Han är helt enkelt rädd för att han inte kommer att klara det nya språket, att det kommer gå långsamma för honom att utveckla osv. Tänk dig att han är rädd och du måste försäkra honom att allt kommer bli bra. Låt honom testa lita småsaker i PDO osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

tack för den peaken. är fullt medveten om varför vi bör gå över. saken är den att jag kanske inte vet allt, kan lägga upp det på ett bättre vis.
för att säga att mysql försvinner med php 7 räcker inte. för en normal person hade det räckt. vilket det inte gör här, varför jag vänder mig hit och frågar om mer hjälp.
har inte heller sagt att det har för han dricker sprit.
men uppfatta meddelandet fel kan du ju fritt göra, vill du inte inflika med att jag gör fel också. wait. det har du redan gjort.
tack för klaget utan hjälp.

någon som faktiskt vill hjälpa till förrutom celoz eller bara här för att påpeka att det inte är ett språk utan ett api eller att jag inte kan argumentera?

Du har många rätt och dina argument bör vinna gehör. Men för att de skall kännas seriösa så bör du använda korrekt terminologi. PDO, mysqli och mysql är INTE olika språk. Mysql kommer INTE försvinna i och med PHP 7. Istället är det olika extensions till PHP för att kommunicera med Mysql. Den äldre av dessa som oftast används på så sätt att folk helt enkelt skickar textsträngar som innehåller en query (istället för prepared statements tex) är deprecated och kommer inte stödjas i nya versioner av PHP.

Om du inte använder "rätt" information så är risken att förtroendet i det budskap du faktiskt försöker förmedla inte tas på allvar.
Ur säkerhetssynpunkt skulle jag säga att man i princip ALLTID bör köra prepared statements och att det är nära tjänstefel att dynamiskt bygga upp en query i en sträng som kan få minsta input ifrån en användare. Man kan säga att man filtrerar och har sig, men det finns många sätt att gå runt många av de vanligaste sätten att göra input säker.

Med de argument du för fram så hade jag frågat kollegan vad hans argument för att INTE byta är. De måste ju MINST väga upp för de potentiella risker som det finns med att hålla kvar vid ett legacy bibliotek som inte officiellt längre stöds. Min gissning är att det inte finns så många konkreta argument som inte bottnar i kollegans personliga preferenser, kunskap, ovilja att uppdatera existerande kod eller liknande.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

tack för den peaken. är fullt medveten om varför vi bör gå över. saken är den att jag kanske inte vet allt, kan lägga upp det på ett bättre vis.
för att säga att mysql försvinner med php 7 räcker inte. för en normal person hade det räckt. vilket det inte gör här, varför jag vänder mig hit och frågar om mer hjälp.
har inte heller sagt att det har för han dricker sprit.
men uppfatta meddelandet fel kan du ju fritt göra, vill du inte inflika med att jag gör fel också. wait. det har du redan gjort.
tack för klaget utan hjälp.

någon som faktiskt vill hjälpa till förrutom celoz eller bara här för att påpeka att det inte är ett språk utan ett api eller att jag inte kan argumentera?

En metod för att framföra kritik på ett bra sätt är att använda feedback enligt det man får lära sig på exempelvis UGL eller på grupp/ledarskaps utbildningar. Mycket forskning ligger bakom och används i försvaret, sportsammanhang och på större arbetsplatser av utbildade ledare/chefer.

Du kan läsa lite om det här (bra film där föresten)
http://www.uglkurser.se/artiklar/feedback-5.htm

Man kan säkert förklara varför du blir behandlad som du blir på grund av din ålder och deras ålder, jargong och liknande... men om du verkligen vill bli bemött seriöst och respektfullt så ligger mycket i tricket i hur du framför ditt budskap. Oftast är detta något som kommer med åldern eller genom övning. Ett steg åt rätt håll är att inse att det ligger helt och hållet hos dig själv. Att om du framför korrekt feedback på ett korrekt sätt, tryggt medveten om att du faktiskt gör rätt (och därmed lägger över ett visst ansvar till den du pratar med) så finns det en liten liten liten chans att den faktiskt lyssnar på dig och ändrar på sig.

Artikeln i sin helhet börjar här:
http://www.uglkurser.se/artiklar/artikel-enmanskliggavaom-fee...

Jag har gått den där kursen och det momentet (som artikeln handlar om) var rätt så trevligt när mina kollegor runt omkring mig faktiskt började ändra på sig, bli intresserade och vi fick förändringar som jag var ute efter.

Väl värt tiden, öva på det ett par veckor så tror jag du fattar tricket och kan få både chefer och kollegan att fatta det du försöker förklara.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr man får släppa den stora världsåskådningen ibland när man är på arbetsplatsen.
Har MySQL skapat problem och stora kostnader för ert företag än?
Om svaret är nej, så ställer du din chef inför att bekosta utbildningen och den lägre produktiviteten till följd av övergången, med motiveringen att "någon på internet säger så".
Jag säger inte att du har fel, men det verkar som du inte helt förstår det politiska och ekonomiska spelet som ofta sker på företag.

Det verkar som att du har bestämt dig för att B är bättre än A, utan att se kostnader, tidsåtgång och risker för en övergång. Är du i position att bestämma språk/API (whatever), eller kan du endast ge en rekommendation?

Om jag "bara" kunde ge en rekommendation skulle jag gjort en mer seriös riskanalys, som tar företagets intressen på allvar, förutsatt att jag verkligen ville skapa förändring på arbetsplatsen.

I ditt fall skulle det betyda att se över vad kostnaden skulle vara om det blev intrång hos en kund till följd av det ni gjort.
Jag skulle se över när nuvarande lösning slutar supportas av utvecklare, eftersom det innebär att ni som företag behöver hyra in konsulter eller själva ta över utveckling om större buggar eller säkerhetsproblem skulle uppstå. Helt enkelt, försök få en mer komplett bild över kostnader, risker och åtgärder. (Och då menar jag inte att stödet försvinner vid php7, utan när php6 helt slutar supportas).

Har du gjort detta lyfter du ditt problem till de som tar besluten, så att de kan ta beslut som ligger i företagets intresse.
Du har även markerat att du har kunskap och tar ansvar för att leverera.

Att du skapar konflikter med din kollega och gnäller hos din chef, för något företaget inte bett om, det är inte bra.
Det visar mer om din karaktär än din kollegas, det utstrålar att du (troligtvis) är ny på företaget eller i arbetslivet.

Det låter som du missförstått ett vanligt trögt företag med någon form av lattestartup, där det senaste i api/språk/teknik alltid är fräckt. Tyvärr är det sällan verkligheten.

För att summera det; Är du en ansvarstagande programmerare eller tror du att din kompetens gör dig både till chef och produktägare?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

god kväll

jag har en arbetskollega som jag jobbat med sen 2013. vi är båda programmerare. jag har ingen IT kunnig chef över mig så kan inte vända mig till denne (förra gången jag gjorde det vart jag utskrattad).
personen i fråga har programmerat i mysql sedan länge, men nu är mysql språket i php osupportat för att det är så osäkert. han vägrar uppdatera sig till pdo eller mysqli.
har tagit upp det med denne person och allt han säger är "visa mig att det är så osäkert då, hacka min hemsida". och obviously kan jag inte det för jag är inte en hacker.

varför vill jag få han att uppdatera sitt språk?
1. vi sitter och jobbar på ett flera websidor, jag skriver i pdo och han mysql. jag förstår båda språken, men han fattar inte pdo. detta leder till att han tvingar mig att översätta de formler och sidor han skriver till pdo.
2. när han läser mina sidor rullar han alltid över och säger att jag måste förklara för han vad scriptet gör för han fattar det inte.
3. han klagar alltid på mig att jag borde sluta skriva i "skitspråket pdo, det gör bara allt så krångligt".
4. allt detta har lett till att han inte skriver några sidor eller script längre, och när han väl gör det så jobbar han på en ouppdaterad backup av vår sida för "där kan han skriva i normalt programmeringsspråk". vilket gör att min sida ligger 10 år före hans, men när jag är sjuk så jobbas det på den andra sidan och då måste jag skriva om allt för pdo för att den ska visas utåt.

hur ska jag få han att faktiskt uppdatera sig?
kan inte gå till cheferna, kan inte få han sparkad för han vägrar jobba (cheferna gillar honom mer än mig så är snarare jag som får gå) och allt prat med honom hitills har bara lett till att han förnedrar mig

Det ter sig tämligen uppenbart att den andra personen i detta fall är uppvuxen med strukturerad programmering och du önskar byta till objektorienterad. Vill du få med honom på tåget så hade mysqli definitivt varit bättre då mysqli har ett läge som lämpar sig för den sortens programmering.
Är resten av er kod objektorienterad?

Varför vill du använda pdo? Kommer ni byta databasmotor eller är det för att det är modernast och rekommenderat i guider?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Det ter sig tämligen uppenbart att den andra personen i detta fall är uppvuxen med strukturerad programmering och du önskar byta till objektorienterad. Vill du få med honom på tåget så hade mysqli definitivt varit bättre då mysqli har ett läge som lämpar sig för den sortens programmering.
Är resten av er kod objektorienterad?

Varför vill du använda pdo? Kommer ni byta databasmotor eller är det för att det är modernast och rekommenderat i guider?

när vi började med vårat arbete tillsammans så fråga jag vilket databas api vi skulle använda, han sa mysql. jag sa nej och hänvisa till att det inte supportas längre och sånt. han säger fortfarande att vi ska använda det. erbjuder att vi kör mysqli för det ska bli enklare för han att uppgradera men han vägrade.
därför bestämde jag mig för att istället välja pdo för att kunna jobba på fler projekt i framtiden då pdo supportar mer än mysqli gör.

min bit av koden är objektorienterad. hans är inte

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

när vi började med vårat arbete tillsammans så fråga jag vilket databas api vi skulle använda, han sa mysql. jag sa nej och hänvisa till att det inte supportas längre och sånt. han säger fortfarande att vi ska använda det. erbjuder att vi kör mysqli för det ska bli enklare för han att uppgradera men han vägrade.
därför bestämde jag mig för att istället välja pdo för att kunna jobba på fler projekt i framtiden då pdo supportar mer än mysqli gör.

min bit av koden är objektorienterad. hans är inte

Men... ni ska arbeta tillsammans och du frågar din kollega vilket API ni ska använda, han föreslår mySQL och du skiter i detta och kör på med ett annat API som ingen annan på arbetsplatsen förstår?

Jag håller nog med vissa här i tråden att du nog inte riktigt förstår hur det fungerar på de flesta arbetsplatser. Om chefen tycker att det är bra som det är så kan du inte komma och tycka att "nänä, det är inte coolt att köra gamla API:er, jag vill köra det senaste!" och sedan bara sätta igång med det.

Eller har du som arbetsuppgift att säkra systemen? Om inte är det chefens beslut om ni ska köra på äldre mer osäkra varianter eller inte.

Jag tror nog du får finna dig i att om chefen och din äldre kollega har bestämt sig så får du antingen gå över till mySQL eller säga upp dig. Med den infon vi har fått här tycker jag det verkar som att det är du som förstör på arbetsplatsen.

Jag har många gånger vetat om att det jag gör på jobbet är fel, helt jäkla fel och kommer att ställa till problem i framtiden, men kunden vill ha på ett visst sätt, ja då kan man komma med ett ändringsförslag, men går de inte med på det, ja då tjafsar man inte, då gör man som kunden vill.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men... ni ska arbeta tillsammans och du frågar din kollega vilket API ni ska använda, han föreslår mySQL och du skiter i detta och kör på med ett annat API som ingen annan på arbetsplatsen förstår?

Jag håller nog med vissa här i tråden att du nog inte riktigt förstår hur det fungerar på de flesta arbetsplatser. Om chefen tycker att det är bra som det är så kan du inte komma och tycka att "nänä, det är inte coolt att köra gamla API:er, jag vill köra det senaste!" och sedan bara sätta igång med det.

Eller har du som arbetsuppgift att säkra systemen? Om inte är det chefens beslut om ni ska köra på äldre mer osäkra varianter eller inte.

Jag tror nog du får finna dig i att om chefen och din äldre kollega har bestämt sig så får du antingen gå över till mySQL eller säga upp dig. Med den infon vi har fått här tycker jag det verkar som att det är du som förstör på arbetsplatsen.

Jag har många gånger vetat om att det jag gör på jobbet är fel, helt jäkla fel och kommer att ställa till problem i framtiden, men kunden vill ha på ett visst sätt, ja då kan man komma med ett ändringsförslag, men går de inte med på det, ja då tjafsar man inte, då gör man som kunden vill.

/hulle.

"
Jag håller nog med vissa här i tråden att du nog inte riktigt förstår hur det fungerar på de flesta arbetsplatser. Om chefen tycker att det är bra som det är så kan du inte komma och tycka att "nänä, det är inte coolt att köra gamla API:er, jag vill köra det senaste!" och sedan bara sätta igång med det."

jag har ingen IT chef över mig. den enda chefen jag har är ägaren av företaget som inte ens kan skriva ett hello world program.
det stod emellan att använda ett gammalt språk som jag inte kunde men den andra kunde, eller ett nytt språk som får uppdaterad support som ingen av oss kunde. tycker du hellre att jag ska sätta mig ned, lära mig ett språk som man blir avrådd att använda dagligen? speciellt när chefen säger att han vill ha hög säkerhet på de nya programmen vi skulle skriva

okej, men då vet jag att det är jag som är problemet och jag förstör på arbetsplatsen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

"
Jag håller nog med vissa här i tråden att du nog inte riktigt förstår hur det fungerar på de flesta arbetsplatser. Om chefen tycker att det är bra som det är så kan du inte komma och tycka att "nänä, det är inte coolt att köra gamla API:er, jag vill köra det senaste!" och sedan bara sätta igång med det."

jag har ingen IT chef över mig. den enda chefen jag har är ägaren av företaget som inte ens kan skriva ett hello world program.
det stod emellan att använda ett gammalt språk som jag inte kunde men den andra kunde, eller ett nytt språk som får uppdaterad support som ingen av oss kunde. tycker du hellre att jag ska sätta mig ned, lära mig ett språk som man blir avrådd att använda dagligen? speciellt när chefen säger att han vill ha hög säkerhet på de nya programmen vi skulle skriva

okej, men då vet jag att det är jag som är problemet och jag förstör på arbetsplatsen

Du behöver inte gå i försvar.

Om chefen har sagt att han vill ha hög säkerhet är det självklart bra av dig att förslå nyare metoder som är säkrare. Men om chefen/ägaren av företaget, din arbetsgivare, tydligen ändå inte vill ändra på det sättet de jobbat tidigare och uppenbarligen är vän med din kollega som inte heller vill ändra sig, ja vad ska du göra?

Det var det jag menade med exemplet från mitt jobb. Om chefen (i mitt fall kunden då jag har ett företag) vill att du ska göra på ett visst sätt och du inte kan övertyga honom om något annat så kan man antingen finna sig i detta, lära sig det "sämre" sättet och få sin lön, eller säga upp sig. Man kan inte trilskas och sätta sig på tvären mot chefens (och ännu värre i det här fallet, ägarens) vilja.

Om din chef dessutom inte kan något om programmering och är 50+ kan jag nästan lova dig om att du inte kommer få någon bra respons av att komma dragandes med exempel från stackoverflow och liknande sidor. Han kommer bara tänka "jaja... massa youtubekids på Internet som skriver en massa skit".

EDIT: Förresten vill jag bara tillägga att jag inte alls tycker det är ok att din chef och din kollega gör någon gemensam sak för att tracka dig. Det är inte alls ok och det verkar inte vara toppenstämning på det kontoret.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag håller med att gör som din chef vill, det är de som tar besluten, om de är nöjda med att ni kör mysql/php så kör på det och om det blir problem så är de i sådant fall cheferna som får ta smällen över sina beslut.

Om jag var du, och om du vill ha en förändring, så skulle jag skriva en dokumenterad rapport över varför det är mer gynnsamt för företaget att gå över till något nyare och bättre och sedan skicka det till chefen via mail inom företaget, men skriv det bra och proffsigt, och sedan bara lämna det bakom dig och låt de göra beslut om de skall gå över till något annat.

Oavsett vad du tycker, så är du anställd på företaget för att göra ett specifikt arbete, så om du inte vill sitta och använda gamla grejer så kanske det är dags att leta efter ett nytt jobb. Och det borde inte vara allt för svårt om du bor i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Om jag var du, och om du vill ha en förändring, så skulle jag skriva en dokumenterad rapport över varför det är mer gynnsamt för företaget att gå över till något nyare och bättre och sedan skicka det till chefen via mail inom företaget, men skriv det bra och proffsigt, och sedan bara lämna det bakom dig och låt de göra beslut om de skall gå över till något annat.

Mycket bra råd. Lägg några timmar på en förklarande text där du tar upp för- och nackdelar med respektive arbetssätt. Håll dig till dokumenterad fakta och lär dig för guds skull att skilja på Språk och API/Extension. Låt det inte bli personligt, skippa ironin och det defensiva språkbruket så har du i alla fall gjort ett försök. Om din chef fortfarande inte vill gå på din linje efter det så finns det egentligen bara två alternativ. Antingen biter man i det sura äpplet och anpassar sig till det arbetssätt som chef/kollega tycker funkar bra, eller så säger man upp sig. Att köra någon slags sido-utveckling där man gör på sitt eget sätt för att man har vissa principer/preferenser/annat funkar ej.

Använd tråden här för synpunkter på din eventuella text.