Nyss fått fiber, hjälp med setup & inköp!

Permalänk

Nyss fått fiber, hjälp med setup & inköp!

Hejsan!

Introduktion:

Fiber har dragits till mitt hus nu och jag söker hjälp efter en god konfiguration till både WLAN & LAN samt även råd angående inköp.

Bor i en villa med två plan (se bifogade länkar) och på nedre planet skall routern installeras, dock för bästa signalstyrka skall den monteras i väggen.

Tekniskt:

Alla datorer kommer köra Windows 7 eller 10.

Ändamålet för användarna kommer att vara streaming, spelande, nerladdning utav större filer (3gb högst) samt övervakning utav huset med hjälp utav det trådlösa. Ingen större uppladdning kommer ske det vill säga ingen NAS, streaming tjänst eller server.

Laptop/PC: 5GHz
Övervakningskameror: 2.4GHz eller om det går 5GHz
Mobiler: 2.4GHz
TV: 2.4GHz / Ethernet

Krav på routern:

- IEEE 802.11ac
- 2.4GHz & 5GHz
- Väggmontering, inget måste men stort plus
- Stark signal eller löstagbara antenner för starkare signal

Inköpslista:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1804875 (ena för nedre samt andra för övre planet)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2313505 (x2)

Frågor:

1. Något jag måste ändra eller tänka extra på?
2. Behövs verkligen två routers eller kan jag använda någon annan lösning och fortfarande ha en god signal (bortsett från repeater som inte har fullgoda krav gällande signalstyrka)

Plan 1
Plan 2

Permalänk
Avstängd

Om du tänkt spela spel, så avråder jag dig starkt från att köra wifi, speciellt med en TP link router , och en USB dongel.

Varför har du valt TP link som är rena skräpet, istället för tex en asus router om du tänkt köra asus wifi dongle?

Hade du tänkt hooka upp datorer, telefoner, övervakningskameror , allt till en enda router på wifit? Du kommer behöva en biffig router isåfall.
Du vill streama, spela spel, tanka saker.... shit, du kan glömma TP link helt o hållet då.

Du borde kika på ethernet powerline istället för att köra wifi till datorerna.
Köp en router som är fruktansvärt överdimensionerad och väldigt över specad, annars kommer du dras med överhettning, omstarter, frysningar, små lagg, etc.

Du ställer extrema krav på din router du vill ha, så jag skulle rekommendera denna isåfall:
https://www.komplett.se/product/829858/datorutrustning/ntverk...

Trots denna routern, så är jag endå tveksam till om du kommer få ut en behaglig upplevelse ....
Men om du absolut inte kan använda ethernet kabel, så måste du nog sikta på nåt sånt här i router väg

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Om du tänkt spela spel, så avråder jag dig starkt från att köra wifi, speciellt med en TP link router , och en USB dongel.

Varför har du valt TP link som är rena skräpet, istället för tex en asus router om du tänkt köra asus wifi dongle?

Hade du tänkt hooka upp datorer, telefoner, övervakningskameror , allt till en enda router på wifit? Du kommer behöva en biffig router isåfall.
Du vill streama, spela spel, tanka saker.... shit, du kan glömma TP link helt o hållet då.

Du borde kika på ethernet powerline istället för att köra wifi till datorerna.
Köp en router som är fruktansvärt överdimensionerad och väldigt över specad, annars kommer du dras med överhettning, omstarter, frysningar, små lagg, etc.

Du ställer extrema krav på din router du vill ha, så jag skulle rekommendera denna isåfall:
https://www.komplett.se/product/829858/datorutrustning/ntverk...

Trots denna routern, så är jag endå tveksam till om du kommer få ut en behaglig upplevelse ....
Men om du absolut inte kan använda ethernet kabel, så måste du nog sikta på nåt sånt här i router väg

Tiderna förändras, TP-links dyrare routrar har fått mkt bra omdömen senaste året. Det är helt enkelt bra grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Om du tänkt spela spel, så avråder jag dig starkt från att köra wifi, speciellt med en TP link router , och en USB dongel.

Varför har du valt TP link som är rena skräpet, istället för tex en asus router om du tänkt köra asus wifi dongle?

Hade du tänkt hooka upp datorer, telefoner, övervakningskameror , allt till en enda router på wifit? Du kommer behöva en biffig router isåfall.
Du vill streama, spela spel, tanka saker.... shit, du kan glömma TP link helt o hållet då.

Du borde kika på ethernet powerline istället för att köra wifi till datorerna.
Köp en router som är fruktansvärt överdimensionerad och väldigt över specad, annars kommer du dras med överhettning, omstarter, frysningar, små lagg, etc.

Du ställer extrema krav på din router du vill ha, så jag skulle rekommendera denna isåfall:
https://www.komplett.se/product/829858/datorutrustning/ntverk...

Trots denna routern, så är jag endå tveksam till om du kommer få ut en behaglig upplevelse ....
Men om du absolut inte kan använda ethernet kabel, så måste du nog sikta på nåt sånt här i router väg

Läs på lite om TP-Link eller varför inte prova en? Min WDR4300 har rullat 18 månader nu utan reboot på en hårt belastad 100/100 lina.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Blazin87:

Om du tänkt spela spel, så avråder jag dig starkt från att köra wifi, speciellt med en TP link router , och en USB dongel.

Varför har du valt TP link som är rena skräpet, istället för tex en asus router om du tänkt köra asus wifi dongle?

Skulle även jag vilja säga tvärtom mot dig. Har aldrig tidigare varit så nöjd med en router sen jag bytte till en TP-Link.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Rekordmedlem

Det viktiga är att inte köra billigt wifi o hoppas på prestanda, dra kabel så mycket som möjligt och om du absolut av nån underlig anledning måste använda wifi så se till att montera upp flera accesspunkter, minst en på varje våning, men framförallt kör kablat.
Övervakningskameror via wifi är inte pålitliga alls då de är mycket lätta att störa ut och kommer buset och hälsar på så lär de döda all trådlös kommunikation det första de gör om det inte är nån stenhög pundare som hälsar på.

Du vill dessutom inte ha 2 routrar i lanet för det ger problem, dubbel nat och dubbla dhcpservrar är inte smidigt och måste konfas manuellt eller stängas av om inte lanet ska dö.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Tiderna förändras, TP-links dyrare routrar har fått mkt bra omdömen senaste året. Det är helt enkelt bra grejer.

Skrivet av Zunil:

Läs på lite om TP-Link eller varför inte prova en? Min WDR4300 har rullat 18 månader nu utan reboot på en hårt belastad 100/100 lina.

Skrivet av timpelay:

Skulle även jag vilja säga tvärtom mot dig. Har aldrig tidigare varit så nöjd med en router sen jag bytte till en TP-Link.

TP-Link är ett budget märke, dom gör saker som är OK, men inte mer än så, det är alltså ingen router att lita på helt enkelt eftersom den saknar hårdvaran jämnfört med andra routrar i samma prisklass, och även inställningar i programvaran är inte heller direkt bra för vad man betalar för... dessutom blir den utpresterad av nästan varenda AC router >

http://www.pcmag.com/image_popup/0,1871,iid=407485,00.asp

Knappt 100mbit på wifit, det är långt ifrån acceptabelt imo, tänk på att TS har ett 2 våningshus, och ska koppla in en hel del på det där wifit, och det kommer gå varmt eftersom det ska streamas, spelas, tankas på det, och det är fler personer i huset som kommer använda det hela tiden....

Asus routern jag länka tex är nästan dubbelt så snabb som TP link routern tex....
Vet inte riktigt vad för sorts standarder ni är vana vid, men det är inte tillräckligt med hastighet imo
TS kommer behöva ganska mycket wifi kräm med tanke på vad han vill kunna göra med sitt wifi hemma, så jag står fast vid att rekommendera asus routern.. speciellt när han tänkt köra asus dongles också

http://us.hardware.info/reviews/5198/11/netgear-r7000-nightha...

Kolla längst ner på sidan, redan vid 10m så tappar TP-link routern över 50% hastighet, och blir totalt CREAMED av alla andra AC routrar.
Nighthawken är över 3x så snabb vid 10m .....

Som sagt, jag vet inte vad ni som säger att TP-link är bra grejer får den idén ifrån.... antagligen har ni köpt den som en upgrade för erat tidigare wifi, och då fått AC och tycker det är snabbare, givetvis är det de, men jämnfört med andra routrar, så är den riktigt skräp faktiskt

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Valfri gammal desktop med dubbla NIC och pfSense som router. En HP 1820-24G och sen patchpanel och snygg kabeldragning till alla rum. Och till sist en Ubiquiti AP på varje plan för WiFi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blazin87:

TP-Link är ett budget märke, dom gör saker som är OK, men inte mer än så, det är alltså ingen router att lita på helt enkelt eftersom den saknar hårdvaran jämnfört med andra routrar i samma prisklass, och även inställningar i programvaran är inte heller direkt bra för vad man betalar för... dessutom blir den utpresterad av nästan varenda AC router >

http://www.pcmag.com/image_popup/0,1871,iid=407485,00.asp

Knappt 100mbit på wifit, det är långt ifrån acceptabelt imo, tänk på att TS har ett 2 våningshus, och ska koppla in en hel del på det där wifit, och det kommer gå varmt eftersom det ska streamas, spelas, tankas på det, och det är fler personer i huset som kommer använda det hela tiden....

Asus routern jag länka tex är nästan dubbelt så snabb som TP link routern tex....
Vet inte riktigt vad för sorts standarder ni är vana vid, men det är inte tillräckligt med hastighet imo

Man kan också kolla hos de som testar konsumentroutrar mest seriöst
http://www.smallnetbuilder.com/tools/rankers/router/view

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Man kan också kolla hos de som testar konsumentroutrar mest seriöst
http://www.smallnetbuilder.com/tools/rankers/router/view

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571

Netgear R7000 nighthawk skulle jag också rekommendera som ett alternativ till asus routern jag länka tidigare, verkar vara ett ganska säkert kort den med

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blazin87:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571

Netgear R7000 nighthawk skulle jag också rekommendera som ett alternativ till asus routern jag länka tidigare, verkar vara ett ganska säkert kort den med

Jo det finns en del annat än Asus som är bra, man bör också förstå hur wifi fungerar tex att man delar eterutrymmet med allt inom radioräckvidd så kapaciteten kan alltså variera enormt med exakt samma delar beroende på plats och desto kortare räckvidd man har desto bättre brukar hastigheten bli.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Om du tänkt spela spel, så avråder jag dig starkt från att köra wifi, speciellt med en TP link router , och en USB dongel.

Varför har du valt TP link som är rena skräpet, istället för tex en asus router om du tänkt köra asus wifi dongle?

Hade du tänkt hooka upp datorer, telefoner, övervakningskameror , allt till en enda router på wifit? Du kommer behöva en biffig router isåfall.
Du vill streama, spela spel, tanka saker.... shit, du kan glömma TP link helt o hållet då.

Du borde kika på ethernet powerline istället för att köra wifi till datorerna.
Köp en router som är fruktansvärt överdimensionerad och väldigt över specad, annars kommer du dras med överhettning, omstarter, frysningar, små lagg, etc.

Du ställer extrema krav på din router du vill ha, så jag skulle rekommendera denna isåfall:
https://www.komplett.se/product/829858/datorutrustning/ntverk...

Trots denna routern, så är jag endå tveksam till om du kommer få ut en behaglig upplevelse ....
Men om du absolut inte kan använda ethernet kabel, så måste du nog sikta på nåt sånt här i router väg

Hejsan
Har själv haft en Archer C7 AC1750 (AC-router) som fungerar bra med inställningar dock svagare signalstyrka och därmed har jag använt USB-nätverken, då har jag kommit cirka 50-70 mbit/s vid cirka 6-10 meter.

Jag måste ursäkta mig (detta gäller alla). Trådstarten blev fel...

Följande setup:

Två laptops -> Skall använda WLAN men skall försöka övertyga så de kör kabel endast.
En PC -> LAN
En TV -> WLAN
Mobiler (flertalet, dock inte alltid uppkopplade) -> WLAN
Övervakningskamera (vill slippa kablar och måste borra genom betong flera meter då) -> WLAN

Skrivet av mrqaffe:

Det viktiga är att inte köra billigt wifi o hoppas på prestanda, dra kabel så mycket som möjligt och om du absolut av nån underlig anledning måste använda wifi så se till att montera upp flera accesspunkter, minst en på varje våning, men framförallt kör kablat.
Övervakningskameror via wifi är inte pålitliga alls då de är mycket lätta att störa ut och kommer buset och hälsar på så lär de döda all trådlös kommunikation det första de gör om det inte är nån stenhög pundare som hälsar på.

Du vill dessutom inte ha 2 routrar i lanet för det ger problem, dubbel nat och dubbla dhcpservrar är inte smidigt och måste konfas manuellt eller stängas av om inte lanet ska dö.

En fråga som länge ställt mig, en AP (Acess Point), blir segare (dåligare hastighet). Är detta sant eller icke, för att jag har undvikit att fixa AP pga utav denna frågeställning.

Taget, en router endast. Dock kommer denna vara på nedre planet där mediaomvandlaren till fibern finns. Vore logiskt att ha routern där även?

Skrivet av Blazin87:

TP-Link är ett budget märke, dom gör saker som är OK, men inte mer än så, det är alltså ingen router att lita på helt enkelt eftersom den saknar hårdvaran jämnfört med andra routrar i samma prisklass, och även inställningar i programvaran är inte heller direkt bra för vad man betalar för... dessutom blir den utpresterad av nästan varenda AC router >

http://www.pcmag.com/image_popup/0,1871,iid=407485,00.asp

Knappt 100mbit på wifit, det är långt ifrån acceptabelt imo, tänk på att TS har ett 2 våningshus, och ska koppla in en hel del på det där wifit, och det kommer gå varmt eftersom det ska streamas, spelas, tankas på det, och det är fler personer i huset som kommer använda det hela tiden....

Asus routern jag länka tex är nästan dubbelt så snabb som TP link routern tex....
Vet inte riktigt vad för sorts standarder ni är vana vid, men det är inte tillräckligt med hastighet imo
TS kommer behöva ganska mycket wifi kräm med tanke på vad han vill kunna göra med sitt wifi hemma, så jag står fast vid att rekommendera asus routern.. speciellt när han tänkt köra asus dongles också

http://us.hardware.info/reviews/5198/11/netgear-r7000-nightha...

Kolla längst ner på sidan, redan vid 10m så tappar TP-link routern över 50% hastighet, och blir totalt CREAMED av alla andra AC routrar.
Nighthawken är över 3x så snabb vid 10m .....

Som sagt, jag vet inte vad ni som säger att TP-link är bra grejer får den idén ifrån.... antagligen har ni köpt den som en upgrade för erat tidigare wifi, och då fått AC och tycker det är snabbare, givetvis är det de, men jämnfört med andra routrar, så är den riktigt skräp faktiskt

Ska ha det i åtanke och kolla om R7000 är något för mina behov.

Spel -> LAN
Internet, Film -> WLAN

Förlåt som sagt, gjorde bort mig i trådstarten men hoppas ni förstår

Permalänk

Hittils blir det:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2313505

Routern kommer vara på nedre planet där mediaomvandlaren är (för fiber). Routern skall vara väggmonterad för bästa signalstyrka till samtliga plan.

Kan ni hjälpa mig dock att välja en som skall klara 5GHz och vara kompatibel med produkterna som ni rekommenderar (kollar runt på Prisjakt nu själv).

EDIT 1:

Kom på att jag har en Netgear WNR2000 (lite gammal), rekommenderar ni att jag konverterar om denna till en AP? Tänkte att 5GHz försvinner ju samt även AC-standarden.

Permalänk
Avstängd

I slutändan handlar det främst om vad för "crap" du ansluter till routern med.

Det mesta är "crap" och inte riktigt AC......

Angående ASUS så får man då en extremt bra router med AC68. (testet man hänvisar till tidigare är då från när ASUS blev stämda i USA och skruvade ner signalstyrkan)

Oavsett det så beror det främst på vad man ansluter med!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ew2342342342342342:

Hejsan
Har själv haft en Archer C7 AC1750 (AC-router) som fungerar bra med inställningar dock svagare signalstyrka och därmed har jag använt USB-nätverken, då har jag kommit cirka 50-70 mbit/s vid cirka 6-10 meter.

Jag måste ursäkta mig (detta gäller alla). Trådstarten blev fel...

Följande setup:

Två laptops -> Skall använda WLAN men skall försöka övertyga så de kör kabel endast.
En PC -> LAN
En TV -> WLAN
Mobiler (flertalet, dock inte alltid uppkopplade) -> WLAN
Övervakningskamera (vill slippa kablar och måste borra genom betong flera meter då) -> WLAN

En fråga som länge ställt mig, en AP (Acess Point), blir segare (dåligare hastighet). Är detta sant eller icke, för att jag har undvikit att fixa AP pga utav denna frågeställning.

Taget, en router endast. Dock kommer denna vara på nedre planet där mediaomvandlaren till fibern finns. Vore logiskt att ha routern där även?

Ska ha det i åtanke och kolla om R7000 är något för mina behov.

Spel -> LAN
Internet, Film -> WLAN

Förlåt som sagt, gjorde bort mig i trådstarten men hoppas ni förstår

Vad menar du med att en AP blir segare? att den försämras över tid eller att det går långsammare än vad i så fall ?
System med bra AP ger normalt sett mycket bättre wifiprestanda än att ansluta via en konsumentrouter/alltiettburk men det är dyrare, prestandan är iallafall inget tekniskt problem utan hänger på budgeten, folk lägger sällan typ 3000 kr per ap och monterar 2-3 styck per våning i hemmamiljö för att få prestanda utan köper en alltiettburk "hemmarouter" för max 1500 kr och klagar sen på dålig prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fördelen med accesspunkt är att man kan sätta den närmare användaren, samt att måna modeller kan matas med ström via nätverkskabeln. Visst använder man inte routern som kopplingspunkt kan det kvitta.

Eftersom det är en del betong i huset kan det löna sig att köra den gamla som AP på ena planet. Kör de på olika kanaler kommer de inte påverka varandra.

AC-enheter mot en AC-router lämnar mer plats i luften eftersom de är snabbare. Tänk desto fortare du kör på motorvägen desto kortare tid spenderar du på den. Om tex. någon skulle komma hem med sin riktigt gamla dator som bara stöder b-hastighet blir det som en traktor på motortrafikleden. Däremot skulle inte din AC-enhet påverkas eftersom den ligger i 5ghz som är skilt från 2,4ghz

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad menar du med att en AP blir segare? att den försämras över tid eller att det går långsammare än vad i så fall ?
System med bra AP ger normalt sett mycket bättre wifiprestanda än att ansluta via en konsumentrouter/alltiettburk men det är dyrare, prestandan är iallafall inget tekniskt problem utan hänger på budgeten, folk lägger sällan typ 3000 kr per ap och monterar 2-3 styck per våning i hemmamiljö för att få prestanda utan köper en alltiettburk "hemmarouter" för max 1500 kr och klagar sen på dålig prestanda.

Kollade upp det, menade en repeater. Blandade ihop AP och repeater därmed missförståndet...

Skrivet av jocke92:

Fördelen med accesspunkt är att man kan sätta den närmare användaren, samt att måna modeller kan matas med ström via nätverkskabeln. Visst använder man inte routern som kopplingspunkt kan det kvitta.

Eftersom det är en del betong i huset kan det löna sig att köra den gamla som AP på ena planet. Kör de på olika kanaler kommer de inte påverka varandra.

AC-enheter mot en AC-router lämnar mer plats i luften eftersom de är snabbare. Tänk desto fortare du kör på motorvägen desto kortare tid spenderar du på den. Om tex. någon skulle komma hem med sin riktigt gamla dator som bara stöder b-hastighet blir det som en traktor på motortrafikleden. Däremot skulle inte din AC-enhet påverkas eftersom den ligger i 5ghz som är skilt från 2,4ghz

Så jag har tänkt en ASUS AC68 eller en Netgear R7000 samt köra den gamla Netgear WNR2000 som en AP på övre våningen för att få bättre trådlöst däruppe.

Fråga dock: Måste AP:n (netgear WNR2000) vara ansluten till routerns egna LAN uttag eller går det att stoppa en direkt från väggen till AP:en...ska förklara här nedan.

Fiberkabel -> Mediaomvandlare -> Router (Trådlöst).

Sen finns RJ45 uttag i hemmen (eller skall fixas inom kort) vill säga internet uttag. RJ45 uttag i väggen -> Netgear WNR2000 (AP) -> Fungerar detta ?
Kanske fel tråd...att fråga men prövar.

Tack för all hjälp samtliga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ew2342342342342342:

Fiberkabel -> Mediaomvandlare -> Router (Trådlöst).

Sen finns RJ45 uttag i hemmen (eller skall fixas inom kort) vill säga internet uttag. RJ45 uttag i väggen -> Netgear WNR2000 (AP) -> Fungerar detta ?
Kanske fel tråd...att fråga men prövar.

Tack för all hjälp samtliga!

Den andra ändan av uttaget måste gå någonstans. Min gissning är att den kommer gå till mediaomvandlaren. Bara att "patcha" in den i din router.

Permalänk
Medlem

Router: Ubiquiti Networks EdgeRouter Lite alternativt POE-modellen eller pfSense SG-2220.
Trådlöst: Ubiquitu Networks UniFi (lämpligtvis AC-modellen).

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ew2342342342342342:

Kollade upp det, menade en repeater. Blandade ihop AP och repeater därmed missförståndet...

Så jag har tänkt en ASUS AC68 eller en Netgear R7000 samt köra den gamla Netgear WNR2000 som en AP på övre våningen för att få bättre trådlöst däruppe.

Fråga dock: Måste AP:n (netgear WNR2000) vara ansluten till routerns egna LAN uttag eller går det att stoppa en direkt från väggen till AP:en...ska förklara här nedan.

Fiberkabel -> Mediaomvandlare -> Router (Trådlöst).

Sen finns RJ45 uttag i hemmen (eller skall fixas inom kort) vill säga internet uttag. RJ45 uttag i väggen -> Netgear WNR2000 (AP) -> Fungerar detta ?
Kanske fel tråd...att fråga men prövar.

Tack för all hjälp samtliga!

Du kan koppla in en ap direkt mot inkommande men tänk på hur en ap fungerar, den gör om kabel till radio och inget annat, ingen nat, dhcpserver, firewall eller liknande, så länge du är medveten om det och vet vad du behöver så är det bara att koppla efter behov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Router: Ubiquiti Networks EdgeRouter Lite alternativt POE-modellen eller pfSense SG-2220.
Trådlöst: Ubiquitu Networks UniFi (lämpligtvis AC-modellen).

edgerouter är rätt komplicerad att sätta upp, kräver en hel del konfiguration enligt recensionerna. Det är ju en företagsrouter trots allt. En vanlig konsumentrouter med avstängt wifi är en enklare lösning.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Den andra ändan av uttaget måste gå någonstans. Min gissning är att den kommer gå till mediaomvandlaren. Bara att "patcha" in den i din router.

Förlåt mig, men kan du dumförklara mig och förklara på ett annat sätt för att jag förstod ej.
Frågan var om den blivande AP:n (Netgear) måste få en internetkabel via routern eller går det med väguttag som skall placeras på flera ställen i hemmet.

Personlingen TROR jag att det måste gå via routern:

Router -> Kabel via väggarna -> Netgear WNR2000 (AP) -> Fungerar
Väguttag för internet (RJ45) -> Netgear WNR2000 (AP) -> Fungerar (?), osäker. Detta var frågan om detta kommer fungera...

Skrivet av backspace:

Router: Ubiquiti Networks EdgeRouter Lite alternativt POE-modellen eller pfSense SG-2220.
Trådlöst: Ubiquitu Networks UniFi (lämpligtvis AC-modellen).

Dessvärre för mycket jobb för ett hemnätverk där det inte skall konfigeras allför mycket, dock har inget emot Ubuntu eller linux i sig dock kommer jag inte alltid vara närvarande för att åtgärda problem (resten av familjen är inte tekniktintresserad)...

Skrivet av mrqaffe:

Du kan koppla in en ap direkt mot inkommande men tänk på hur en ap fungerar, den gör om kabel till radio och inget annat, ingen nat, dhcpserver, firewall eller liknande, så länge du är medveten om det och vet vad du behöver så är det bara att koppla efter behov.

Hej Qaffe!
Vad menar du med "inkommande" (förmodlingen väguttaget för internet?). Jag visste sen tidigare att DHCP kommer vara avstängd och man måste tilldela AP:n en fast "gateway" adress och fixa i sin andra router för att de skall syncas...men frågan är om ingen brandvägg är installerad blir det nätverket mer sårbart?

Sorry mod för off topic men får bra svar utav användarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av ew2342342342342342:

Förlåt mig, men kan du dumförklara mig och förklara på ett annat sätt för att jag förstod ej.
Frågan var om den blivande AP:n (Netgear) måste få en internetkabel via routern eller går det med väguttag som skall placeras på flera ställen i hemmet.

Personlingen TROR jag att det måste gå via routern:

Router -> Kabel via väggarna -> Netgear WNR2000 (AP) -> Fungerar
Väguttag för internet (RJ45) -> Netgear WNR2000 (AP) -> Fungerar (?), osäker. Detta var frågan om detta kommer fungera...

Jag undrade var andra ändan på rj45 uttaget du tänkt koppla AP:n går. Det låter som om den går till samma ställe dit du placerat mediaomvandlaren.

Du behöver inte göra om din netgear till AP om du kopplar den direkt till mediaomvandlaren. Men då kan du inte dela resurser i ditt nät, tex. om du har en nas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Valfri gammal desktop med dubbla NIC och pfSense som router. En HP 1820-24G och sen patchpanel och snygg kabeldragning till alla rum. Och till sist en Ubiquiti AP på varje plan för WiFi.

TS - jag uppfattar att du ställer frågor för att du vill ha ett så ultimat nät som möjligt.

Ovan tips är något som du definitivt kommer att kunna leva med längst.
Ubiquiti ger bra support och stöd för sina produkter, i flera år.

Hur tror du att en konsument router kommer att supporteras efter att den slutat säljas.
Finns massor av konsument routers som har sårbarheter som inte kommer att patchas pga att tillverkaren har "slutat ge support".
Zakire's förslag är väldigt framtidssäkert, samma sak om du väljer en Mikrotik, Ubiquiti, (lägre modell) Cisco.
Visst det krävs att du lär dig att konfa sakerna, eller betala någon en 500-hundring för besväret - men du kommer att ha mer kompetenta saker som supporteras längre än vilken konsument produkt som helst.

Att köra Ubiquiti AP ger dig också många fördelar, googla själv, men ett exempel är att de på ett mycket bättre sätt ser till att dina enheter är anslutna till den AP som har bäst signal, och aktivt "kickar" dig från en AP med dålig signal så att din enhet går över till den med starkare signal.
På konsument prylar så kan det ofta vara så att din enhet sitter kvar med en dålig signal mycket längre (aldrig byter) när det finns en starkare signal tillgänglig.

Ett annat sätt är att helt enkelt överge att det ska bli ultimat, köp (rimligt dyra) konsument prylar och prova dig fram. Du lär dig mest på detta sätt.
Det betyder också att du kommer att köpa mer pryttlar när du upptäcker att du behöver något annat än det du har.

Och så avslutningsvis, trådat är kung.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ew2342342342342342:

Förlåt mig, men kan du dumförklara mig och förklara på ett annat sätt för att jag förstod ej.
Frågan var om den blivande AP:n (Netgear) måste få en internetkabel via routern eller går det med väguttag som skall placeras på flera ställen i hemmet.

Personlingen TROR jag att det måste gå via routern:

Router -> Kabel via väggarna -> Netgear WNR2000 (AP) -> Fungerar
Väguttag för internet (RJ45) -> Netgear WNR2000 (AP) -> Fungerar (?), osäker. Detta var frågan om detta kommer fungera...

Dessvärre för mycket jobb för ett hemnätverk där det inte skall konfigeras allför mycket, dock har inget emot Ubuntu eller linux i sig dock kommer jag inte alltid vara närvarande för att åtgärda problem (resten av familjen är inte tekniktintresserad)...

Hej Qaffe!
Vad menar du med "inkommande" (förmodlingen väguttaget för internet?). Jag visste sen tidigare att DHCP kommer vara avstängd och man måste tilldela AP:n en fast "gateway" adress och fixa i sin andra router för att de skall syncas...men frågan är om ingen brandvägg är installerad blir det nätverket mer sårbart?

Sorry mod för off topic men får bra svar utav användarna

En ap har inget att göra med nått som har med gateway att göra, den gör det endast möjligt att hoppa mellan kabel och trådlöst och i övrigt är den "dum".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.