Programmerare - Bidrar två skärmar till mindre fokus?

Permalänk
Medlem

3 Skärmar på jobbet. En för IDE, en för Dokumentation eller testverktyg, samt en till för annat, typ mer dokumentation, mail, osv. Hemma har jag två.
Ser inte hur det kan bidra till att man förlorar fokus ifall det är jobb på alla skärmar och de är ställda på rätt sätt så man slipper röra blicken/huvudet/kroppen för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Körde också både 2 och 3 skärmar förr men gjorde precis som @sickhouse och gick över till UHD 40".
Har dock faktiskt skaffat en liten 20" skärm som fungerar som avlastningsyta för skit som inte är viktigt och som jag sällan behöver interagera med (im,spotify o.s.v).
Windows 10 fönster split fungerar ju faktiskt hyffsat nu för tiden så är lätt att möblera upp ide, terminal och webbläsare.

Vilken skärm har du? Och hur pass bra fungerar 1st 40" UHD för arbete/surf jämfört med två eller tre skärmar i 1080p? Jag funderar på att göra exakt samma byte då mitt skrivbord inte rymmer en extra skärm på bredden, men en enda 40" skulle gå bra.

Permalänk

@dagbro: Philips BDM4065UC (tror jag den heter, finns inte så många att välja på ).
Jag tycker det fungerar ruskigt bra!
Körde 2x27(1440), gick till 2x28(4k skalat till 1440p) och sen till 3x28(4k skalat till 1440p) men på slutet så höll man ju på att vrida huvudet ur led...
Nu med lite möblering av programmen så har jag IDE, webbläsare och terminal öppen samtidigt på samma skärm och med ännu bättre översikt än med flera skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag har försökt att använda 2 skärmar, men det blir alldeles för ansträngande för mina stackars ögon, så jag nöjer mig med endast en skärm

Du ska ju inte titta på skärmarna samtidigt

Förstår inte hur man som utvecklare kan klara sig på bara en vanlig skärm. Iallafall om man jobbar med moderna verktyg. Det är sjukt ineffektivt. Har varit på väldigt många arbetsplatser då jag jobbat som konsult i nästan 20 år men aldrig varit med om att något företag haft bara en skärm till utvecklarna.

Två måste man ha iallafall. En för utveckling, databaser osv och andra för resultatet, dokumentation, virtuella maskiner osv.

Med undantag att möjligtvis en stor skärm med überupplösning skulle kunna greja allt, men det har jag inte testat.

Permalänk
Medlem

@the_weird: Ah, tack, det är precis den jag suktar efter! Jag har nu bara en 27" 1080p hemma så det är verkligen på tiden. Bra skärm annars?

Permalänk

@dagbro:
Saxar från mina "first impressions" vilka fortfarande stämmer

Då har jag fått hem min skärm och i det stora hela är det en positiv upplevelse!
Märker av lite ojämn bakgrundsbelysning i hörnen men inget som stör vid vanlig användning.
Svärtan är fullt godkänd.
Inga pixelfel.
Väldigt lite clouding (iprincip obefintlig).
Märkbar ghosting men det var väntat och jag har inte spel som primära användningsområdet så stör mig inte nämnvärt.

#15546036

Permalänk
Medlem
Skrivet av MurdinE:

Du ska ju inte titta på skärmarna samtidigt

Förstår inte hur man som utvecklare kan klara sig på bara en vanlig skärm. Iallafall om man jobbar med moderna verktyg. Det är sjukt ineffektivt. Har varit på väldigt många arbetsplatser då jag jobbat som konsult i nästan 20 år men aldrig varit med om att något företag haft bara en skärm till utvecklarna.

Två måste man ha iallafall. En för utveckling, databaser osv och andra för resultatet, dokumentation, virtuella maskiner osv.

Med undantag att möjligtvis en stor skärm med überupplösning skulle kunna greja allt, men det har jag inte testat.

Att ha fler skärmar än en är inte ett måste. Jag kan enkelt hantera databas, kodknackande och visning genom en webbläsare hur bra som helst. Jag har dock haft 2 skärmar tidigare vid programmering, men mina ögon blev fyrkantiga till slut, så jag tog bort en skärm.

Plus, att ha en eller flera skärmar vid programmering, är en smaksak.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Personligen kommer det snarare an på fönsterhanteraren och utvecklingsmiljön i fråga än antalet skärmar. Jag klarade mig utmärkt på en 13" laptop med i3 och emacs, men känner mig begränsad med 2 skärmar på campus under Cinnamon, eller än värre - under Windows oavsett antal skärmar.
Trivs rätt så optimalt med den setup jag har här hemma dock: i3, 3 skärmar, varav mittenskärmen i porträttläge.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Det beror på en massa saker tror jag. Man kan ju inte jobba aktivt på mer än en skärm samtidigt egentligen dock så om man har ett effektivt system för virtuella skrivbord och disciplin nog så borde ju det räcka ganska bra. Det sagt så kör jag på tre skärmar på jobbet och det passar utmärkt för mig, fler hade blivit jobbigt men de hade gärna fått vara större och mer högupplösta.

På mitt jobb är skiljelinjen ganska tydlig, utvecklare i den yngre generationen, alltså typ upp till 40 år, kör alla med två eller tre skärmar medan de äldre mestadels håller sig till en.

Den här trenden med att koda på en pytteliten skärm anser jag kommer mer från något macho-håll eller så än från faktisk nytta. Lite som alla hipsters som cyklade runt på cyklar utan frihjul och broms för några år sedan. Det kanske är en "renare" form av cykling men det är inte bättre för det och vi andra är rätt så glada i att ha exempelvis bromsar. Är man en författare eller så som behöver en tom yta utan distraktioner är det en annan sak förstås, men som utvecklare behöver man ständigt testa saker, referera till specar eller krav, söka lösningar på problem som uppstår osv.