Programmerare - Bidrar två skärmar till mindre fokus?

Permalänk
Medlem

Programmerare - Bidrar två skärmar till mindre fokus?

Ni som programmerar. Använder ni en skärm eller dubbla? Jag kan tycka att köra två skärmar är väldigt distraherande, kanske lite ofokuserat än om man kör en skärm. Nackdelen med en skärm blir ju att om man t.ex. har texteditorn uppe på en skärm och sedan dokumentation på den andra så är det väldigt skönt att slippa skifta.

Hur gör ni? Tycker ni två skärmar är distraherande?

Permalänk

Bara två? Föredrar minst tre när jag kodar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Bara två? Föredrar minst tre när jag kodar.

Oj, då. Får väl ändra omröstningen då

Varför föredrar du tre?

Permalänk
Medlem

Tre första har frontend, andra backend och tredje allt i allo skärm ex. documentation, databas, versionshanterare eller mejl. Så ser det vanligen ut..

Permalänk
Medlem

Har länge kört med två skärmar och har aldrig tyckt att det är distraherande. Tvärtom. Huvudskärmen för utveckling, extraskärmen för browser/dokumentation/anteckningar/annat.

Skulle bli knäpp om jag var tvungen att gå tillbaka till bara en skärm.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

sitter med en 1080p skärm på jobbet, satt med 2st 1080p hemma, nu en 3440x1440 (så är som två). är sjukt ineffektiv på jobbet, anser att minst två skärmar är ett krav för att programmera effektivt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jobbar effektivast med 3 skärmar, varje skärm med eget "område/workspaces/whatever" så jag kan byta arbetsytor på varje skärm individuellt från varandra.

Hade gärna gått över till 3st vertikalt & hade gjort det om jag bara sysslat med webbutveckling men Xcode fungerar bäst med horisontell skärm (vertikal fungerar om man orkar toggla sidebars hela tiden)

Hade blivit helt galen om jag bara hade haft tillgång till 1 skärm.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Kör med MINST två. IDE, textredigerare, anteckningar, dokumentation, webbläsare för google och Facebook. Att hålla behöva på att bläddra mellan massvis av program, det är bidrar till mindre fokus.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

För min del kan jag inte vara produktiv alls med en enda skärm, mestadels på grund av att man behöver ganska så mycket information uppe tids som tätt och att enbart kunna se en liten del av det åt gången gör mig snarare tokig.

Hade jag kunnat bestämma hade jag haft 3 skärmar på jobbet men här har jag bara två, vi alla här har 2 skärmar så, Hemma sitter jag själv med 3 och tycker det är nästan lagom för att kunna ha det mesta man behöver aktivt, men ibland önskar man hade fler.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Inaktiv

Finns det verkligen folk som lever på programmering och bara har en skärm idag?
Nu går det i och för sig att ha en jättestor böjd skärm framför sig som man splittrar upp så att den blir som två skärmar, men det räknar jag ändå som en multiskärm lösning.

Två skärmar är minimum, 3st är perfekt, en böjd skärm skulle jag villa testa först innan jag ger min slutgiltiga åsikt.

Permalänk
Datavetare

Min åsikt är att behöver man fler än en skärm jobbar man en undermålig utvecklingsmiljö. Kör själv allt inuti en Emacs-instans (med en väldigt stor personlig .emacs fil), enskilda fönster fungerar inget vidare att köra över flera skärmar.

På jobbet har jag möjlighet att använda tre skärmar, har försökt att hitta något vettigt sett att jobba med fler än en skärm och tycker att flera skärmar ger dålig ergonomi samt sämre produktivitet. Hemma sitter jag och jobbar på en laptop med 15" high-PPI-panel, har aldrig upplevt det som begränsande för programmering. Använder ej heller extern mus, allt ska nås via tangentbordet om det ska vara effektivt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har två men hade velat ha tre!

Permalänk
Medlem

Känner mig handikappad utan minst två skärmar.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Jag har försökt att använda 2 skärmar, men det blir alldeles för ansträngande för mina stackars ögon, så jag nöjer mig med endast en skärm

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Två skärmar + laptop är minimum.

Permalänk
Medlem

Sök efter lite undersökningar, på en bekants jobb undersökte de själva och upptäckte att folk blev 10% snabbare generellt på bolaget. Sen kan det vara individuellt, drygt att vrida på huvudet etc lol.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

På jobbet använder jag laptopens skärm + extern "24. "24-skärmen använder jag som main där jag har IDE och sådant. Mail, browser och anteckningar på laptopens skärm.

Hemma däremot, där använder jag bara en "27 med upplösningen 2560x1440 och det tycker jag fungerar riktigt bra. Får plats med två fönster bredvid varandra om jag verkligen vill. Sen får jag inte heller plats med en till skärm på mitt skrivbord. Innan byte av skärm och skrivbord hade jag två skärmar, en "19 och en "24, vilket fungerade helt OK.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Har en 24" skärm hemma som jag brukar använda då och då men känner ändå att jag är mycket mer produktiv med min laptop på 12.5". Använder enbart tangentbordet för att skifta mellan olika fönster och touchpad:en (eller rättare sagt trackpad:en) används endast då det verkligen behövs. Har fått många kommentarer av andra studenter ("Hur in i helv**** kan du sitta och programmera på en sån liten skärm?!") men det fungerar faktiskt väldigt bra, så länge jag har bra koll på vilka fönster som är öppna bakom det aktuella fönstret. Funderar på att lägga in emacs som @Yoshman för att ytterligare öka produktiviteten men det är ett projekt som får vänta tills min nuvarande situation i skolan lugnat ner sig (massa projekt + kommande tentor!)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Sitter på två 24 tum hemma, inte alls distraherande. Väldigt oskönt att programmera hemsidor med en skärm.. Kommer dock behöva lära mig att leva med det, då jag ska plugga i USA i två år och kommer bara kunna ha med mig min macbook :/

Permalänk
Medlem

Av ergonomiska skäl så fungerar det bättre för mig med en större skärm 30 tum.
Att använda två eller tre skärmar innebär att man måste vrida på huvudet mycket för att titta på sidoskärmarna. Alternativt är att ha två skärmar stående i mitten och sitta konstant med lite snett huvud för att titta på en skärm.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Har två, räcker för det mesta men känner ibland behov av en tredje. I regel kör jag IDE (PLSQL) eller terminal med vim för backend på main med notepad/spec/mail alt. terminal med trace på min roterade sidskärm.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Tre eller mer

En där man utvecklar på, en där man ser hur det blev, en där man har information om det man försöker göra / spec / kommunikation med andra

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Endast en skärm som visserligen är 3440x1440, så det finns en del yta ändå. Men mycket vill ha mer och kompletterar troligen med en till fast 16:9 inom överskådlig framtid

Permalänk
Medlem

Har haft tanken att lära mig lite Erlang för skojs skull, och även med de små grundkunskaper i programmering jag besitter så känns två skärmar som minimum.

Permalänk
Inaktiv

Sitter just nu med en skärm inkopplad till stationära (tvungen att sälja den andra :/), men använder laptopen som "extraskärm" vid sidan om, funkar mkt smidigt. Har dokumentation, IRC osv på den. Hade dock varit ganska najs med en till skärm, eftersom jag utvecklar ett ganska stort projekt just nu där jag använder både Visual Studio/KDevelop (beroende på OS) samt QT Creator samtidigt.

EDIT: Med detta sagt så ser jag MYCKET fram emot framtidens IDE baserat på Virtuell verklighet!

Permalänk

Har en 24 tum + laptop men vill gå helt över till en surface 4. Kodar en del privat på en surface 2 och tycker att jag fokuserar bättre på mindre skärmar och har istället flera desktops.

Permalänk
Medlem

Har en med kod/IDE samt en där applikationen jag kodar kör. Kör ju oftast interpreterat så kodar med applikationen körandes och ändrar runt tills jag är nöjd. Tycker det är bäst.

Permalänk
Medlem

Har bara en hemma, men tre på jobbet. Känner mig alltid begränsad hemma när jag antingen måste växla mellan dokumentation och IDE, eller ha båda uppe i för små fönster. Så jag säger minst två!

Permalänk
Medlem

Brukade köra 2st 30" 2560x1600.
Idag kör jag 1st 40" 3840x2160.

Permalänk

Körde också både 2 och 3 skärmar förr men gjorde precis som @hultron och gick över till UHD 40".
Har dock faktiskt skaffat en liten 20" skärm som fungerar som avlastningsyta för skit som inte är viktigt och som jag sällan behöver interagera med (im,spotify o.s.v).
Windows 10 fönster split fungerar ju faktiskt hyffsat nu för tiden så är lätt att möblera upp ide, terminal och webbläsare.