Permalänk
Medlem

Fiber med fibermediekonverterare

Hej Swec!

Håller på med att koppla in lite olika mätutrustningar på jobbet och behöver er hjälp för att få ihop hela rasket.
Problemet är att utrustningar står ca 200m ifrån varandra utomhus och kommunicerar endast över Ethernet.
Har hållit på en del med nätverk på egen hand, men när jag kom till jobbet i Norge blev jag helt plötsligt ofrivillig IT-expert jämför med kollegorna...

Så mina lösningar på problemet skulle då vara att köra 100m CAT5e (100 Mbit mer än nog) , sen en switch som repeater och 100m kabel till till nästa station.
Detta är lösningen som jag känner mig helt säker på skulle fungera men kräver då att vi monterar ett extra skåp med ström för att ha switchen i.

Ett alternativ jag tänkte på annars kunde vara att köra CAT6 istället och en PoE switch i mitten i en väderskyddad kapsling. Lite orolig för kondensation, så jag gillar inte riktigt idén.

Det jag är mest sugen på är annars att ha en fibermediekonverterare i varje skåp och fiber mellan skåpen.
Har aldrig använt fiberteknik innan så lite osäker på hur detta fungerar.
Skulle det fungera att sätta in en modul typ: Fibermediekonverterare och sen dra fiber patch kabel mellan konverterarna?
Om det fungerar, vart fixar man kabel till sånt? Har varken tid eller kompetens att svetsa fiber själv.
Har kollat runt men hittar inte längre än 150m med färdiga SC pluggar, varken för single- eller multi-mode.
Ser också att våglängden är specificerad för de olika mediekonverterarna, är detta nåt man måste ta hänsyn till eller är det mest för att se till så man inte krockar med lika våglängder på en fiber?

Många frågor, hoppas nån kan svara.
Tack på förhand!

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Kolla med www.direktronik.se dom tillverkar färdiga längder efter kundbeställning..
Dom hjälper även så att du får rätt typ efter dina önskemål.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Vad är kravet på hastigheten? Är det långt fungerar det säkert med 200 m ethernetkabel också.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Ska kolla med direktronik vad de tar för jobbet.

Har inga större krav på hastigheten då det inte ska skyffla massor med data, mer krav på att det ska vara stabilt som tusan och inte kräva underhåll och liknande.
Så kan jag få över 50Mbit är jag nöjd.

Visa signatur

Citera för svar..