Koppla Fiber vägg -> switch -> Dator / router separat möjligt?

Permalänk
Medlem

Koppla Fiber vägg -> switch -> Dator / router separat möjligt?

Jag har stadsnät Fiber ifrån väggen idag.

Jag kör idag vägg -> router -> dator / wlan till mobil.

Jag undrar om det går att koppla så att fibern går till en switch först, sen där ifrån 2 olika. En till routern som kör Wlan till mobil och en som går direkt till datorn.

Dvs jag vill ha fibern direkt till datorn utan att den går via routern. Och enbart använda routern till Wlanet.

Jag tycker nätet fungerar bättre till datorn direkt.

Men är det möjligt ens? Behövs det 2 IP ifrån ISP om detta ska gå eller?

Permalänk
Inaktiv

Du behöver 1 IP address för varje enhet som går direkt till fiberkonvertern i väggen (även via switch). På vissa switchar går det att ställa på routing för att göra den till en simpel router och få lägre overhead än om du kör en "riktig" router, och på så sätt få det bästa av två världar.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja du måste få minst lika många ipnummer som klienter du vill ansluta annars blir det problem och det är dessutom i allmänhet dumt att inte koppla lanet via en router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du säger att "du tycker att nätet fungerar bättre till datorn direkt" kanske det e bättre att du överväger att skaffa en bättre router.

Och som ovanstående redan sagt att du måste ha fler än en global/extern ip adress för att kunna göra den lösningen du påtalar och det finns absolut inga fördelar med de framför att ha en router så länge du har en router som är någorlunda.

Sen hamnar ju datorn utanför routerns brandvägg också då vilket kanske inte heller är riktigt bra.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Tackar, verkar som vi bara har 1 IP ifrån ISP så verkar inte gå.

Har en ASus N56U så vettig nog, skulle inte lägga mer pengar på det då enda anledningen jag ens har det är för wlan till mobilen.

Föredrar Fiber direkt in i datorn utan att gå via routern helt enkelt.
Men tackar för svaren