Permalänk
Medlem

Ny dator rebootar i all oändlighet.

Hej!

Har precis monterat ihop en ny dator. Problemet är att den rebootar efter 5 sec om och om igen i all oändlighet. Ingenting dyker upp på skärmen, helt svart. Inget pip nånstans. 3 st orangea led lampor lyser på baksidan av moderkortet när den datorn är igång. Alla fläktar går igång.

Jag har provat att ta bort ramminnena, byta plats på dom, bara prova en åt gången men samma problem hela tiden. Jag är säker på att det är rätt typ av minnen.

Har provat ta bort grafikkortet, fortfarande samma problem.

Har dubbelkollat om powerswitch, usb, audio, reset och led kablarna från frontpanelen sitter rätt och det gör dom.

PSUn tog jag från mitt gamla chassi, och det funkade bra innan jag satte det i det nya chassit. Dock så var jag tvungen att böja kablarna en hel del vid roten nära PSU-chassit eftersom det var så trångt i phanteks chassit. Kablarna kanske tog skada av det?

Några tankar eller förslag på åtgärd? Är det moderkortet som är paj? borde inte va det eftersom det är splitternytt, men den kanske fick statisk stöt under monteringen? Kanske jag råkade stöta till nått på kortet som då gick sönder? Kortslutning nånstans?

Mycket tacksam för er hjälp.

Komponenter:
Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ITX
Moderkort: Gigabyte H170N- WIFI
Processor: i5-6600k
RAM: Corsair 2133 MHz 2x8GB DDR4
Grafikkort: Geforce GTX 960
Hårddisk: SSD 128 GB Samsung
PSU: 400 W corsair, tog från en annan dator och den fungerade bra.

Permalänk

@Ownage: satt det redan distanser i chassit ?
har du testat starta datorn med moderkortet på kartongen som den kom i ?

vad har du för kylare på processorn ?
kollat så du inte skadat Moderkortspinnarna i processor-socket ?
så du använde inget ESD armband vid montering?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Ownage: satt det redan distanser i chassit ?
har du testat starta datorn med moderkortet på kartongen som den kom i ?

vad har du för kylare på processorn ?
kollat så du inte skadat Moderkortspinnarna i processor-socket ?
så du använde inget ESD armband vid montering?

Jag använde ESD armband. Jag var kopplad till chassit men plåten var färgad så det hjälpte väl inte (facepalm)
distanser fanns i chassit,
Hyper 212 evo,

Jag provade sätta tillbaka nätagget i gamla datorn och det verkade ha blivit nått fel med agget, så jag köpte nytt, men fortfarande samma problem med reboots med det nya agget.

Om jag tar en 8 pins cpu kontakt från psun och delar den i två delar för att nya moderkortet bara har 4 pin till cpu, är det viktigt att välja rätt "halva"? Jag provade båda, om det är skillnad på dom så kanske detta pajjade moderkortet.

Jag ska prova dina förslag! Men det får bli imorgon kväll. Har gett upp för idag.

Permalänk
Skrivet av Ownage:

Jag använde ESD armband. Jag var kopplad till chassit men plåten var färgad så det hjälpte väl inte (facepalm)
distanser fanns i chassit,
Hyper 212 evo,

Jag provade sätta tillbaka nätagget i gamla datorn och det verkade ha blivit nått fel med agget, så jag köpte nytt, men fortfarande samma problem med reboots med det nya agget.

Om jag tar en 8 pins cpu kontakt från psun och delar den i två delar för att nya moderkortet bara har 4 pin till cpu, är det viktigt att välja rätt "halva"? Jag provade båda, om det är skillnad på dom så kanske detta pajjade moderkortet.

Jag ska prova dina förslag! Men det får bli imorgon kväll. Har gett upp för idag.

har du haft ESD armband till chassit så kan du inte laddas upp.
strömmen till processorn om det är 4pin går bara sätta i rätt kontakt den andra 4pin går inte in om du inte tvingar in den.

däremot går det sätta fel PCI-E kabeln in i 4pin och vice versa, nu vet ja inte hur kontakterna ser ut på själva nätagget men PCI-E & strömmen till processorn är dom likadana ?

Låna något nätagg från nån släkting kolla om det är fel innan du köper nytt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownage:

Hej!

Har precis monterat ihop en ny dator. Problemet är att den rebootar efter 5 sec om och om igen i all oändlighet. Ingenting dyker upp på skärmen, helt svart. Inget pip nånstans. 3 st orangea led lampor lyser på baksidan av moderkortet när den datorn är igång. Alla fläktar går igång.

Jag har provat att ta bort ramminnena, byta plats på dom, bara prova en åt gången men samma problem hela tiden. Jag är säker på att det är rätt typ av minnen.

Har provat ta bort grafikkortet, fortfarande samma problem.

Har dubbelkollat om powerswitch, usb, audio, reset och led kablarna från frontpanelen sitter rätt och det gör dom.

PSUn tog jag från mitt gamla chassi, och det funkade bra innan jag satte det i det nya chassit. Dock så var jag tvungen att böja kablarna en hel del vid roten nära PSU-chassit eftersom det var så trångt i phanteks chassit. Kablarna kanske tog skada av det?

Några tankar eller förslag på åtgärd? Är det moderkortet som är paj? borde inte va det eftersom det är splitternytt, men den kanske fick statisk stöt under monteringen? Kanske jag råkade stöta till nått på kortet som då gick sönder? Kortslutning nånstans?

Mycket tacksam för er hjälp.

Komponenter:
Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ITX
Moderkort: Gigabyte H170N- WIFI
Processor: i5-6600k
RAM: Corsair 2133 MHz 2x8GB DDR4
Grafikkort: Geforce GTX 960
Hårddisk: SSD 128 GB Samsung
PSU: 400 W corsair, tog från en annan dator och den fungerade bra.

Hej,

Har själv samma problem med Gigabyte H170N-Wifi. Hittade du någon lösning?

Visa signatur

Intel 4670K @ 4.5 GHz - H110 - Asus 1070 - G.Skill Ripjaws 16GB 2133 MHz - Asus Maximus VI Hero - NZXY H440 - EVGA Supernova G2 750M