Problem med GTX 980, vita och röda linjer över skärmen.

Permalänk
Medlem

Problem med GTX 980, vita och röda linjer över skärmen.

Hej Sweclockers!

Jag har ett OC PNY GTX 980 här som strular en del här är en länk till kortet: https://www.pny.com/gtx-980-4gb-oc

Datorn startar upp fint inga problem alls men efter ett tag 20-60 minuter (snabbare vid spelande) så uppstår problemet.
Problemet är att nästan hela skärmen blir täckt av vita och röda ränder som förflyttar sig upp och ned. Detta försvinner när jag startar om datorn och kommer tillbaka efter ett tag.

Det är inga problem med temperaturen just nu medans jag skriver detta ligger kortet på 29C, fläktarna funkar bra och det finns inga skador på kortet. Jag har letat efter information om detta online men jag har haft problem med att hitta något bra därför vänder jag mig till er här på Sweclockers. Datorn som jag använder finns i min sig bortsett från Gtx 690. Skärmen som jag använder är ansluten via DVI.

Vad vet ni om detta?
Är tacksam för hjälp!

Mvh Eldorado

Permalänk
Medlem

@Eldorado: har du testat med en annan skärm? Kanske även testa en annan kabel?
// Robbie

Visa signatur

Acer XB270HU | 2 x Evga 980 sc acx 2.0 | Intel 2600K @ 4,5ghz| 16GB ram | asus p8p67pro | Corsair AX 850|

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbie00:

@Eldorado: har du testat med en annan skärm? Kanske även testa en annan kabel?
// Robbie

Hej!

Jag har svårt att tro att det är det som är problemet eftersom att det funkar felfritt med mina andra grafikkort som jag har testat vilket är Gtx 780ti Windforce och 2 x Gtx 690 i quad sli, skärmen jag använder är en 144hz BenQ. Detta problem händer endast med mitt Gtx 980.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@Eldorado: då låter det onekligen som problem med kortet.. men har du möjlighet så försök ändå testa en annan kabel.. kan ju vara så att kabeln har nån mindre skada som inte visar sig vid användning av de mindre presterande grafikkorten..

Visa signatur

Acer XB270HU | 2 x Evga 980 sc acx 2.0 | Intel 2600K @ 4,5ghz| 16GB ram | asus p8p67pro | Corsair AX 850|

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbie00:

@Eldorado: då låter det onekligen som problem med kortet.. men har du möjlighet så försök ändå testa en annan kabel.. kan ju vara så att kabeln har nån mindre skada som inte visar sig vid användning av de mindre presterande grafikkorten..

Har nu provat med en annan kabel och problemet uppstår ändå efter en 30 minuters spelande av Witcher 3 / CS GO.
Jag hoppas att någon vet något om detta problem, känns ju väldigt tråkigt med ett trasigt 980..

Permalänk
Medlem

@Eldorado: vad har du för temp när du får linjerna? Långskott nu men testa o öka på spänningen lite till vcore (nån millivolt) eller underclocka lite för o se hur det beter sig då.

stavfel
Visa signatur

Acer XB270HU | 2 x Evga 980 sc acx 2.0 | Intel 2600K @ 4,5ghz| 16GB ram | asus p8p67pro | Corsair AX 850|

Permalänk
Medlem

Jag ska pröva det imorgon har redan bytt grafikkort, tack för tipset hade inte tänkt på det alls speciellt med tanke på att det är OC versionen. @robbie00:

Permalänk
Medlem

Låter som artifaktfel, bör kollas mot butiken du köpte den hos om det är garanti.

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Instabil fabriksöverklockning skulle jag tro (kan leda till artefakter som du märker eller att kortet helt enkelt krashar oavsett spel).

Bara och lämna tillbaks kortet isåfall om det behöver vara stabilt på fabriksöverklockningen.

Om du nu vill ha ett kort som håller fabriksöverklockningen utan problem ett tag så ska du nog hoppa till de dyrare korten som inte har referens pcb de brukar ha en lite bättre tillgång på spänningshöjningar.

(Dock så är det olika mellan vissa spel, ibland funkar kortet och ibland så får man random crasher till desktop från ingenstans t ex BF3 hade detta en hel del beroende på drivrutiner.)

Dock så är det vettigaste och försöka leta på kort med refernshastigheterna eller är nästintill stockhastighet för att sedan ställa tillbaks till nvidias eller amd's referens hastigheter för att vara säker på att det håller sig stabilt så länge som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb