Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Så de du säger är helt enkelt att jag inte kan köra 100/120Hz pga att samsung har satt en spärr?
Finns det något liknande verktyg för AMD?
Jag vill testa och se hur det är med 100 Hz eftersom jag funderar på att köpa ny skärm..
Så det är tillverkaren själv som bestämmer begränsningarna i HDMI egentligen?

jag skulle ge upp tanken om mer än 60Hz på en TV

de hittar ju på siffror till höger och vänster, köper man lite dyrare tv står det ju 200Hz här och 1000Hz där

men självklart inget som går att använda på en PC eller liknande du kopplar in i den.

säger inte att de inte har någon betydelse men som sagt tror inte det är någon idé att du försöker få mer än 60Hz då det inte är tänkt för mer än 60Hz på PC

Permalänk
Medlem

Lånar tråden och undrar om det finns något sätt förutom att koppla datorn till TVn för att se vad man får ut?
Ska enligt speccs från LG ha 200 Hz och 1000 Hz "sub-field", alltid trott att det är "sub-field" som lägger till blinda rutor?
Hur som helst så är bilden grymt bra för priset och vi använder den mest till film och serier så spelar inte super stor roll. Filmer och serier matas från en Blu-ray via en Onkyo TX-NR636, kör dock trough på videosignaler, så vad jag försttå så görs ingen skalning eller något annat i receivern.
Ser galet snyggt ut, men intressant att veta hur det fungerar! Har den personliga erfarenheten att högre hz ger snyggare bild.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Lånar tråden och undrar om det finns något sätt förutom att koppla datorn till TVn för att se vad man får ut?
Ska enligt speccs från LG ha 200 Hz och 1000 Hz "sub-field", alltid trott att det är "sub-field" som lägger till blinda rutor?
Hur som helst så är bilden grymt bra för priset och vi använder den mest till film och serier så spelar inte super stor roll. Filmer och serier matas från en Blu-ray via en Onkyo TX-NR636, kör dock trough på videosignaler, så vad jag försttå så görs ingen skalning eller något annat i receivern.
Ser galet snyggt ut, men intressant att veta hur det fungerar! Har den personliga erfarenheten att högre hz ger snyggare bild.

det finns program som gör att du kan spela upp filmer i tex 60 fps men ger en konstig känsla liknande den på hobbit high framerate om du sett den på bio, man vänjer sig nog men som sagt blir väldigt ovant i början, har provat lite själv men gick tillbaka till vanliga

https://www.svp-team.com/wiki/Main_Page

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sushifrukt:

Lånar tråden och undrar om det finns något sätt förutom att koppla datorn till TVn för att se vad man får ut?
Ska enligt speccs från LG ha 200 Hz och 1000 Hz "sub-field", alltid trott att det är "sub-field" som lägger till blinda rutor?

Sub-field-begreppet kommer ursprungligen från plasma och syftade då på mängden ljuspulser per sekund. En plasma med subfield på 600 Hz kunde alltså pulsbreddmodulera (PWM) i den frekvensen vilket i teorin räcker för 10 bitars precision med 60 Hz bildfrekvens.

Vet inte om det är något begrepp LG fortfarander använder eller om det är en artefakt från felaktig information på prisjakt som gör att man använder begreppet subfield för LCD-apparater. 1000 Hz-siffran är hur som helst hittepå-siffror.

Panelen som kallas "200 Hz" kan i själva verket adresseras i 240 Hz via interpolering men man räknar på 50 eller 60 Hz beroende på världsdel. Sedan räknar tillverkarna kreativt. Har panelen en funktion för att släcka ned belysningen mellan uppdateringarna räknar de x2. Kan belysningen reglerar i sektioner på något sätt kan de räkna ytterligare x2 eller x4 och liknande. Då får man tusentals Hertz att skriva på kartongen, även det inte finns något i apparaten som arbetar på den nivån. Eller för att den delen att tusentals Hertz i sig själv skulle betyda något för bildkvalitet.

Detta räknesätt är alltså jämförbart med att Intel skulle lansera nästan generation i7-processorer som "64 GHz"
4,0 GHz per kärna, 4x kärnor, 4x HT = 64 GHz. Det är ju sant, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sub-field-begreppet kommer ursprungligen från plasma och syftade då på mängden ljuspulser per sekund. En plasma med subfield på 600 Hz kunde alltså pulsbreddmodulera (PWM) i den frekvensen vilket i teorin räcker för 10 bitars precision med 60 Hz bildfrekvens.

Vet inte om det är något begrepp LG fortfarander använder eller om det är en artefakt från felaktig information på prisjakt som gör att man använder begreppet subfield för LCD-apparater. 1000 Hz-siffran är hur som helst hittepå-siffror.

Panelen som kallas "200 Hz" kan i själva verket adresseras i 240 Hz via interpolering men man räknar på 50 eller 60 Hz beroende på världsdel. Sedan räknar tillverkarna kreativt. Har panelen en funktion för att släcka ned belysningen mellan uppdateringarna räknar de x2. Kan belysningen reglerar i sektioner på något sätt kan de räkna ytterligare x2 eller x4 och liknande. Då får man tusentals Hertz att skriva på kartongen, även det inte finns något i apparaten som arbetar på den nivån. Eller för att den delen att tusentals Hertz i sig själv skulle betyda något för bildkvalitet.

Detta räknesätt är alltså jämförbart med att Intel skulle lansera nästan generation i7-processorer som "64 GHz"
4,0 GHz per kärna, 4x kärnor, 4x HT = 64 GHz. Det är ju sant, eller hur?

Okej tack så mycket för den förklaringen! Både kul o trist, kul att TVn jag har ändå har enormt bra bild, kanske beror mer på LGs bra svärta dock. Trist att jag nu inte riktigt vet vad jag ska gå på när jag väljer ny tv, jagar en till sovrummet.
Väldigt sugen på nya LGs Oled, fast blev lite mer skeptisk när Elgiganten körde Mad Max, detaljerna i ljusa partier känns väldigt otydliga och för mörka.
Kanske får bli en backlit led istället...

Vad skulle du säga att man ska gå på när man väljer TV?
Älskar film och tycker att film egentligen ses bäst på bio, men man vill ju komma så nära som möjligt i vardagsrummet till en okej peng med!
Är det lite som ljud, man får gå till en butik och testa, fråga om man kan få pilla lite med fjärrisen för att fixa färger och sånt?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sushifrukt:

Både kul o trist, kul att TVn jag har ändå har enormt bra bild, kanske beror mer på LGs bra svärta dock. Trist att jag nu inte riktigt vet vad jag ska gå på när jag väljer ny tv, jagar en till sovrummet.

LG:s UHD-apparater har faktiskt den sämsta svärtan i modern tid, IPS-panelerna mäter runt 700:1 i kontrastförhållande som bäst vilket är på nivån vi såg runt mitten av 00-talet. Det som troligtvis gör din modell bra på svärta är belysningen som släcker ned effektivt. Därav att de räkna på "1000 Hz" med alla nedsläckningsmöjligheter. De kunde ju istället ha specificerat hur många zoner och effektiviteten på belysningen istället för att hitta på Hertz-siffror. Men, men. De försöker sälja komplexa produkter och det är enklare att tänka att 1000 är bättre än 200.

Citat:

Är det lite som ljud, man får gå till en butik och testa, fråga om man kan få pilla lite med fjärrisen för att fixa färger och sånt?

Problemet är själva butiken som inte på något sätt påminner om rummet du ska använda apparaten i. Det är inte lätt att hitta rätt apparat där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Fast hur svårt hade de varit för Samsung att sätta till en DP istället för den 4e HDMI porten på baksidan, då hade den ju säkert fungerat med 100Hz..
Jag förväntar mig inte Free-sync på min tv och jag spelar på Tvn eftersom jag spelar precis som att det skulle varit en PS3a fast med bättre grafik och högre FPS..
Eftersom det stod 100Hz på lådan/hemsidan så blev jag fundersam när det står 1080p/60Hz när jag bytar till HDMI 3..
Det står även HDMI3/DVI men varför vet jag inte, det fick mig till att bli fundersam..

Som sagt så köpte jag inte TVn för att det var 100Hz utan för att jag fick en modell nyare för samma pris som 5 serien... (jag har 6 serien..)
Om man jämför med min gamla andersson 32" som inte ens kunde få rätt på placeringen av skärmen osv så fungerar denna extremt bra, lika bra som min BenQ 24" @ 60Hz, om den hade haft HDMI och även högtalare tror jag inte att den haft några problem att ha boxer till eller liknande..

Det handlar inte om något är svårt eller inte. Det blir inte lönsamt att ha stöd för detta när det med största sannolikhet medför en extra kostnad. Dels för uttaget men även för elektroniken bakom som säkert inte är exakt samma för en modell utan stödet. Folk vill ha så billiga modeller som möjligt, och det finns ingen efterfrågan på just den/de funktionerna.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

LG:s UHD-apparater har faktiskt den sämsta svärtan i modern tid, IPS-panelerna mäter runt 700:1 i kontrastförhållande som bäst vilket är på nivån vi såg runt mitten av 00-talet. Det som troligtvis gör din modell bra på svärta är belysningen som släcker ned effektivt. Därav att de räkna på "1000 Hz" med alla nedsläckningsmöjligheter. De kunde ju istället ha specificerat hur många zoner och effektiviteten på belysningen istället för att hitta på Hertz-siffror. Men, men. De försöker sälja komplexa produkter och det är enklare att tänka att 1000 är bättre än 200.

Problemet är själva butiken som inte på något sätt påminner om rummet du ska använda apparaten i. Det är inte lätt att hitta rätt apparat där.

Ofan, intressant, inte alls vad jag hörde av en kollega som påstår sig kunna TV Han tycker LG har riktigt bra svärta. Men det måste ju vara som du säger pga av alla nedsläckningsmöjligheter.

Jo så är det ju, för det första är det ju väldigt ljust i butikerna... Men vad skulle du göra för att hitta rätt apparat då? Köpa en och ta hem och testa och utnyttja ångerrätten om det inte skulle klicka.
Eller finns det några siffror man faktiskt kan gå på när man ska välja?
Något som kanske oftast tas med i recensioner som inte står i speccs?
Du kanske har ett bra tips för var man kan läsa för att lära sig mer om vad som gör en bra bild?
Som du förstår är jag rätt novis men vill gärna lära mig.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Bildexpert 📺

Majoriteten av det som är avgörande för kvalitet och framför allt: rätt produkt till rätt situation framgår inte i någon specifikation eller information från tillverkarna. Någon måste testa och förklara.

De bästa testerna på nätet är:

http://www.hdtvtest.co.uk
http://flatpanels.dk/