HDD går ej ner i sleep

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005

HDD går ej ner i sleep

Hejsan,

Efter att ha uppgraderat datorn så har jag problem att få två av mina diskar att gå ner i sleep mode.

Uppgraderade från Asus P8Z68-V PRO/GEN3 och en Intel i5 2500k till ett Asus Z97-A och en Intel i7 5775C så vill inte mina två mekaniska diskar gå ner i sleep mode längre. Passade även på att byta från Win 7 till Win 10 samtidigt.

Har försökt att aktivera alla power saving modes jag kunnat hitta för hårddiskar. LPM i bios och även aktiverat det i Intel's Rapid Storage Technology. Satt det till att Windows ska "Turn off hard disk after" till 5min och provat mindre med men inget verkar funka. Även om man bara startar datorn och inte rör den på en timme så är de fortfarande igång.

Det kan tyckas vara ett litet problem men när man lägger ner massa pengar på att köpa tysta komponenter och så är det hårddiskarna som låter överlägset mest trots att de sällan används.

Detta fungerade utmärkt innan jag uppgraderade och har kvar samma SSD och de två mekaniska som jag hade innan. Det var liksom inget jag ens tänkte på innan uppgraderingen utan enda gången jag tänkte på det var ju när man skulle använda diskarna och det då tog någon sekund för den att snurra igång. Nu börjar det bli så irreterande att jag funderar på att köpa en 1TB SSD bara för att slippa ljudet.

Någon som har varit med om något liknande eller har någon aning om vad det kan vara?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Mar 2012

Kontrollpanelen -> Energialternativ -> Ändra Schemainställningar (för ditt nuvarande energischema såklart) -> Ändra avancerade inställningar -> Hårddisk -> Stäng av hårddisken efter (skriv antal minuter)

Define R4 Black | Asus P8Z77-V | Intel i5 3570K | Samsung 850 PRO 256GB
WD Caviar Black 500GB | Gigabyte GTX 980 ti | Corsair Vengeance LP 16GB
Newton R2 800w | Silent Wings 2 140mm | Silent Series R3 140mm | Windows 7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Har du något program som är och petar på disken ibland så återställs ju tiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Om något vill läsa eller skriva till diskarna så går hdd inte ner i sleep.
Frågan hur länge sedan är det sen du uppdatera datorn och OS, kan ta ett bra tag innan HDD lungnar ner sig och faktiskt går i sleep.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Ecfor:

Kontrollpanelen -> Energialternativ -> Ändra Schemainställningar (för ditt nuvarande energischema såklart) -> Ändra avancerade inställningar -> Hårddisk -> Stäng av hårddisken efter (skriv antal minuter)

Som jag skrev så har jag provat lite olika där och just nu står den på 5min.

Skrivet av Svensktiger:

Har du något program som är och petar på disken ibland så återställs ju tiden.

Skrivet av ggustavsson:

Om något vill läsa eller skriva till diskarna så går hdd inte ner i sleep.
Frågan hur länge sedan är det sen du uppdatera datorn och OS, kan ta ett bra tag innan HDD lungnar ner sig och faktiskt går i sleep.

Tycker det borde inte vara något speciellt så. Men för att testa så körde jag igång Process Monitor nu för att kunna logga. Får låta den gå under natten men det jag sett nu så trots att inget hänt på de diskarna på 5min+ så är det fortfarande igång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Antagligen för att du bytt till Windows 10, ligger en massa processer i bakgrunden som hela tiden håller på med hårddisken.

Windows is not doing our work seriously
——————————————————————
AMD FX 8150 | ASUS Sabertooth 990FX | 32 GB RAM | ASUS radeon 7970 @ 1 GHz
9 000 GiB i media | NEC PA301W @ 2560x1600 | Kör linux os

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005

Ja efter att ha loggat hela natten så är det ju rätt uppenbart att det är Windows som är boven.

"Explorer.exe" pollar efter storleken på disken var 10:e minut väldigt exakt.
"System"pollar efter serie nummer och lite sånt på disken en gång i timmen.

I teorin borde ju dock disken gå ner i sleep var 5:e minut och vara nere i 5 minuter dock men det verkar inte fungera heller. Antar att jag får skicka en rapport till microsoft istället om ingen har något bra förslag annars.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av jensa86:

Ja efter att ha loggat hela natten så är det ju rätt uppenbart att det är Windows som är boven.

I teorin borde ju dock disken gå ner i sleep var 5:e minut och vara nere i 5 minuter dock men det verkar inte fungera heller. Antar att jag får skicka en rapport till microsoft istället om ingen har något bra förslag annars.

Vf ska systemet polla S/N en gång i timmen för... MS som gått till galenskap med övervakningen igen?

Detta kan förklara att jag märkt det samma på min dator med lagrings HDD. Har inte förstått varför den är igång hela tiden, men då är jag inte ensam. Och det enda vi verkar ha gemensamt är just Win 10 på de maskinerna.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av jensa86:

Kör själv med W 10 och har mina diskar på en timme och då går de faktiskt ner. Balanserat energiläge kör jag och valt denna tid där. Har du installerat Intels egna chipsetdrivisar?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005

Nu har jag äntligen löst det!

Har provat lite allt möjligt sen jag skapade det och tog även och gjorde en backup på allt så jag kunder formatera diskarna men inte hjälpte det.

Provade sen att installera om alla möjliga drivrutiner som har med SATA etc och göra och precis när jag höll på med det så tog jag en paus efter att ha laddat ner senaste Intel Rapid Storage Technology och sen avinstallerat den jag hade och startat om. Tog då en mat paus och när jag kom tillbaka så tyckte jag det var tystare än vanligt men provade ändå att installera senaste IRST och starta om och det var ju givetvis högt ljud från diskarna igen.

Avinstallerade då IRST igen och vips så funkar det nu utmärkt!
De går i sleep efter tiden som är satt i power management och vaknar högljudt igen när jag börjar läsa från de