Konstigt med min hårddisk. Hjälp

Permalänk
Medlem

Konstigt med min hårddisk. Hjälp

Något konstigt har hänt. Vet inte om det är min hårddisk, sata kabel, drivrutiner, eller sata port som det är fel på.
ASRock Z77 Extreme4
Samsung SSD 830 120 gb (Boot C: Windows)
Min hårddisk Seagate Barracuda 1TB 7200RPM efter 3 års användning ville plötsligt inte visas i Windows. Öppnade burken och bytte port från Intels sata portar till ASmedias sata portar. Jag känner att hårddisken snurrar när jag lägger fingret över den. Efter jag gjort det så gick jag in i BIOS och nu syntes hårddisken i BIOS. I windows däremot så har det ändrats. När jag startar datorn så går det mycket långsammare än vanligt för windows att starta. Då och då så visas hårddisken i Windows men bara i en kort stund.

Vad är felet? Kan nämna att jag nyligen formatterade SSD:en som hade windows 10 och la in en gammal windows 7 home premium licens på den. Samt hämtade hem drivrutiner där några var till SATA portar på moderkortet. Är det drivrutinerna, SATA portarna, SATA kabeln (har inte provat med en annan kabel) eller hårddisken? Bör jag lämna in datorn?

Rubriken var missvisande
Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vad säger Seagate's diagnostikprogram om disken? http://www.seagate.com/gb/en/support/downloads/seatools/

Går ju inte att köra det eftersom min hårddisk inte dyker upp i windows.

Permalänk
Medlem

Låter som en döende disk.

Jag hade omedelbart ordnat backup om innehållet är viktigt, och använt den så lite som möjligt (koppla ur ström och sata) tills dess att du har tid att försöka rädda allt. Även om det mot förmodan skulle vara något annat så bör backup ordnas om den bråkar.

Att disken hittas i BIOS är bra, då är den inte helt död. Men det kan vara en tidsfråga som är på fåtal gånger.

Permalänk
Medlem

Som Paddanx säger.

När du skall datarädda, prova då att använda andra SATA och strömkablar.
(som du på förhand testat att de fungerar)

Om du får igång disken, gör backup direkt, innan du gör några ytterligare tester...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Låter som en döende disk.

Jag hade omedelbart ordnat backup om innehållet är viktigt, och använt den så lite som möjligt (koppla ur ström och sata) tills dess att du har tid att försöka rädda allt. Även om det mot förmodan skulle vara något annat så bör backup ordnas om den bråkar.

Att disken hittas i BIOS är bra, då är den inte helt död. Men det kan vara en tidsfråga som är på fåtal gånger.

Hur gör jag backupen då? Hårddisken visas i windows en liten stund men så fort man trycker på att öppna den och den ska börja ladda filer så försvinner den.

Permalänk
Medlem

Jag själv har alltid backup, så jag har sällan behövt göra grov recovery mer än till andra.

Till och börja med, är sakerna riktigt känsliga/viktiga, kolla med återställningsfirma först. Eftersom den fortfarande spinner så bör det inte vara problem för dem, alls. Alla försök att rädda det själv kan förvärra det, och göra det både dyrare och svårare för dem.

Om ekonomi alternativ är enda vägen så hade jag nog först letat reda på recovery mjukvara. Dra ut disken, ta lite tid och hitta en del alternativ. Direkt i Windows fungerar inte, så du får göra det på annat sätt.
Bästa sättet är om du kan klona hela disken, sektor för sektor till en virtuell fil, sen kan du rädda vad du vill därefter. Du lär behöva en ny disk att lägga allt på (eller om du har extra plats).

Jag hade nog tittat på DDRescue, eller annan riktig recovery mjukvara. Oavsett så bör det göras utanför Windows, då Windows är för känslig för att hantera det. Linux eller DOS brukar fungera betydligt bättre i min erfarenhet.

Linux har en hel del verktyg som är mycket kraftiga och envisa. Man behöver bara sätta sig ner och läsa lite om dem först, så man vet vad man ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag själv har alltid backup, så jag har sällan behövt göra grov recovery mer än till andra.

Till och börja med, är sakerna riktigt känsliga/viktiga, kolla med återställningsfirma först. Eftersom den fortfarande spinner så bör det inte vara problem för dem, alls. Alla försök att rädda det själv kan förvärra det, och göra det både dyrare och svårare för dem.

Om ekonomi alternativ är enda vägen så hade jag nog först letat reda på recovery mjukvara. Dra ut disken, ta lite tid och hitta en del alternativ. Direkt i Windows fungerar inte, så du får göra det på annat sätt.
Bästa sättet är om du kan klona hela disken, sektor för sektor till en virtuell fil, sen kan du rädda vad du vill därefter. Du lär behöva en ny disk att lägga allt på (eller om du har extra plats).

Jag hade nog tittat på DDRescue, eller annan riktig recovery mjukvara. Oavsett så bör det göras utanför Windows, då Windows är för känslig för att hantera det. Linux eller DOS brukar fungera betydligt bättre i min erfarenhet.

Linux har en hel del verktyg som är mycket kraftiga och envisa. Man behöver bara sätta sig ner och läsa lite om dem först, så man vet vad man ska göra.

Lämnar in den imorgon.