Tv-boxen kräver direkt anslutning till fiberjacket

Permalänk

Tv-boxen kräver direkt anslutning till fiberjacket

Jag har letat runt lite på forumet dessvärre utan framgång så jag skapar mig en egen tråd.

Jag fick hem min tv-box samt router ifrån Bredbandsbolaget idag men har problem med att få saker och ting att gå ihop.
Mitt problem är det att mitt fiberuttag av någon outgrundlig anledning bara har en port och boxen kräver att den är direkt kopplad till uttaget vilket då såklart inte ger plats till att koppla routern. Jag har provat att koppla boxen via routern i alla olika portar för att se om det skulle ha något med saken att göra, men icke!

Skulle en switch eller liknande lösa problemet eller är det mer problematiskt än så?

Permalänk
Skrivet av disconiklas:

Skulle en switch eller liknande lösa problemet eller är det mer problematiskt än så?

Bredbandsbolaget har gjort en lista på hur man kopplar in tv-boxen i olika stadsnät, kanske du hittar lösningen där.
http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/tv/via-bredband-2/...

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Skrivet av serpent29:

Bredbandsbolaget har gjort en lista på hur man kopplar in tv-boxen i olika stadsnät, kanske du hittar lösningen där.
http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/tv/via-bredband-2/...

Jag har tittat på listan och provat alla möjliga kombinationer utan att få igång det.
Dom skriver också "OBS! I vissa stadsnät krävs det att du kopplar direkt till fiberuttaget." vilket för mig skapar problem.

Permalänk
Medlem

En switch löser antagligen inte problemet då en router är samma sak med avancerade inställningar. Möjligen kan du lura boxen genom att kolla inställningarna i routern och aktivera att en port har mediaprioritet alternativt bypass.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av disconiklas:

Jag har tittat på listan och provat alla möjliga kombinationer utan att få igång det.

Det är väl tänkt att man kollar viket nät man har, och sedan skaffar den extra utrustnig som behövs för just det nätet, switch etc, och därefter kopplar man in boxen enligt anvisning.

Så frågan är, vilket nät är du ansluten till?

Bredbandsbolaget har väl annars en support du kan ringa till, de borde veta hur det ska kopplas.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.