Black Screen, fläktar går fortfarande

Permalänk
Medlem

Black Screen, fläktar går fortfarande

Hej,

Jag försöker hjälpa min roomie med hennes datorproblem men det är svårt att lokalisera så tänkte att jag vänder mig hit för lite råd

Problem: Vid olika tillfällen så slockar skärmen, skärmen blir helt svart, inte en enda pixel lyser. Datorns fläktar forsätter dock att snurra, både chassi, CPU samt GPU fläktar snurrar på som vanligt. Ljudet dör dock. Datorn reagerar nu inte heller på Power eller restart knapparna, utan du kan trycka hur mycket som helst utan reaktion. För att starta om så blir det powerswitchen på PSUn. Det märkliga är att datorn sedan inte kan starta vanligt, utan startar på samma sätt som den kraschar. Svart skärm, alla fläktar snurrar.

Crashtillfällen: Kraschar oftast i spel, men hon använder mer eller mindre bara datorn för det så när datorn är igång så är spel igång 99% av tiden. Svårt att säga ifall det är anledningen.

Tester:
- Unengine Valley - 20 minuter - inga problem, bra GPU temp (64 grader)
- Prime95, blended test, mycket RAM. 10-15 min, sedan crash. CPU runt 40 grader.
- Bytt grafikkortet, hjälpte inte. Satte tillbaks den vanliga, tog samtidigt bort en RAM sticka. Fungerade plötsligt. Satte tillbaks RAM fortsatte att fungera. Körde då ovanstående tester och det kraschade igen.

Hårdvara:

- Corsair CX600 600W Corsair CX600 600W

- Crucial 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Ballistix Sport

- Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce

- WD Blue 500GB 7200rpm 16MB WD Blue 500GB 7200rpm 16MB

- AMD FX-8350 8 4.0 GHz Black Edition 8MB AMD FX-8350 8 4.0 GHz Black Edition 8MB

- Asus M5A78L LE Asus M5A78L LE

Mina tankar: Moderkortsproblem.

Skulle uppskatta era tankar? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Du sa att det fungerade när du tog bort en RAM sticka, och du sa att du tänkte på Moderkortsproblem. Testa att köra utan den antagligen defekta stickan och se vad som händer. Om det inte blir bättre så gå vidare och kolla på moderkortet.

Btw, bra att du redan har gjort en hel del av jobbet! +1

dålig meningsbyggnad :/
Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Påminner om ett gammalt moderkort jag hade. EPOX 8KHA+ tror jag det hette. Fungerade fint stock med en 1.53Ghz CPU men det gick inte ens att köra 1.67Ghz. 1.6Ghz var max men det stödde bra mycket högre men allt över 1600Mhz orsakade exakt samma fenomen som du hade efter ca 6 timmar.

Bytte ut det så blev jag av med problemet. Det var reserv det modekortet men efter jag lånade ut det så bootade det aldrig igen hehe.

Ovanligt fel men läst om folk som haft samma fenomen tidigare. Hade som sagt tittat på moderkortet.

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Även om det där moderkortet har stöd för FX 8350 är det inte fullt ut anpassat för de tyngre 125 wattarna. Komponenrerna (VRM) närmast processorn blir otroligt varma, särskilt om man inte använder en "top down-kylare".

// Erik

Permalänk

@Chrisism8: testa annat nätagg

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Vi testade med att köpa en nydator istället That should solve it!

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Vi testade med att köpa en nydator istället That should solve it!

lägg upp kundvagnen här eller ta en skärmdump, kan vara en bra ide få lite feedback.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644