Permalänk
Medlem

4st skärmar

Hej

Jag behöver 2 skärmar till och undra om detta kommer fungera.

2 stycken sådana skärmar
https://www.komplett.se/product/825354/datorutrustning/bildsk...

2st av dessa adaptrarna
https://www.komplett.se/product/627425/datorutrustning/kablag...

och sen koppla på typ HDMI till dvi eller dvi till vga för att få skärmen kompatibel med adaptern.

Allt kommer sedan drivas av detta kortet
https://www.komplett.se/product/761887

idag har jag en Asus VG248QE och en Samsung 2232bw som skärmar.

kommer det att fungera?

Permalänk

Bra att veta grafikkort du har, jag kör med 4 skärmar direkt i mitt 680,

2 st Dvi
1 st Hdmi
1 st DisplayPort

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta har jag

Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5
PCI-Express 3.0, "Boost Clock", DL-DVI-I, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 850MHz

Permalänk
Medlem

Det jag egentligen undrade är om adaptern DP till DVI till HDMI/VGA är en lösning som är fungerar eller om det finns något annat sätt som är mer prisvärt, allt ska vara så billigt som möjligt. Jag beställde prylarna så får vi se om det fungerar tillsammans.

Permalänk
Bildexpert 📺

Du underlättar helt klart för dig själv och framtiden ifall du prioriterar skärmar som har Displayport från början istället för att kliva genom ett antal adaptrar/signalomvandlare.

Kostnaden för en budgetskärm + aktiv adapter tar dig ändå närmare den kategori skärmar som har displayport inbyggt och därmed också snäppet högre kvalitetsklass.

För jag antar att det är de två Mini-DP du har på grafikkortet som är lediga?

Permalänk
Medlem

Alla grafikkort fixar inte 4 skärmar även om de finns portar för de. Ibland är vissa portar bundna med varandra. Tex: Ett grafikkort kan ha tex 2st dvi - 1 hdmi - 1 displayport. Men du kan kanske endast använda 1 dvi och 1 hdmi samtidigt eller 2 dvi och 0 hdmi samtidigt, då ena dvi kontakten och hdmi kontakten är bundna. Detta kan vara ett dåligt exempel, men vet att de kan vara så mellan portar.
Så kolla upp att de grafikkortet fixar de.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jag va också först inne på att köpa DP-skärmar men dom va rätt mycket dyrare. Jag har egentligen inte lust att lägga dom pengarna jag redan lagt då anledningen att jag köpte skärmarna är att jag är lat och inte orkar tabba när jag programmerar, samt är student.

Att kortet kunde ha bundna portar hade jag inte en aning om. Hoppas jag kan hämta ut skärmarna ikväll och prova!

Permalänk
Medlem

Nu har allt kommit och jag kan konstatera att adapter på adapter inte fungerar. Hatar när man är dumsnål!

Permalänk
Bildexpert 📺

Trist, men visdom är ofta dyrköpt.

Du bör få skärmarna att fungera med DVI-HDMI-kablar/adaptrar. DVI-VGA-adapter helt omöjligt. Men som skrivet. Adapter på adapter och det är skakigt även när det "borde" fungera i teorin.

Att inte orka tabba när man programmerar och därför köra fler skärmar är för övrigt inte lathet, utan smarthet.