Hur gör jag en Dynamic Disk till en Basic?

Permalänk
Medlem

Hur gör jag en Dynamic Disk till en Basic?

Har lite problem här. Vet hur man gör en helt tom disk till en Basic. Det är bara att klicka.

Lägger upp ett SS så ni kan se.

"System Reserved" Går inte att ta bort vad jag vet heller.

Tack i förhand

Robin Strand

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Strand08:

Har lite problem här. Vet hur man gör en helt tom disk till en Basic. Det är bara att klicka.

Lägger upp ett SS så ni kan se.
http://i59.tinypic.com/qx2mvm.png

"System Reserved" Går inte att ta bort vad jag vet heller.

Tack i förhand

Robin Strand

Du får ta bort de två partitionerna och börja om från början dvs initiera om den när de är borttagna.

Högerklicka på den färgade baren på respektive så ska det lösa sig har jag för mig.

Edit: Såg nu att du har ditt system på denna disk vilket ju innebär att du sågar av den gren du sitter på. Så den går inte. Då får göra en ren installation på den första disken och sedan koppla in den du vill göra om först då kommer det att funka.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du får ta bort de två partitionerna och börja om från början dvs initiera om den när de är borttagna.

Högerklicka på den färgade baren på respektive så ska det lösa sig har jag för mig.

Edit: Såg nu att du har ditt system på denna disk vilket ju innebär att du sågar av den gren du sitter på. Så den går inte. Då får göra en ren installation på den första disken och sedan koppla in den du vill göra om först då kommer det att funka.

Känns konstigt att OS ska ligga på den disken. Jag valde den första disken när jag installerade windows:(
Så du menar att det är bara att omformatera igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du får ta bort de två partitionerna och börja om från början dvs initiera om den när de är borttagna.

Högerklicka på den färgade baren på respektive så ska det lösa sig har jag för mig.

Edit: Såg nu att du har ditt system på denna disk vilket ju innebär att du sågar av den gren du sitter på. Så den går inte. Då får göra en ren installation på den första disken och sedan koppla in den du vill göra om först då kommer det att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du får ta bort de två partitionerna och börja om från början dvs initiera om den när de är borttagna.

Högerklicka på den färgade baren på respektive så ska det lösa sig har jag för mig.

Edit: Såg nu att du har ditt system på denna disk vilket ju innebär att du sågar av den gren du sitter på. Så den går inte. Då får göra en ren installation på den första disken och sedan koppla in den du vill göra om först då kommer det att funka.

Ligger faktiskt två diskar där vad ajg kan se, och C:/ är inte den vi talar om, så vitt jag förstått.

Ta bort partitionerna via "delete", och gör sedan som man gör med en tom disk.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ligger faktiskt två diskar där vad ajg kan se, och C:/ är inte den vi talar om, så vitt jag förstått.

Ta bort partitionerna via "delete", och gör sedan som man gör med en tom disk.

Det har du rätt i. Det är D vi pratar om. Den vill jag har till en basic så jag kan använda den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strand08:

Det har du rätt i. Det är D vi pratar om. Den vill jag har till en basic så jag kan använda den

Högerklicka -> delete -> gör som du brukar med en tom.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Högerklicka -> delete -> gör som du brukar med en tom.

Det fungerar inte. Kommer upp en error ruta då.
Prövar att formatera om igen och försöker lägga in allt på rätt disk.......
Man kan ju slita håret av sig pga sånt här! Hahaha

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Strand08:

Det fungerar inte. Kommer upp en error ruta då.
Prövar att formatera om igen och försöker lägga in allt på rätt disk.......
Man kan ju slita håret av sig pga sånt här! Hahaha

Ha enbart den disk du ska installera OS på inkopplad så slipper du få detta problem i framtiden.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ha enbart den disk du ska installera OS på inkopplad så slipper du få detta problem i framtiden.

Tack
Det är löst nu!

Permalänk
Medlem

*DOH* Önskar jag hade sett denna tidigare.
Vill minnas att Mini Tool Partition kan göra detta, även på systemdisk. (Gratis mjukvara)

Men du har löst det iaf, så det får väl vara ett tips till nästa gång

Personligen rekommenderar jag att undvika dynamiska diskar, då de gör allt från recovery program till andra verktyg svårare att rädda saker, samt det kan skapa fler problem från början.