Överklockning av min i7 3770K.....inget guldchip om man säger så

Permalänk
Inaktiv

Överklockning av min i7 3770K.....inget guldchip om man säger så

Jag har suttit nu hela eftermiddagen och seriöst provat överklocka min i7 3770K och jag kan säga det att sedan jag köpte den har den varit väldigt sparsamt överklockad för att stundvis ej vara överklockad alls.

Det jag har märkt är att den inte kommer över 4.3GHz utan att bli ostabil (krascher och blåskärmar). Jag sitter för stunden på just 4.3GHz och 1.170 VCore och allt verkar stabilt.....än så länge.

Jag har provat att stresstesta CPU:n i AIDA64 och temperaturerna är uppe och nosar i 79-80 grader i full load och när jag spelar (Dolphin) är dem uppe och nosar i 68-70 grader.
Sitter för övrigt på Corsair H55 som kylning, men det känns ändå som att temperaturerna är lite för höga?

Får dock säga att skillnaden mellan 3.9 som är standard Turbo och 4.3 gjorde faktiskt natt och dag, iallafall spel som Super Mario Galaxy 1 & 2 och New Super Mario Bros. Wii.

Är 1.170 för högt? Och hur mycket slits egentligen CPU:n på detta? Intel Speedstep är naturligtvis på.

Permalänk

Tjena!
Det är fullkomligt säkert att pusha en i7 3770k till 1.3 v utan att man behöver börja svettas.
Temperaturerna ser dåliga ut men är olika från chip till chip. Du kan säkert ha kvar den vid den spänningen men om du vill överklocka den mer skulle jag rekommendera en ny kylare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chemrupes:

Tjena!
Det är fullkomligt säkert att pusha en i7 3770k till 1.3 v utan att man behöver börja svettas.
Temperaturerna ser dåliga ut men är olika från chip till chip. Du kan säkert ha kvar den vid den spänningen men om du vill överklocka den mer skulle jag rekommendera en ny kylare.

Tack för din input i frågan!

Jag bytte ut för inte allt så länge sedan min gamla Antec Kühler 620 kylare som hade börjat låta mot Corsair H55 men jag tror mer och mer att det beror på från chip till chip och vilken temperatur det är i rummet man sitter i.

Jag bor i ett hus som värms upp av en vedeldad panna i köket, på morgonen när det är ungefär 15 grader i huset kan datorn idla mellan 19-25 grader men eldar man upp till 26 grader i huset börjar vi komma upp i 48-50 i idle för att sedan springa iväg till 68-70 när man spelar.

Jag känner att jag spenderat nog med pengar på det här bygget under de senaste 3-4 åren att jag gärna vill få ut så mycket som möjligt av min processor innan den har gjort sitt men på senare tid har jag inte mäktat med att hålla mig ajour med allt nytt som släpps, allra helst när man är arbetslös.

Det som tar mest kraft är Dolphin har jag märkt men överklockningen gjorde faktiskt susen. Men 1.170 är inte för högt då?

Permalänk

@anon183825:
Ta det bara lugnt. Dina temperaturer är inte hiskeligt höga(de är inte bra men vad ska man göra) och din spänning ligger på ett väldigt säkert ställe. Eftersom du har sådan enorm temperatur skillnad när pannan är av respektive är på undrar jag om din dator står väldigt nära en värmekälla. Du kan försöka flytta runt den och se om temperaturen kan sjunka men detta är upp till dig själv.

Permalänk
Inaktiv

Tack!

Problemet är att vardagsrummet inte är särskilt stort så det kan bli ganska svårt att flytta runt både TV, TV-bänk och dator.
Och i och med att det inte är särskilt stort blir det lätt varmt i rummet.