Grundläggande c++ programmerings uppgift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2011

Grundläggande c++ programmerings uppgift

Jag har nyligen haft en grundläggande c++ kurs under ett år och har ett par uppgifter jag skulle vilja fråga er.
Konkreta svar är rolig att ha men om ni är villiga kanske ni kan förklara mer grundläggande så jag förstår och hänger med i era resonemang.

Min första uppgift är beroende av de andra och därför länkar jag alla de.

Jag förstår inte riktigt vad som frågas efter?

"1. Ni ska skapa en klass Kontakt som har medlemsvariablerna: förnamn, efternamn och telefonnr.
Du skapar två konstruktorer. En som tilldelar alla variabler ett värde och en defaultkonstruktor för att kunna skapa objekt utan att tilldela medlemsvariablerna från början. Eftersom medlemsvariablerna är privata så måste det finns setfunktioner och getfunktioner för att ge värden och hämta värden.

2. Ni ska skapa en lista av klassen Kontakt. Ni gör en funktion för att mata in värden. Här gör ni en temporär Kontakt och använder sedan funktionen push_back(temp). Tänk på referensparameter."

tack, mvh Karl

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Vilka bitar är det du inte förstår exakt? Vet du hur man skapar en klass? Vet du vad en medlemsvariabel är?

Har du åsikter om moderering, frågor eller något annat kan du kontakta mig via shimonu@sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2008

Ursäkta mitt off topic-inlägg här, men nu blir jag nyfiken. Vad är det som är oklart i uppgiften?

Jag repeterar Shimonus frågor och lägger till några egna:

Vet du vad en klass är?

Vet du vad en konstruktor är?

Vet du vad en medlemsvariabel är?

Vet du skillnaden en på en privat och publik medlemsvariabel?

Vet du vad get- och set-funktioner är och varför man har dem?

Vet du vad en referensparameter är?

Vet du vad en lista är?

Karl, om du har gått en C++-kurs under ett år och svarar nej på frågorna ovan, vad fick ni egentligen lära er på kursen? Det känns som ganska grundläggande begrepp i C++ och om ni inte fått lära er dessa var det knappast en kurs i C++.