Nybörjare på Nas Synology ds214play eller Qnap HS-251?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Nybörjare på Nas Synology ds214play eller Qnap HS-251?

Inser att jag måste samordna backup på familjens alla digitala enheter datorer, plattor och telefoner. Dessutom att kunna ha Nas som uppspelningsenhet hade varit bra!

Dock är jag inte jätte kunnig (än) inom området och behöver då ett lättbegripligt och användarvänligt system. Pålitlighet är så klart också viktigt. Vi har i dags läge inte otroliga mängder att köra backup på. Men, ju äldre barnen blir så...
Har lyckats klura ut två Nas att välja på. Det är de i ämnesfältet jag klurar på för mina krav. Vi har både Apple, PC och android i familjen.
Hoppas på lite råd!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

En ny HP-server kostar 2200 från Dustion. En Synology/QNAP kostar 3000. Installera XPenology på HP så får du en 4-bay med mer prestanda till mindre pris än en 2-bay "factory" NAS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av hasenfrasen:

En ny HP-server kostar 2200 från Dustion. En Synology/QNAP kostar 3000. Installera XPenology på HP så får du en 4-bay med mer prestanda till mindre pris än en 2-bay "factory" NAS.

Jo, det är ett alternativ. Blir det inte mindre användarvänligt? Tänker på resten av familjen...

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Köp en Synology "orginal" efter den storlek du tror passar er.
Ja den kostar mer, men det är bara att plugga i och köra.

Men är man den som vill "öppna trumman för att förstå vad det är som låter när man bankar på den" så finns ju tredje parts alternativ så som @hasenfrasen säger - detta är dock inte något jag orkar med längre.

När jag har runt 18-22 och hade TID så gjorde jag massvis av småhack osv, nu skall det bara fungera.

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för offerter på custom-work! PM'a mig. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007

Synology är nog perfekt för dig, men det kommer en ersättare till 214 play nu, den heter 216 play.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rimforsa
Registrerad
Sep 2009

@teejee: vet du om dessa är tillräckligt bra kräm i för att klara av plex om det nu behöver transcodas? jag har kikat på en nas för ett tag sedan just av anledningen till central lagring och mediaspelare men läste då att dom billigare har så klen processor att de inte klarar av plex bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av museo12:

Blir det inte mindre användarvänligt?

XPenology är baserad på samma källkod som Synology DSM och ser ut som och fungerar likadant som originalet. http://sourceforge.net/projects/dsgpl/ Skillnaden är att man kan använda annan hårdvara än Synologys egen. Enklaste sättet att få igång den är att skapa en USB-sticka (enligt bifogade intruktioner) som nas-servern bootar från som sen kör igång DSM/XPenology.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Spjelk:

@teejee: vet du om dessa är tillräckligt bra kräm i för att klara av plex om det nu behöver transcodas? jag har kikat på en nas för ett tag sedan just av anledningen till central lagring och mediaspelare men läste då att dom billigare har så klen processor att de inte klarar av plex bra.

Jag har ingen erfarenhet av Plex tyvärr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Tack för fler råd! Tror det blir Synology Ds216play.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av museo12:

Tack för fler råd! Tror det blir Synology Ds216play.

Blev det något köp? Bra eller dåligt?

HTPC