koppla, hdmi och optisk ljudutgång!!!

Permalänk

koppla, hdmi och optisk ljudutgång!!!

Hej, en snabb fråga, en ny Bluray spelare från Sony köptes, har bara coaxial ljudutgång, det har inte min dolby digital Reciever..... ok....

Kan man koppla Hdmi från min nya Blueray spelare till min splitter nya TV(som jag tänkt köpa snart) och sedan använda "Optisk digital ljudutgång" från Tv:n till min Reciever? alltså så min reciever kan ta emot dolby digital och DTS på de viset...

(Enklast vore om recievern hade coaxial ingång, men den har bara optisk tyvärr)

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Har inte din receiver HDMI ingångar/utgångar då?
Men annars så läs den påtänkta Tv manual om det möjligt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

nej, min receiver har endast optical in..

jo kan ju iofs föröka hitta den tänkta TV:n s manual och läsa, men detta måste väl ändå vara en rätt generell fråga, optical out från TV:n, för den över ljudet(DD och DTS) som kommer via HDMI från bluray till TV. vad skulle annts "optical out" från TV:n vara bra för?

någon som vet blir jag tacksam för svar innan TV köp, litar inte på Netonnets personal att de kan sånt.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Bildexpert 📺

Nej. Generellt fungerar det inte att koppla TV:n så. Många försöker. Ingen får det att fungera riktigt hela vägen. Bland annat går det inte att få DTS-ljud den här vägen då få TV-apparater hanterar DTS.

Det finns enkla optiska/koax-omvandlare för några hundralappar. Välj en som konverterar i rätt riktning bara.

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/r...

Optiskt ut från TV:n är främst till för att plocka ljudet från den inbyggda digitalboxen och därför begränsad till tvåkanals PCM eller Dolby digital.

Permalänk
Medlem

Det går. Vi gör precis så med våran tv (Samsung) och det fungerar. Hdmi från PS4, PS3 och dator till tv optisk från tv till Logitech z 5500.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.