Toksvårt att hitta en laptop med IPS skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
VG
Registrerad
Okt 2004

Toksvårt att hitta en laptop med IPS skärm.

Hej!

När jag sitter framför min dator, vill jag gärna ha en IPS skärm.

Speciellt då, när det gäller en laptop.

Ingen annan verkar tycka så - alla skiter fullständigt i skärmen, verkar det som.

Och många firmor som säljer laptop redovisar allt i en enda röra, ibland TN, ibland IPS, för det mesta inget.

Och, att köpa en laptop med IPS är ruggigt svårt, nästan omöjligt - mycket fusk förekommer.

Man kan exempelvis gå in på Prisjakt, och sortera efter IPS laptop & pris :

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s240733959&o=produkt_pr...

Priset, ska ju vara så billigt som möjligt - med hyfsad skärm - varför inte en Lenovo G70-70 för 3990:- från Siba :

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3143316

Men när man väl kommit in på Siba, räcker det med att böja på knäna, och se skärmen underifrån - nix, fusk - ingen IPS!

Hyfsad skärm, men dåliga betraktningsvinklar, en TN, trots att det står "IPS" på skylten...

Men, då - kanske gå ned i pris & storlek - varför inte en Toshiba Chromebook 2, har ju IPS skärm för 3499:- från Webhallen?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3018945

Nja, inte fusk denna gång - Webhallen skriver inte IPS i sin beskrivning, om man riktigt lusläser deras sida - det visar sig att Chromebook 2 säljs med 2 stycken olika skärmar, den billigare för 3499:- är en matt TN skärm, så ska man nu ha en blank skärm med IPS, så är det enda valet Elgiganten, fast då med en prislapp på 3995:-.

Allt detta hopbuntat på Prisjakt - det tokroliga är, när man tittar noga på Prisjakt, så finns det även IPS laptop, som är taggade som TN.

Helt omöjlig uppgift, MAO - och som sagt ingen bryr sig - bara det är hyfsade färger & någorlunda skarpt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011

För 3-4000kr kommer du få svårt att hitta en laptop med bra IPS-panel.
De kostar en hel del, om du jämför med TN-paneler.

Hemma hos mig är det numera en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4GHz - 32GB 2133MHz - 512GB SSD - AMD 395X 4GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 13" 2017 / 256GB SSD NAS: Synology DS415+ 16TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
VG
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av DaBone:

För 3-4000kr kommer du få svårt att hitta en laptop med bra IPS-panel.
De kostar en hel del, om du jämför med TN-paneler.

Jepp -> håller med dig!

Men, både säljare & Prisjakt vill gärna påstå motsatsen - och att använda "IPS" som försäljningsargument är ju helt ofarligt.

Ingen vet ändå skillnaden, fast det är så enkelt att se.

Och mycket vilsamt för ögonen med en äkta IPS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

@SWIN: Förstår inte problemet du hittade ju chromebooken, en utan IPS för 3500 och en med IPS för 3900 om IPS är så bra så kan det väll vara värt 400:- extra?

Sen är det ju aldrig bra med fusk

I min värld är en laptop liten portabel gärna snabb, sen vid behov docka till en större skärm (alltså ingen prioritet på skärmen)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Jag hade inga problem att få IPS när jag köpte min laptop, men jag gav ca 10 000 kronor mer, så det är väl inte så konstigt..

För 4 pix så är det mest toy's r us kvalité på prylarna ändå så att förvänta en riktigt bra panel dessutom är nog tufft.

Jag äger en k6-200 med Windows98, den har aldrig varit online.
Övrigt: X220 i7,ips,4,160ssd, phenom quadcore, pentax k-5, duron900 med freebsd bla bla bla

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Jag köpte en Lenovo y50 -70 med TN panel som var värdelös. Sedan handlade jag en super trevlig IPS panel från Kina och bytte själv. Kan inte vara mer nöjd än vad jag är.

Skickades från m.sweclockers.com