Programvarustyrning av cpufläkt och gigabyte moderkort

Permalänk
Medlem

Programvarustyrning av cpufläkt och gigabyte moderkort

Hej,

Tänkte jag skulle prova lite vad burken här hemma kunde ha för temperaturer vid idle och load.

Har ett Gigabyte GA-Z97MX-GAMING 5 moderkort med en standard 4670K (inte överklockad alltså) som är parad med en Noctua NH-L12. Efter cirka 20 minuter av Prime95 (blendläge) så stod tempen på max 79 grader och det får väl anses vara hyffsat med tanke på att jag bara har en 120mm fläkt i chassit som enligt hwinfo snurrar med typ 500 rpm.

Det märkliga med chassifläkten är att den är en 700 rpm 3-pins fläkt, borde den då inte snurra i 700 rpm eller styr moderkortet den med hjälp av att regulera spänningen till den?

Ett annat problem som kan tyckas besvärande är att cpufläktarna från starten av prime95 testet tycks vilja köra på nästan fulla varv oavsett om kärnorna är 45 grader eller 79. Försökte läsa lite på nätet och läste något om att man måste ändra något i bios för att kunna ändra fläktarna från någon typ av mjukvara, stämmer det?

Vad är det för mjukvara som rekommenderas för styrningen?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB