Freedombox, köpa komponenter?

Permalänk
Medlem

Freedombox, köpa komponenter?

Hej,

(Aningen långt, de egentliga frågorna i fetstil nedan)

Jag har följt freedombox projektet ett tag och nu verkar det vara läge för en person som mig att hoppa på.

Jag har egentligen inte koll på hårdvara eller är särskilt begåvad när det gäller sys-admin grejer heller. Men med ett system som jag kan återinstallera hur många gånger som helst så känner jag mig säker nog för att klara mjukvaru-delen.

När det gäller hårdvara har jag helt enkelt ingen aning.

Freedombox, rekommenderar att använda en Beaglebone Black , tillsammans med ett USB-Wifi som är öppet.

Jag har hittat Beaglebone Black till försäljning i Sverige, men jag fattar helt inte hur jag ska hitta en USB-Wifi komponent som är kompatibel med en Beaglebone Black och som är 'öppen', kan någon här hjälpa mig?

(Jag föredrar svenska handlare, eftersom jag då kan ha kontakt med dom på svenska och minimera antalet misstag från min sida.)

Den andra frågan är: Om jag köper en Beaglebone Black från tex det här stället, vad behöver jag köpa mer för att kunna använda den? Jag kommer ju behöva ansluta till den via nätverket på något sett (det löser sig senare), jag undrar bara om jag behöver köpa någon mer sladd, eller så?

/Bickbock