Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Ingen signal

Jag har köpt en ny tv, en Skantic 40 tum. Allt fungerar jätte bra förutom att det inte fungerar att ansluta till hdmi från min stationära dator.
Det fungerade utmärkt på min gamla tv.

Jag beskriver vad som händer här:

Först startar jag tv:n, sen datorn.
Då visas själva uppstarten på tv:n (bios osv.), men inte på datorns skärm.
När den är framme där jag ska skriva in mitt lösenord försvinner bilden på tv;n, och visas nu istället på datorns skärm.

När jag öppnar skärminställningarna finns inte tv:n med. Datorn anser att bara en skärm är ansluten.

Jag har provat med "windowsloggo-knappen + P" och valt spegla, men inget händer.

Jag vore jätte tacksam om någon kunde hjälpa mig. Jag har helt kört fast.

PS: Jag har provat att ansluta min suftplatta till nya tv:n, men samma kabel, och då går det jätte bra, så felet måste ju ligga i datorn väll?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Mar 2004

Testa att koppla ur datorskärmen och se ifall datorn kan upptäcka TVn överhuvudtaget i windowsläge. Den borde upptäcka TVn ändå iof, men prova iallafall. TVn borde bli din primära skärm om endast den är inkopplad.

Silverstone | ASUS Z170 PRO GAMING ATX | Intel Core i5 6600K Skylake @ 4500 Mhz | Corsair H75 Hydro cooling |Asus Geforce GTX 970 med NZXT Kraken g10 kylning | Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX | PS Corsair TX850W | SSD 3x Samsung 850 EVO 120/250GB/500 GB | Samsung syncmaster S27A950D 120hz | Qpad 8K Opical mouse| Corsair Vengeance K90 Mechanical Keyboard | Corsair Vengance 2000 Headset| Samsung Galaxy S6 edge+|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

Den byter ju upplösning från BIOS läge till Windowsinlogg, kan vara det som strular. klarar TV:n den upplösning som du har som standard på datorn?

// LZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Den ska klara det enligt manualen. När jag trycker på i (information) på tv:n fjärrkontroll är det 640x480 under uppstarten och sen 1920 x 1080 när bilden försvinner, så den verkar hänga med i upplösningen.

Jag har provat med alla möjliga upplösningar och olika hz, men inget får bilden att visas på tv:n...
Det är så konstigt... Tack för snabba svar förresten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Mar 2004

Vad är det för maxupplösning på TVn? 1920 x 1080?

Silverstone | ASUS Z170 PRO GAMING ATX | Intel Core i5 6600K Skylake @ 4500 Mhz | Corsair H75 Hydro cooling |Asus Geforce GTX 970 med NZXT Kraken g10 kylning | Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX | PS Corsair TX850W | SSD 3x Samsung 850 EVO 120/250GB/500 GB | Samsung syncmaster S27A950D 120hz | Qpad 8K Opical mouse| Corsair Vengeance K90 Mechanical Keyboard | Corsair Vengance 2000 Headset| Samsung Galaxy S6 edge+|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Jag provade att ta ut vga kabeln till datorns skärm, och bara ha hdmi till tv:n i kopplad. Då blev det ingen bild alls på tv:n, inte ens vid uppstarten.

Så alltså måste datorskärmen var ikopplad för att uppstarten ska visas via hdmi...

Konstigt

Ja, 1920x1080 är max...

Det är som att datorn ställer om tv:n/datorskärmen till/från primärskärm, men hur ändrar man det när datorn inte förstår att två skärmar är inkopplade?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Mar 2004

Märkligt. Det verkar som graffet inte skickar bild alls eftersom den inte känner att TVn är inkopplad. Att du får bild när DVI är inkopplad under uppstarten är nog för att graffet speglar bilden i alla utgångar som DVI kontalten. Eftersom bilden försvinner när windows skrivbordet kommer upp borde felet vara 1. Fel upplösning för TVn (för hög), 2. Datorn stänger av speglingen i alla utgångar eftersom den inte känner av att TVn är inkopplad.
Gissar på no 2.
Har du kvar gammla TVn? Om du har det prova att koppla in HDMI kabeln där igen. Om det funkar är det något mystiskt med TVns HDMI. Kanske något du skall aktivera i HDMI utgången från TVn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Det går jätte bra på den gamla. Det finns förvånansvärt lite inställningar på min nya tv.
Det enda med hdmi är att man kan avaktivera porten om man vill.

Det är nog troligt att dator stängt speglingen eftersom den inte förstår att fler skärmar finns, men vad gör man åt det? Jag är mycket förvånad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Mar 2004

Skumt! När windows startat checkar grafikortet upp vilka portar som är inkopplade och skickar signal geom dem. Din TV kan inte kännas av och graffet stänger av den utgången. Jag skulle nog säga att din TV inte är helt PC kompatibel Om du inte kan aktivera HDMI styrnig eller något liknande måste du tvinga graffet att skicka signal genom HDMI även om datorn inte kan identifiera något inkopplat där. Någon annan kanske vet hur? Surfplattor osv har inte denna identifikationen utan skickar alltid bilden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Problemet är löst. Det var kabeln. Märkligt att den "trasiga" fungerar med surfplattan och inte datorn, men nu är det löst i alla fall