Har olika hårddiskar olika syfte?

Permalänk

Har olika hårddiskar olika syfte?

Jag har en dator av märket Acer med två stycken hårddiskar, en 120 GB SSDoch en 1 TB HDD. Hitills har alla mina nedladdningar och installationer hamnat på SSD-hårddisken som jag kan se under "den här datorn" och "enheter". Igår skulle jag ladda ned World of Warcraft, men mappen den skulle läggas till i hade inte tillräckligt med minne. Den mappen låg då i enheten Acer (C:) som är SSD-hårddisken. Jag undrar om jag kan flytta över den mappen till den andra enheten, alltså HDD-hårddisken, med mer minne. Eller påverkar det prestandan på något sätt om man har t.ex. ett spel på en HDD-hårddisk istället för en SSD? Kan man flytta filer från den ena enheten till den andra utan att något förstörs?

Tack.

Permalänk
Medlem

Ssd:er är ganska mycket snabbare än vanliga mekaniska hårddiskar så ja, prestandab i spelet kommer att påverkas. Jag har alltid de saket jag använder varje dag eller som jag vill ska prestera bra på min ssd. Dvs operativsystemet (så klart), chrome, photoshop, after effects och andra program som jag behöver bra prestanda i... Sen så har jag spel som tar upp mycket platts och prigram som är mindre viktiga på min hdd.

Troligtvis händer inget om du får med alla mappar till hdd:n som ska med...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Medlem

Det är främst laddtider som påverkas i spelen. Så om du inte bryr dig om att det tar lite längre tid att ladda spelet så kan det lika gärna ligga på HDD.

Om något är installerat på ena disken och du vill ha den på andra disken så finns det sätt att flytta över mappen till andra disken och där mappen låg innan länka till den nya platsen så det fungerar precis som innan.

Jag gör detta i kommandotolken i win8 för att skapa en ompekning till nya stället spelet ligger på:

Gå till mappen där spelet låg innan t ex:
C:\Program Files (x86)\Origin Games>

Skriver detta om nya platsen spelet är flyttat till är på "D:\Origin Games\Battlefield 3":
mklink /j "Battlefield 3" "D:\Origin Games\Battlefield 3"

Detta om du vill skapa en "mapp" som heter Battlefield 3 i mappen du står i som pekar på mappen på D: disken.

Permalänk
Medlem

Det kommer inte bli något problem om du bara drar över mappen till din hårddisk.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB